Η παγκόσμια ναυτιλιακή κρίση αφήνει τα «αποτυπώματά της» στα ναυπηγεία της Ανατολής καθώς πολλές εταιρείες λόγω προβλημάτων στην χρηματοδότηση αναγκάζονται να ακυρώνουν παραγγελίες πλοίων ακόμα και σχεδόν τελειωμένα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τουλάχιστον τον τελευταίο μήνα στις εβδομαδιαίες αναφορές του ναυλομεσιτικού οίκου «Golden Destiny» υπάρχουν καταγεγραμμένες πωλήσεις «εγκαταλελειμμένων» πλοίων στα ναυπηγεία.
Μάλιστα, είναι εντυπωσιακό ότι διάφοροι ναυλομεσιτικοί οίκοι του εξωτερικού δημοσιεύουν στο διαδίκτυο «αγγελίες» αναζητώντας αγοραστές για πλοία, που έχουν «ξεμείνει» σε ναυπηγεία.
Μια από αυτές αναφέρει ότι «από το ναυπηγείο μπορούμε να αναπτύξουμε τα ακόλουθα πλοία, τα οποία διατίθενται για μεταπώληση».
Ακόμα, σημειώνεται ότι η παραγγελία είχε τοποθετηθεί από Δανούς αγοραστές και πως τα πλοία είναι ολοκληρωμένα και έχουν περάσει με επιτυχία τις δοκιμές θαλάσσης.
Σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, η αιτία αυτής της εγκατάλειψης πλοίων, που κυρίως εμφανίζεται σε ναυπηγεία της Κίνας, θα πρέπει να αναζητηθεί σε δύο αιτίες, που μπορεί να συνυπάρχουν αλλά ενδέχεται και να υπάρχει μια μόνο από αυτές:
1. Η αδυναμία των εταιρειών να βρουν χρηματοδότηση καθώς οι τράπεζες έχουν περιορίσει την διάθεση πιστώσεων.
2. Οι αξίες των πλοίων έχουν μειωθεί πάρα πολύ και οι παραγγελίες είχαν τοποθετηθεί ενώ βρίσκονταν στα… ύψη. Έτσι, πολλές φορές κρίνεται πιο συμφέρον για μια εταιρεία να ακυρώσει μια παραγγελία και να επιβαρυνθεί τις ελάχιστες συμφωνημένες ρήτρες παρά να βρεθεί με πλοία, που θα δυσκολευτεί να αποσβέσει.
Έτσι, από τις αρχές Ιουνίου μέχρι και την Παρασκευή στα εβδομαδιαία στατιστικά στοιχεία της Golden Destiny έχουν καταγραφεί, μεταξύ άλλων, οι εξής αγορές πλοίων από ναυπηγεία:
Φορτηγά (Bulk Carriers)
• QINGDAO BEIHAI BC18.0-5, χωρητικότητας 180.000 τόνων, κατασκευής 2014, σε ναυπηγεία της Κίνας. Πωλήθηκε αντί 58 εκατομμυρίων δολαρίων σε ελληνική εταιρεία.
• IMABARI RESALE, χωρητικότητας 28,500 DWT, κατασκευής 2014, σε ναυπηγεία της Ιαπωνίας. Πωλήθηκε αντί 22,6 εκατομμυρίων δολαρίων σε ελληνική εταιρεία.
• GREAT FUZHOU, χωρητικότητας 79,600 DWT, κατασκευής 2014, σε ναυπηγεία της Κίνας. Πωλήθηκε αντί 15,5 εκατομμυρίων δολαρίων σε κινέζικη εταιρεία, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του σκάφους.
• TSUNEISHI ZHOUSHAN SS152, χωρητικότητας 35.000 τόνων, με παράδοση το 2015 από ναυπηγεία της Κορέας. Και
TSUNEISHI ZHOUSHAN SS153, χωρητικότητας 34.900 τόνων, με παράδοση το 2015 από ναυπηγεία της Κορέας
Πωλήθηκαν « ENBLOC» για περίπου 25 εκατομμύρια δολάρια το καθένα σε γερμανούς αγοραστές.
• KING SANTOS, χωρητικότητας 82.000 τόνοι, κατασκευής 2014 σε ναυπηγεία της Κορέας. Και
KING SEATTLE, χωρητικότητας 82.000 τόνοι, κατασκευής 2014 σε ναυπηγεία της Κορέας.
Πωλήθηκαν «ENBLOC» για περίπου 29 εκατομμύρια δολάρια το καθένα σε ελληνική εταιρεία.
Δεξαμενόπλοια
• SPP TONGYEONG S1179, χωρητικότητας 51.300 τόνων, με παράδοση 2015, στη Κορέα. Και
SPP TONGYEONG S1180 χωρητικότητας 51.300 τόνων, με παράδοση 2015, στη Κορέα.
Πωλήθηκαν «ENBLOC» για περίπου 37 εκατομμύρια δολάρια το καθένα σε ελληνική εταιρεία
Πλοία μεταφοράς κοντέϊνερ
• ATAIR, χωρητικότητας 64,000 τόνων, κατασκευής 2014, σε ναυπηγεία της Κίνας. Πωλήθηκε σε άγνωστη τιμή σε γερμανική εταιρεία.
• ZHEJIANG YANGFAN CV22HJT03 , χωρητικότητας 30.000 τόνων, με παράδοση το 2015 από ναυπηγείο της Κίνας και με χωρητικότητα 2.200 TEU (μονάδα μέτρησης κοντέϊνερ) . Και
ZHEJIANG YANGFAN CV22HJT04 χωρητικότητας 30.000 τόνων, με παράδοση το 2016 από ναυπηγείο της Κίνας και με χωρητικότητα 2.200 TEU
Πωλήθηκαν «ENBLOC» για περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια το καθένα σε Ολλανδική εταιρεία.
Ειδικές κατασκευές (Special project)
Η παραγγελία φαίνεται ότι αφορά δύο εφοδιαστικά σκάφη με πλατφόρμα, που κατασκευάζονται στα ναυπηγεία Vard, του Ιταλικού Ομίλου Fincantieri. Η κατασκευή θα γινόταν στα ναυπηγεία του Ομίλου στο Βιετνάμ. Πρόκειται για τις κατασκευές με στοιχεία
• VARD VUNG TAU 791, χωρητικότητας 4.000 τόνων, με παράδοση το 2014
• VARD VUNG TAU 792 , χωρητικότητας 4.000 τόνων, με παράδοση το 2015
Πωλήθηκαν «ENBLOC» για άγνωστη τιμή σε νορβηγική εταιρεία.