ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σε χέρια εφοπλιστών οι Ναυτικές Σχολές

Ήδη το ίδρυμα Λασκαρίδη έχει ξεκινήσει σεμινάρια σε συνεργασία με ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Πάντως, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και συμπράξεις και συνεργασίες μεταξύ των Ελλήνων εφοπλιστών προκειμένου να ιδρυθούν σχολές υψηλού κύρους που να εξυπηρετούν τα κοινά τους συμφέροντα. Στα χέρια των εφοπλιστών η ναυτική εκπαίδευση. Μεγάλο ενδιαφέρουν δείχνουν εφοπλιστικοί όμιλοι να επενδύσουν σε ιδιωτικά ιδρύματα που θα παρέχουν ναυτιλιακή εκπαίδευση πανεπιστημιακού επιπέδου. Άλλωστε, πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ιδρύσει στην Κίνα και στις Φιλιππίνες σχολές από τις οποίες αποφοιτούν εκατοντάδες πλοίαρχοι, μηχανικοί και θαλαμηπόλοι και μεγάλο μέρος από αυτούς τους απορροφούν στα βαπόρια τους.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η κυβέρνηση επισπεύδει τη διαδικασία έκδοσης πράξης νομοθετικού περιεχομένου ώστε να ενεργοποιηθούν παλαιότεροι νόμοι που αναφέρονται στην ίδρυση ιδιωτικών σχολών Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ). Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει αρχικά συρρίκνωση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και, ειδικότερα, συζητιέται ότι θα παραμείνουν σε λειτουργία οι σχολές του Ασπροπύργου, των Χανίων και της Νέας Μηχανιώνας. Προβλέπεται ενοποίηση των σχολών της Χίου και κατάργηση των σχολών Πρέβεζας, Κύμης,Ύδρας, Αργοστολίου και Σύρου. Ενδέχεται, και υπό προϋποθέσεις, να διατηρηθεί η ΑΕΝ Πρέβεζας για να εξυπηρετηθούν οι σπουδαστές των νησιών του Ιονίου και της Δυτικής Ελλάδας. Ο λόγος που υποχρεώνει το υπουργείο να μειώσει τον αριθμό των ΑΕΝ είναι ότι αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και τα χρήματα του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης έχουν περιορισθεί δραματικά. Επίσης, το υπουργείο Ναυτιλίας σχεδιάζει να επιτρέψει την παράλληλη λειτουργία ιδιωτικών ΚΕΣΕΝ, τα οποία εκδίδουν πτυχία υποπλοιάρχου, πλοιάρχου, δεύτερου και πρώτου μηχανικού, καθώς και διπλώματα επαγγελματικής κατάρτισης.

Για να καλύψουν τα κενά, θα επιτραπεί η ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών και στα τρία επίπεδα της ναυτικής εκπαίδευσης. Δηλαδή στις σχολές θα φοιτούν υποψήφιοι πλοίαρχοι και μηχανικοί, θα καταρτίζονται στη συνέχεια για την επαγγελματική τους εξέλιξη στους υψηλότερους βαθμούς, αλλά και θα παρέχεται και μεταπτυχιακή εκπαίδευση για να μπορούν στη συνέχεια να στελεχώσουν γραφεία των εταιρειών. Στον σχεδιασμό για τη ναυτική εκπαίδευση περιλαμβάνεται και η δημιουργία νέας υπηρεσίας ναυτικής εκπαίδευσης και λειτουργία ηλεκτρονικού εργαλείου, όπως τα Help και ServiceDesk, για την εξυπηρέτηση των λειτουργών και των χρηστών του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, ιστοσελίδα στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, πλατφόρμα για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (e learning).

Η σημερινή εικόνα Από χρόνια, η ναυτιλιακή κοινότητα επιθυμούσε να ιδρύσει ιδιωτικό ναυτικό πανεπιστήμιο και ενοχλήθηκε όταν ο ΣΕΒ πρωτοστάτησε στη δημιουργία του ALBA, στην προσπάθειά του να διεισδύσει και στον χώρο της ναυτιλίας, χωρίς να έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Μεταπτυχιακά τμήματα ναυτιλιακών σπουδών διαθέτουν σήμερα το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, στο οποίο συμμετέχουν και απόφοιτοι των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Στον ιδιωτικό τομέα, υπάρχουν δύο άλλα κολέγια που δραστηριοποιούνται στον χώρο της ναυτιλίας.

