Παρά το γεγονός ότι ο καθένας ξέρει τη διαφορά ανάμεσα σε ένα πλοίο και ένα σκάφος, υπάρχουν αρκετοί που συχνά μπερδεύονται μεταξύ των δύο όρων. Τεχνικά, υπάρχει μια λεπτή γραμμή μεταξύ τους και αυτό οδηγεί σε μεγάλη σύγχυση.
Ενώ μιλάμε για τις διαφορές ανάμεσα σε ένα πλοίο και ένα σκάφος, το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό κάποιου είναι τα μεγέθη τους. Παραδοσιακά, οι άνθρωποι θεωρούν τα πλοία ως ένα μεγάλο ποντοπόρο πλοίο, ενώ τα σκάφη είναι συγκριτικά πολύ μικρότερες σε μέγεθος.
Για να γίνουν κατανοητές οι διαφορές μεταξύ πλοίων και σκαφών, ορισμένες πτυχές πρέπει να ληφθούν υπόψη
Επτά είναι οι κύριες διαφορές που λαμβάνονται υπόψη για τη διαφοροποίηση ανάμεσα σε ένα πλοίο και ένα σκάφος.
1. Μέγεθος

Η πιο σημαντική διαφορά ανάμεσα σε ένα πλοίο και ένα σκάφος είναι το μέγεθος. Λέγεται ότι ο καλύτερος τρόπος για να γίνει διάκριση μεταξύ του πλοίου και μια βάρκα είναι να θυμόμαστε ότι “Ένα πλοίο μπορεί να μεταφέρει ένα σκάφος, αλλά ένα σκάφος δεν μπορεί να μεταφέρει ένα πλοίο.”
Μιλώντας τεχνικά , ένα θαλάσσιο μέσο το οποίο μπορεί να μεταφέρει φορτίο νερού που ζυγίζει τουλάχιστον 500 τόνων και άνω έχει κατηγοριοποιηθεί ως ένα πλοίο.
2. Επιχειρησιακοί τομείς
Μια σημαντική διαφορά μεταξύ της βαρκας με το πλοίο είναι οι τομείς λειτουργίας. Τα πλοία λειτουγούν σε ωκεάνιες περιοχές και την ανοικτή θάλασσα. Περιλαμβάνουν συνήθως τα κρουαζιερόπλοια, τα πολεμικά πλοία, δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοία Roro, και σκάφη ανοιχτής θάλασσας. Είναι χτισμένα κυρίως για μεταφορά φορτίων / μεταφορά επιβατών στους ωκεανούς η γενικότερα στην ανοικτή θάλασσα.

Σε αντίθεση με ένα πλοίο η βάρκα ή ένα μικρό σκάφος , η λειτουργικές ζώνες είναι σαφώς μικροότερης εμβέλειας και περιλαμβάνουν την διαπεραίωση και ρυμούλκηση σκαφών, ιστιοπλοικά, βάρκες με κουπιά, καγιάκ, κανό, σκάφη περιπολίας, αλιευτικά κ.λπ. χρησιμοποιούνται κυρίως για μικρότερους σκοπούς και κυρίως σε περιοχές κοντά στην ακτή.
3. Πλοήγηση και Τεχνολογία
Τεχνολογικά, οι βάρκες και γενικότερα τα μικρά πλεούμενα έχουν λιγότερο περίπλοκο εξοπλισμό, συστήματα και λειτουργικές απαιτήσεις συντήρησης.
Δεδομένου ότι τα πλοία πρέπει να είναι λειτουργικά για μεγαλύτερη διάρκεια του χρόνου και για ταξίδια στους ωκεανούς, θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα ναυσιπλοίας και διάφορα βαρέα μηχανήματα.
4. Πλήρωμα
Αυτή είναι μία από τις κύριες διαφορές μεταξύ ενός πλοίου και μιας βάρκας.

Τα πλοία είναι τεράστια σε μέγεθος και ως εκ τούτου λειτουργούν με επαγγελματίες ναυτικούς, πλοιάρχους, μηχανικούς αλλά και άλλες ειδικότητες οι οποίες είναι απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία ενός εμπορικού πλοίου.
Από την άλλη μεριά, το μέγεθος του πληρώματος σε μια βάρκα εξαρτάται από το μέγεθος της βάρκας. Μπορεί να είναι ένα άτομο ή ένα ολοκληρωμένο πλήρωμα, ανάλογα με το μέγεθος και τον σκοπό του σκάφους. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να είναι το ίδιο με ένα πλοίο.
5. Χωρητικότητα φορτίου
Ένα σκάφος είναι ένα μικρό έως μεσαίου μεγέθους πλεούμενο, το οποίο έχει πολύ μικρότερη ικανότητα μεταφοράς φορτίου σύγκριση με ένα πλοίο.
Τα πλοία είναι ειδικά σχεδιασμένα για τη μεταφορά εμπορευμάτων (πετρέλαιο, χύμα φορτίο, φυσικό αέριο, εμπορευματοκιβώτια κ.τ.λ.) και επιβατών. Η βάρκα είναι ένας γενικός όρος που χρησιμοποιείται για μια ποικιλία δραστηριοτήτων στη θάλασσα όπως για ψυχαγωγικούς σκοπούς, ψάρεμα και γενικά μικρότερης εμβέλιας δραστηριοτήτων.
6. Κατασκευή και Σχεδιασμός
Όταν πρόκειται για την κατασκευή και το σχεδιασμό, τα πλοία είναι κατασκεύες περίπλοκες που έχουν μια ποικιλία από ηλεκτρονικά συστήματα, μηχανήματα και ιδιέταιρο σχεδιασμό για την ασφάλεια και την ευστάθεια του πλοίου.
Ένα σκάφος, σε σύγκριση με ένα πλοίο, είναι πολύ απλό στον σχεδιασμό και την κατασκευή, έχει μικρότερα και λιγότερα μηχανήματα και σαφώς όχι και τόσο προηγμένο ηλεκτρονικο εξοπλισμό .
7. Πρόωση

Ένα σκάφος μπορεί να κινηθεί με μηχανή, πανιά, την ανθρώπινη δύναμη (κουπιά). Η πόωση του πλοίου εξαρτάτε αποκλειστικά και μόνο απο την μηχανή. Υπάρχουν κάποιες πλέον σκέψεις για πρόωση πλοίων με πανιά, αλλά προς το παρον μιλάμε για πειραματικό στάδιο και το πιθανότερο είναι οτι δεν μπορεί να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο, τουλάχιστον τα επόμενα 30-50 χρόνια…..
Ακόμα και τα σκάφη που αλιεύουν στην ανοικτή θάλασσα δεν μπορούμε να τα θεωρούμε πλοία.
Η χρήση του όρου «πλοίο» ή «σκάφος» εξαρτάται επίσης από την περιοχή και την χώρα στην οποία οι άνθρωποι αναφέρονται συχνά σε μεσαίου μεγέθους αλιευτικό σκάφος ως σκάφος, ή μεσαίου μεγέθους πλοίο ή σκάφούς αναψυχής ως πλοίο. Όπως μπορεί να φανεί, οι άνθρωποι έχουν την τάση να γενικεύουν ένα σκάφος με βάση του μεγέθους του.
Ωστόσο, να σημειωθεί ότι η διαφορά μεταξύ ενός πλοίου και μιας βάρκας εξαρτάται από έναν αριθμό παραγόντων, όπως αναφέραμε παραπάνω.