Έχουμε αναφέρει πάρα πολλές φορές ότι οποιαδήποτε εργασία και αν γίνεται στο πλοίο θέλει μεγάλη προσοχή, καλή προετοιμασία και ελαχιστοποίηση των κινδύνων στο ελάχιστο. Θα διαβάσετε παρακάτω ένα ατύχημα που έγινε την στιγμή που πραγματοποιούνταν καθαίρεση των βαρκών στο νερό.
Το ατύχημα έγινε όταν το πλοίο σταμάτησε σε πολύ καλές καιρικές συνθήκες ώστε να καθαιρέσει τις σωσίβιες βάρκες για κάνει γυμνάσιο και να πραγματοποιήσει τους καθιερωμένους ελέγχους.
Η βάρκα διάσωσης καθαιρέθηκε και ξεκίνησαν οι έλεγχοι και οι μανούβρες κοντά σο πλοίο από 3 μέλη του πληρώματος. Όλο αυτό κράτησε περίπου 1 ώρα και στη συνέχεια έφεραν την βάρκα δίπλα στο πλοίο ώστε να την ανεβάσουν στη θέση της.
Η βάρκα ετοιμάστηκε όπως προβλεπόταν και ξεκίνησε να ανεβαίνει στο πλοίο. Όταν έφτασε στο ύψος του κυρίου καταστρώματος το βαρούλκο σταμάτησε. Ξαφνικά η βάρκα ξεκίνησε να πέφτει με ταχύτητα χτυπώντας στο νερό. Η βάρκα υπέστη ζημιές αφού μέχρι και η μηχανή ξεκόλλησε από αυτήν ενώ έσπασε στο σημείο της καρίνας. Τα τρία μέλη του πληρώματος παρέμειναν στη βάρκα αλλά πολύ σοβαρά τραυματισμένα.
Γρήγορα πάρθηκε η από φάση ότι η πιο ενδεδειγμένη λύση είναι να χρησιμοποιήσουν το γερανό του πλοίου ώστε να ανεβάσουν την βάρκα μαζί με τα τραυματισμένα μέλη του πληρώματος πάνω στο πλοίο. Για να γίνει αυτό θα έπρεπε ένα μέλος του πληρώματος να μπει στη θάλασσα και να κολυμπήσει μέχρι την βάρκα με σκοπό να συνδέσει το σχοινί με το γάντζο του γερανό.
Ένα μέλος του πληρώματος εθελοντικά φόρεσε γρήγορα το σωσίβιο του και κατέβηκε από το πλοίο στη θάλασσα με την ανεμόσκαλα και κολύμπησε στο σημείο καταφέρνοντας να συνδέσει το σχοινί που ήταν δεμένο στη βάρκα στο γάντζο του γερανού του πλοίου.
Μετά την σύνδεση του γάντζου το μέλος του πληρώματος κολύμπησε πίσω και ανέβηκε και πάλι στο πλοίο. Περίπου 20 λεπτά αφότου η βάρκα έπεσε στη θάλασσα, κατάφεραν να την ανεβάσουν στο πλοίο. Τα τραυματισμένα μέλη του πληρώματος αξιολογήθηκαν και τους παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες. Ένα από αυτά χρειάστηκε άμεση θεραπεία και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο του πλοίου. Το επόμενο πρωί το πλοίο έφτασε σε ένα αγκυροβόλιο του λιμανιού όπου είχε κανονιστεί η αποβίβαση των τραυματιών μελών του πληρώματος.
Η επίσημη έκθεση διαπίστωσε ότι το συρματόσχοινο του της βάρκας ήταν διαβρωμένο και δεν μπόρεσε να κρατήσει το βάρος της βάρκας όταν αυτή ανέβαινε στο πλοίο. Ωστόσο, το κόψιμο του συρματόσχοινου ήταν ένα «συμβάν ατυχήματος» το οποίο δεν μπορούσε από μόνο του να εξηγήσει γιατί απέτυχε το σύστημα της σωσίβιας βάρκας διάσωσης.
Παρόλο που σύμφωνα με το Σύστημα Προγραμματισμένης Συντήρησης (PMS) της εταιρείας θα έπρεπε να είχε επιθεωρηθεί και συντηρηθεί το συρματόσχοινο, φαίνεται ότι δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή από το πλήρωμα. Επίσης κανένας άλλος αξιωματικός δεν είδε το σύρμα κατά την καθαίρεση όταν πλέον αυτό ήταν ορατό. Ο λόγος που η κακή κατάσταση του συρματόσχοινου δεν εντοπίστηκε νωρίτερα ήταν ένας συνδυασμός τουλάχιστον τριών παραγόντων:
1. Το εγχειρίδιο του κατασκευαστή και το PMS δεν ξεκαθάριζαν τον τρόπο εκτίμησης της κατάστασης του συρματόσχοινου.
2. Η έλλειψη της κατάλληλης εκπαίδευσης για την εκτίμηση της κατάστασης του συρματόσχοινου.
3. Οι δραστηριότητες του PMS διαμερίστηκαν. Αυτό σήμαινε ότι στην πράξη μόνο ένα άτομο αξιολογούσε κάθε κομμάτι. Όλοι αυτοί οι παράγοντες προστέθηκαν από την ενδελεχή εξέταση που πραγματοποίησαν οι πάροχοι υπηρεσιών, η οποία έδειξε στους αξιωματικούς τυφλή εμπιστοσύνη στο σύστημα στο σύνολό του.
Η αξιολόγηση της κατάστασης ενός συρματόσχοινου δεν είναι μια απλή διαδικασία. Ορισμένα συρματόσχοινα μπορεί να φαίνονται ασφαλή, αλλά δυστυχώς δεν είναι, ενώ κάποια άλλα μπορεί να φαίνονται εξωτερικά σε κακή κατάσταση, αλλά να εξακολουθούν να είναι πολύ καλά. Απαιτείται ειδική εκπαίδευση για τον σωστό έλεγχο του συρματόσχοινου και σίγουρα εμπειρία.