Πρόκειται για το New York College, το οποίο συνεργάζεται με το University Greenwich. Ιδιοκτήτης είναι ο Ηλίας Φουτσης και γενικός διευθυντής σπουδών ο καθηγητής Νίκος Γκου σόπουλος. Επίσης, λειτουργεί και το BCA, το οποίο συνεργάζεται με το London Metropolitan University και ανήκει στον Βασίλη Δασκαλάκη. Εξάλλου, σε επίπεδα αντίστοιχα των κρατικών Κέντρων Επιμόρφωσης Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ), που οι εγκαταστάσεις τους είναι στου Ρέντη, λειτουργούν τέσσερις ιδιωτικές σχολές, οι οποίες δίδουν διπλώματα τα οποία όμως δεν αναγνωρίζονται από την πολιτεία και οι κάτοχοι τους δεν μπορούν να τα αξιοποιήσουν σε ελληνικά πλοία, παρά μόνο σε πλοία με ξένη σημαία. Οι σχολές αυτές, όπως φημολογείται, θα αναγνωρισθούν σύντομα από το υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες της ελληνικής ναυτιλίας, δεδομένου ότι τα κρατικά ΚΕΣΕΝ δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους Έλληνες ναυτικούς, οι οποίοι για να παρακολουθήσουν κάποια σεμινάρια πρέπει να περιμένουν ακόμα και έξι μήνες!

Οι τέσσερις ιδιωτικές σχολές training είναι η KMC της Πόπης Λυριτζή, η Κόσμος Training του Παναγιώτη Τζωρτζάτου, η ΡάνηςΤΓβίηίης School και GMTC του Γιώργου Γιαννόπουλου Επίσης, υπάρχει και η σχολή Hellenic Management Centre ICS Creek Branch της Ναταλίας Μαργιώλη Κομνηνού, που παρέχει πιστοποίηση σε ναυλομεσίτες και συνεργάζεται με το Institute of Chartered Shipbrokers. Στον χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης δραστηριοποιείται και το ‘Ιδρυμα Ευγενίδη, που σήμερα διευθύνεται από τον εφοπλιστή Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, το οποίο έχει αναλάβει την προσαρμογή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την πιστοποίηση της εγκυρότητάς τους σύμφωνα με τις τροποποιήσεις της διεθνούς σύμβαση STCW, η οποία ορίζει τα ελάχιστα κοινά πρότυπα επίπεδα εκπαίδευσης και πιστοποίησης. Υπενθυμίζεται ότι οι τροποποιήσεις στα στάνταρντ του ναυτικού επαγγέλματος θα αρχίζουν να εφαρμόζονται από τον Ιούλιο του 2013.

Η πράξη νομοθετικού περιεχομένου που ετοιμάζεται θα ενεργοποιήσει τον νόμο 3153 2003 (επί υπουργίας Γιώργου Ανωμερίτη) και τον νόμο 4650 2006 (επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάν η), και θα έχει ως στόχο τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της ναυτικής εκπαίδευσης, τη δυνατότητα χρησιμοποίησης της τηλεκπαί δευσης, τη δυνατότητα παροχής κατάρτισης και επιμόρφωσης και από ιδιωτικούς φορείς (σχολές ΝΕΚΕ), τη δυνατότητα απόκτησης πτυχίου ΚΕΣΕΝ και από τις ΑΕΝ, ενώ θα ρυθμίζονται και θέματα φοίτησης αλλοδαπών ναυτικών στις ΝΕΚΕ. Αναγκαία Όπως αναφέρει ο καθηγητής Νίκος Γκουσόπουλος ο οποίος συμμετείχε στην πρόσφατη επιτροπή αναμόρφωσης της ναυτικής εκπαίδευσης , αποτελεί παγιωμένη πρακτική πλέον η χρήση πληρωμάτων διαφορετικών εθνικοτήτων, ακόμα και σε βαπόρια προηγμένης τεχνολογίας, ιδιαίτερα πολύπλοκης τεχνικής διαχείρισης, και επομένως η ύπαρξη ενός προγράμματος εκπαίδευσης που διαρκώς ανανεώνεται αποτελεί αδήριτη ανάγκη, οπότε η εφαρμογή of CBT training techniques μπορεί να αποδειχθεί μία πολύ αποτελεσματική μέθοδος, προκειμένου να ξεπεραστούν προβλήματα που σχετίζονται με διαφορετικά εκπαιδευτικά συστήματα και κυρίως διαφορετικές κουλτούρες .

Η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, όπως υποστηρίζουν ναυτιλιακοί κύκλοι, είναι αναγκαία, επειδή η ναυτιλία αντιμετωπίζει μία διαρκώς αυξανόμενη έλλειψη ναυτικών με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα είναι αντιμέτωπη με τη συνεχή μείωση του αριθμού των νεοεισερχομένων στη θάλασσα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η εταιρεία Tsakos Shipping διέθεσε το ποσό των 3 εκατ. δολαρίων σε σχολή του εξωτερικού για την εκπαίδευση τριών μόνο πλοιάρχων σε πλοία LNG. Αυτονόητο είναι ότι στην Ελλάδα δεν παρέχεται παρόμοια εκπαίδευση και για τον λόγο αυτό οι ελληνικές εταιρείες καταφεύγουν σε ιδιωτικές σχολές στο εξωτερικό προκειμένου να επιμορ φώσουν τα στελέχη τους.

kefalonizw.com