Η κόπωση του πλοιάρχου ενός δεξαμενόπλοιου οδήγησε σε ένα μεγάλο ατύχημα με κόστος 72,9 εκατομμύρια δολάρια!

Η απόφαση μιας εταιρείας διαχείρισης δεξαμενόπλοιων να αλλάξει τον πλοίαρχο χωρίς να υπάρξει κάποια εύλογη περίοδο παράδοσης, ήταν η αιτία ενός ατυχήματος ύψους 72,9 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με μια σύντομη ενημέρωση του National Transportation Safety Board Marine Accident Brief που εκδόθηκε.

Το Marine Accident Brief 21/24 περιγράφει λεπτομερώς την έρευνα του NTSB για την πρόσκρουση του δεξαμενόπλοιου Atina στην πλατφόρμα παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου SP-57B κοντά στο Pilottown της Λουιζιάνα στις 17 Οκτωβρίου 2020. Το Atina, με πλήρωμα 21 ατόμων, προσπαθούσε να αγκυροβολήσει στο Southwest Pass Fairway Anchorage στον Κόλπο του Μεξικού όταν χτύπησε την πλατφόρμα SP-57B.

Τα τέσσερα μέλη του πληρώματος της πλατφόρμας και ένας τεχνικός μεταφέρθηκαν με ελικόπτερο σε μια κοντινή πλατφόρμα, αφού πρώτα ενεργοποίησαν τη συσκευή διακοπής της λειτουργίας έκτακτης ανάγκης. Δεν αναφέρθηκε ρύπανση ή τραυματισμός. Οι εκτιμώμενες ζημιές στην πλατφόρμα ήταν 72,3 εκατομμύρια δολάρια και στο πλοίο 598.400 δολάρια!

Στην έκθεσή του, το NTSB αναφέρει ότι η εταιρεία δεν ακολούθησε το δικό της σύστημα διαχείρισης ασφάλειας (SMS). Ο πλοίαρχος επιβιβάστηκε στο πλοίο ενώ αυτό ήταν εν πλω και κατευθυνόταν στο αγκυροβόλιο. Η παράδοση-παραλαβή πλοιαρχίας σύμφωνα με το SMS της εταιρείας στην πραγματικότητα δεν έγινε ποτέ, αφού ο νέος πλοίαρχος είδε τον πλοίαρχο που ξεμπαρκάριζε στο κατάστρωμα του δεξαμενόπλοιου…

Η εταιρεία έστειλε το νέο πλοίαρχο να μπαρκάρει ενώ το πλοίο βρισκόταν εν πλω σε ένα δύσκολο σημείο το οποίο μεταξύ άλλων περιελάμβανε την ναυσιπλοΐα στο ποτάμι και η αγκυροβολία τη νύχτα. Το SMS της εταιρείας απαιτεί τουλάχιστον 1 μέρα για την αλλαγή μεταξύ των ανώτατων αξιωματικών, ένα το άτομο που μπαρκάρει εργάζεται ήδη για την εταιρεία, ενώ χρειάζεται 7 ολόκληρες ημέρες εάν το άτομο είναι νέο στην εταιρεία.

Σύμφωνα με την έκθεση, ο πλοίαρχος που είχε την διακυβέρνηση του πλοίου την στιγμή του ατυχήματος είπε στους ανακριτές ότι ήθελε να αγκυροβολήσει το πλοίο το συντομότερο δυνατό γιατί ήταν κουρασμένος. Ταξίδεψε από την Τουρκία για να επιβιβαστεί στο πλοίο και είπε ότι δεν είχε κοιμηθεί για περισσότερο από 50 ώρες.

Η τοποθεσία που επέλεξε να αγκυροβολήσει δεν ήταν αυτή που είχε σχεδιαστεί στο πλάνο ταξιδίου. Σύμφωνα με το πλάνο ταξιδίου του Atina, η προβλεπόμενη θέση αγκυροβολίας του δεξαμενόπλοιου ήταν περίπου 3,2 μίλια βορειοανατολικά του SP-57B. Η πραγματική θέση που επιλέχθηκε ήταν μόλις 0,7 μίλια από την πλατφόρμα SP-57B…

Οι ερευνητές κατέληξαν ότι η πιθανή αιτία της πρόσκρουσης του δεξαμενόπλοιου Atina με την πλατφόρμα ήταν ότι η εταιρεία διαχείρισης του Atina δεν παρείχε επαρκή χρόνο για την αλλαγή πλοιαρχίας, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την κόπωση του πλοιάρχου και την κακή επίγνωση της κατάστασης κατά τη διάρκεια της αγκυροβολίας κατά την διάρκεια της νύχτας.

«Οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι δίνεται η ευκαιρία στα μέλη του πληρώματος να έχουν επαρκή περίοδο παράδοσης και επαρκή ανάπαυση πριν αναλάβουν κρίσιμα καθήκοντα στο πλοίο, όπως η ναυσιπλοΐα, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ασφάλεια του πληρώματος, την ιδιοκτησία και το περιβάλλον.» αναφέρει η έκθεση και προσθέτει ότι, «μια σωστή διαδικασία θα επέτρεπε στον πλοίαρχο που αναλάμβανε την διακυβέρνηση του πλοίου να ξεκουραστεί και να λάβει τις πληροφορίες από τον συνάδελφο του».

Δείτε την έκθεση του NTSB

Διαβάστε ακόμα