Έχει ειπωθεί πολλές φορές ότι το ναυτικό επάγγελμα είναι ένα πιο τα πιο δύσκολα και σκληρά που υπάρχουν. Σε πολύ μεγάλο ποσοστό οι ναυτικοί θα ήθελαν κάποια στιγμή να φύγουν από την θάλασσα και να αλλάξουν επάγγελμα. Αυτό αποδεικνύεται και από τις έρευνες που πραγματοποιούνται αλλά και από συζητήσεις μεταξύ των ναυτικών.
Σε όλο αυτό ήρθε να προστεθεί και η πανδημία του κωρονοιου και η δυσκολία στα μπαρκα και στα ξέμπαρκα, που είχε σαν αποτέλεσμα να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη απογοήτευση στους ναυτικούς.
Ας δούμε μερικούς λόγους για τους οποίους οι ναυτικοί θα προτιμούσαν να φύγουν από την θάλασσα και να κάνουν κάποιο άλλο επάγγελμα, οι οποίοι λόγοι προέρχονται από επίσημες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ των ναυτικών παγκοσμίως.
– Διάρκεια των συμβάσεων: η διάρκεια των συμβάσεων διαφέρει και έχει να κάνει πολλές φορές με την εθνικότητα η το είδος του καραβιού. Σε γενικές γραμμές όμως για τους Έλληνες κυμαίνονται μεταξύ 4-7 μηνών.
Αυτός ο χρόνος αποτελεί πολλές προσωπικές θυσίες από πλευράς του ναυτικού και είναι ένας από τους κύριος λόγους για τον οποίο ένας ναυτικός μπορεί να επιλέξει ένα διαφορετικό επάγγελμα στην στεριά. Η φύση της δουλειάς του ναυτικού πολλές φορές μπορεί να σταθεί εμπόδιο στη δημιουργία οικογένειας από κάποιους οι οποίοι σκέφτονται ότι οι ναυτικοί πρέπει να βρίσκονται μακριά από το σπίτι τους για αρκετούς μήνες. Για τους παντρεμένους ναυτικούς, το να βρίσκεστε μακριά από το σπίτι μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος και αίσθημα μοναξιάς, ενώ είναι επίσης πιθανό ότι θα πρέπει να χάσουν σημαντικές στιγμές, όπως πολύ σημαντικά γεγονότα που σχετίζονται με παιδιά τους.
Ακόμη ένας βασικός λόγος που σχετίζεται με τον χρόνο απουσίας τους είναι η περιορισμένη κοινωνική ζωή τους. Η προσωπική και κοινωνική είναι χωρισμένη μεταξύ στεριάς και θάλασσας. Βρίσκεται περιορισμένος σε έναν χώρο για αρκετούς μήνες με τους ίδιους ανθρώπους, ενώ θυσιάζει διάφορες κοινωνικές στιγμές όπως γενέθλια, τις επετείους, την Πρωτοχρονιά, το Πάσχα και αλλά πολλά με την οικογένεια και τους φίλους τους.
Οι συμμετέχοντες κατά την τελευταία έρευνα του SAFETY4SEA Crew Wellness εξέφρασαν επίσης τις βασικές ανησυχίες σχετικά με την κοινωνικοποίηση και τις ψυχαγωγικές δραστηριότητες στο πλοίο.
Ποιο συγκεκριμένα.
– Κακή επικοινωνία: Αυτό είναι ένα χρόνιο πρόβλημα που σχετίζεται με τη ζωή στα πλοία και ένα σταθερό πεδίο ανησυχίας για τους ναυτικούς που ζητούν καλύτερη αντιμετώπιση για το θέμα από τις ναυτιλιακές οργανώσεις και από τους παρόχους τεχνολογίας. Η κακή επικοινωνία με τους αγαπημένους τους ήταν το πιο συχνό παράπονο που εκφράστηκε από τους ναυτικούς κατά τη διάρκεια της έρευνας Wellness Crew Wellness του 2019- ακόμα και πριν ξεκινήσει η πανδημία….
– Αυξημένος φόρτος εργασίας: Στη θάλασσα οι ναυτικοί συχνά εργάζονται 10-12 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα και εκτελούν εργασίες που απαιτούν συνεχή επαγγελματική προσοχή. Η κόπωση και ο αυξημένος φόρτος εργασίας ήταν επίσης το NO1 εμπόδιο στην κοινωνική ζωή στο πλοίο (38%), σύμφωνα με την έρευνα του SAFETY4SEA το 2019. Η τάση της μείωσης του αριθμού του πληρώματος με σκοπό την μείωση των εξόδων, σε συνάρτηση την μείωση του μισθού που οφείλεται και στο εκάστοτε φορολογικό σύστημα έχει προκαλέσει την απογοήτευση των ναυτικών.
– Κίνδυνοι: Οι ναυτικοί συμμετέχουν συνήθως στη μεταφορά υλικών υψηλού κινδύνου, όπως εύφλεκτα υγρά, εκρηκτικά, ραδιενεργά απόβλητα και άλλα. Συχνά εργάζονται σε εργασίες που απαιτούν να ανεβαίνουν ψηλά, να μπαίνουν σε κλειστούς χώρους να ναυσιπλοουν σε επικίνδυνες περιοχές και αλλά πολλά. Όλα αυτά δημιουργούν χρόνιο στρες για τους ναυτικούς που συνδέεται με τη φύση της δουλειάς τους.
– Κρατικοί Κανονισμοί: Συνθέτες διαδικασίες, Ατελείωτη γραφειοκρατία, προηγμένες κατευθυντήριες γραμμές κατάρτισης, νέοι ή αναθεωρημένοι κωδικοί και όλο και πιο απαιτητικοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί μπορούν να δημιουργήσουν μια πραγματικά αγχωτική και ταραχώδη κατάσταση για τους ναυτικούς στο πλοίο.
Αρκετές πρόσφατες μελέτες φαίνεται να δείχνουν με τον πιο ηχηρό τρόπο ότι υπάρχει μια συνεχής απογοήτευση των ναυτικών σε μια εποχή μάλιστα που η ναυτιλία ήδη αγωνίζεται για να προσελκύσει ένα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό.
Οι ναυτικοί υπογράμμισαν είναι απογοητευμένοι με το όλο σύστημα, καθιστώντας σαφές ότι η όλη διαδικασία πρέπει να αναθεωρηθεί και να βελτιωθεί.
Ωστόσο, καθώς η τεχνολογία προχωρά και το Διαδίκτυο γίνεται όλο και περισσότερο ένα αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας, εμφανίζεται ένα φως στον ορίζοντα: για παράδειγμα, όπου συνήθως απαντά στο δείκτη ευτυχία των ναυτικών ήταν γεμάτο απογοήτευση στην έλλειψη Wi-Fi ή κακή ποιότητα με υψηλό κόστος, Αυτή η ανταπόκριση του κλάδου ελπίζουμε ότι αναμένεται να εξαπλωθεί σε ευρύτερα τμήματα της ζωής επί του σκάφους και να διατηρήσουν τα ταλέντα στον τομέα.
Το μόνο θετικό είναι ότι λόγο της τεχνολογίας υπάρχει κάποια ικανοποίηση στην βελτίωση των παροχών σχετικά με την πρόσβαση στο Ίντερνετ για τους ναυτικούς, αν και είναι κοινή ομολογία όλων ότι για τον ίδιο λόγο η αύξηση του φόρτου εργασίας είναι εμφανέστατη.