Αλήθειες για τους μισθούς των ναυτικών και την κατάσταση στο επάγγελμα

oi-misthoi-twn-nautikwn

Η αλήθεια είναι ότι πολλά έχουν ειπωθεί αναφορικά με τους μισθούς των ναυτικών και γενικότερα για την κατάσταση στο επάγγελμα του ναυτικού.

Μερικά από αυτά είναι αλήθεια ενώ μερικά άλλα έχουν απόκλιση σε σχέση με την πραγματικότητα.

Θα προσπαθήσω να δώσω και μια εικόνα των μισθών των ναυτικών αλλά σίγουρα δεν μπορώ να είμαι ακριβής. Δεν μπορεί να γίνει αυτό γιατί ανάλογα με τον τύπο του πλοίου ο μισθός έχει και διαφορές. Επίσης ο μισθός έχει διαφορές από εταιρεία σε εταιρεία.

Για τον λόγο αυτό θα αναφέρουμε τον μέσο μισθό ενός δεξαμενόπλοιου. Ενδεικτικά μπορούμε να πούμε ότι στα φορτηγά ο μισθός είναι περίπου 800-1200 ευρώ λιγότερα χρήματα από τα δεξαμενόπλοια, ενώ στα LNG 700-1300 ευρώ περισσότερα.

Δυστυχώς θα αναφέρω μόνο τους μισθούς των αξιωματικών, γιατί τα κατώτερα πληρώματα πολύ απλά δεν υπάρχουν στα ποντοπόρα πλοία.

Στους παρακάτω μισθούς δεν συμπεριλαμβάνονται τυχόν έξτρα από επισκευές, εμπόλεμες ζώνες κ.τ.λ.

Οι μισθοί των αξιωματικών…

Πλοίαρχος και Α’ μηχανικός

10000-11000 ευρώ καθαρά. Ο πλοίαρχος και ο Α’ μηχανικός έχουν πολύ λίγα χρήματα διάφορα. Πολλές φορές αυτή η διάφορα των χρημάτων έχει να κάνει κυρίως με κάποια μπόνους που παίρνει ο πλοίαρχος. Ενημερωτικά να πούμε ότι τυχόν έξτρα που έχει το πλήρωμα μηχανής, συνήθως ο Α μηχανικός δεν τα παίρνει…

Υποπλοίαρχος και Β’ μηχανικός

7200-8200 ευρώ καθαρά. Και σε αυτή την περίπτωση η διάφορα μεταξύ των δυο ειδικοτήτων έχει πολύ μικρή διάφορα στο μισθό τους. Μερικές διάφορες μπορεί να είναι τα GMDSS που παίρνει ο υποπλοίαρχος η κάποια έξτρα του Β’ μηχανικού, από εργασίες που πραγματοποιεί το Πλήρωμα μηχανής.

Ανθυποπλοίαρχος και Γ’ μηχανικός

4500-5300 ευρώ καθαρά. Ούτε εδώ βλέπουμε μεγάλες διαφορές μεταξύ τους. Οι διαφορές αυτές υπάρχουν λόγω αυτών που αναφέραμε μεταξύ του υποπλοίαρχου και Β’ μηχανικού.

Junior Ανθυποπλοίαρχος και Γ’ μηχανικός

2500-3100 ευρώ καθαρά. Επίσης τα μισθολογικά είναι σχεδόν τα ίδια και ο λόγος της διαφοράς τους είναι ο ίδιος που είναι του υποπλοίαρχου και Β’ μηχανικού. Είναι μια ειδικότητα που δεν είναι γνωστή στο ευρύ κοινό και υπάρχει αρκετή σύγχυση σχετικά με αυτήν. Θα εξηγήσουμε στη συνέχεια περισσότερα πράγματα.

Δόκιμος μηχανής και καταστρώματος

500-1200 (πρωτόμπαρκους), 1000-2000 (δευτερόμπαρκους) ευρώ καθαρά. Είναι ίσως η ποιο δημοφιλής ειδικότητα που ακούγεται αυτόν τον καιρό. Δυστυχώς κάνεις δεν μπορεί να πει με ακρίβεια ποιος θα είναι ο μισθός σας. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες όπως το είδος πλοίου, το αν είστε «ανοικτοί» ή «κλειστοί» σε ώρες, αν είστε πρωτόμπαρκοι ή δευτερόμπαρκοι κ.τ.λ., οι οποίοι είναι αδύνατον να καθοριστούν.

Όπως θα παρατηρήσατε οι μισθοί είναι πολύ λιγότεροι από αυτούς που διαβάζουμε δεξιά και αριστερά στο ίντερνετ. Αυτό συμβαίνει κατά την γνώμη μου για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι τα γράφουν ή τα διαδίδουν άνθρωποι που δεν γνωρίζουν και δεν ζούνε από το επάγγελμα. Ο δεύτερος λόγος είναι γιατί αναφέρουν την ΜΙΚΤΗ μισθοδοσία και όχι την ΚΑΘΑΡΗ. Όχι αυτή δηλαδή που προκύπτει μετά τις κρατήσεις ΝΑΤ, εφορίας, e-tax κ.τ.λ.

Περισσότερα για τις κρατήσεις διαβάστε εδώ: Περί φορολογίας και υπολογισμού της

Όσο αναφορά γενικότερα τις κρατήσεις, όλοι μας γνωρίζουμε ότι είναι υπερβολικά υψηλές για ένα επάγγελμα το οποίο είναι διαφορετικό από τα άλλα και το οποίο προσφέρει συνάλλαγμα στην χώρα μας. Είναι μια αρκετά μεγάλη συζήτηση στην οποία το e-Nautilia.gr έχει αναφερθεί και παλαιότερα. Μπορείτε να διαβάσετε εδώ: Οι μειώσεις μισθών των ναυτικών και η αρχή του κακού… και εδώ: Η φορολογία των ναυτικών και…η ξένη σημαία

Όσο αναφορά την θέση Junior ανθυποπλοίαρχος και Γ’ μηχανικός. Η θέση αυτή θεσπίστηκε από τις ναυτιλιακές εταιρείες για του πρωτόμπαρκους αξιωματικούς. Δηλαδή ισχύει για όσους πάνε για πρώτη φορά να ‘’πιάσουν’’ (που λέμε και εμείς οι ναυτικοί). Στο αμέσως επόμενο ταξίδι τους θα είναι κανονικοί ανθυποπλοίαρχοι και Γ’ μηχανικοί με την μισθοδοσία που προβλέπεται για τις θέσεις αυτές. Δεν παίζει ρόλο η ηλικία και ούτε υπάρχει συγκεκριμένη θαλάσσια υπηρεσία που πρέπει να ολοκληρώσουμε. Δεν γνωρίζω αν υπάρχουν εταιρείες στις οποίες αναγκάζονται να κάνουν περισσότερο από δύο μπάρκα. Αν υπάρχουν καλό θα ήταν κάποιος συνάδελφος να μας ενημερώσει.

Επαγγελματική αποκατάσταση και ανεργία

Θα ξεκινήσω από την ανεργία. Η ανεργία γενικότερα μαστίζει, αν όχι όλα, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό επαγγελμάτων στην Ελλάδα της κρίσης.

Από το πρόβλημα της ανεργίας φυσικά δεν θα μπορούσε να λείψει και ο κλάδος της ναυτιλίας. Κατά την γνώμη μου όμως, ένα μεγάλο ποσοστό της ναυτιλίας δεν οφείλετε στην κρίση. Και εξηγώ το σκεπτικό μου.

-Η ανεργία οφείλεται στην κρίση διότι οι νέοι μας, σκεπτόμενοι το ‘’εύκολο χρήμα’’ (σε καμία περίπτωση δεν είναι εύκολο), επιλέγουν όλο και περισσότεροι το ναυτικό επάγγελμα. Ότι είναι μύθος το »εύκολο χρήμα» μπορείτε να το διαβάσετε ΕΔΩ.

-Η ανεργία οφείλεται στην κρίση διότι λόγω αυτής υπήρξαν τεράστια προβλήματα στην ακτοπλοΐα. Τα καράβια λιγόστεψαν και τα πληρώματα μειώθηκαν.

-Η ανεργία ΔΕΝ οφείλεται στην κρίση γιατί και προ κρίσης, οι Έλληνες που υπήρχαν στα καράβια ήταν ελάχιστοι και ακόμα χειρότερο είναι το ότι υπάρχουν και υπήρχαν χιλιάδες Ελληνόκτητα καράβια τα οποία δεν έχουν ούτε έναν Έλληνα μέσα!

-Η ανεργία ΔΕΝ οφείλεται στην κρίση γιατί και προ κρίσης σε Ελληνικά ποντοπόρα δεν υπήρχαν κατώτερα πληρώματα και φυσικά συνεχίζουν και δεν υπάρχουν.

Όσο αναφορά για την επαγγελματική αποκατάσταση, η ερώτηση που ακούγετε περισσότερο είναι το που θα βρουν δουλειά οι τόσοι πολλοί νέοι που επιλέγουν το ναυτικό επάγγελμα. Βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι νέοι έχουν σαν πρώτη προτίμηση τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού.

Το καθήκον μας σαν πιο παλιοί ναυτικοί, από αυτούς που ξεκινάν τώρα, είναι ούτε να ενθουσιάζουμε και να παραμυθιάζουμε τους νέους αλλά ούτε και να τους απογοητεύουμε.

Δεν μπορούμε να τους ενθουσιάζουμε γιατί το επάγγελμα είναι δύσκολο και ιδιαίτερο, ενώ τα λεφτά ούτε βγαίνουν εύκολα ούτε και είναι τόσα πολλά που ακούγετε. Μπορείτε να διαβάσετε πολλά άρθρα στο e-Nautilia που το αναλύουν

Δεν μπορούμε όμως και να τους απογοητεύουμε γιατί σε οποιοδήποτε σχολή ή πανεπιστήμιο και να πάνε, σε καμία περίπτωση δεν τους εγγυάται κάποιος την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Στην θάλασσα έχει φάει αρκετός κόσμος ψωμί. Πικρό μεν, το έφαγε δε.

Υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που υποστηρίζουν ότι αν είσαι καλός δεν χάνεσαι. Υπάρχουν όμως, επίσης, πολλοί συνάδελφοι οι οποίοι δεν έχουν δουλειά. Οι απόψεις διίσταται και η αλήθεια ίσως να βρίσκεται κάπου στη μέση.

Το σίγουρο είναι όμως ότι ο Ελληνικός λαός για ακόμη μία φορά έχει ανάγκη τη ναυτιλία μας. Ναυτιλία την οποία έχτισαν με αίμα, όχι οι εφοπλιστές, αλλά οι έλληνες ναυτικοί τις περασμένες δεκαετίες. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι αρκετοί ‘’παραδοσιακοί’’ εφοπλιστές ήταν και οι ίδιοι ναυτικοί.