Ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk αποκάλυψε το σχέδιό του για μια σειρά από οκτώ μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με «ουδέτερο άνθρακα» που θα κινούνται με μεθανόλη.
Τα πλοία χωρητικότητας 16.000 TEU θα κατασκευαστούν από την Hyundai Heavy Industries (HHI) με προγραμματισμένη παράδοση το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Ο σχεδιασμός των πλοίων παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια μιας εικονικής παρουσίασης από τον Morten Bo Christiansen, τον επικεφαλής του τμήματος απανθρακοποίησης, μαζί με τον Ole Graa Jakobsen, επικεφαλής τεχνολογίας στόλου και τον Emiliano Austi, επικεφαλής της Ναυτικής Αρχιτεκτονικής.
Το πιο εντυπωσιακό είναι το ακομοδέσιο στην πλώρη, το οποίο όπως λέει η Maersk, θα επιτρέψει την μεγαλύτερη χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων και τον διαχωρισμό του ακομοδεσίου από την τζιμινιέρα του πλοίου. Η τζιμινιέρα έχει επίσης σχεδιαστεί με μειωμένο αποτύπωμα και θα βρίσκεται στην πρύμνη για μεγιστοποίηση της χωρητικότητας φορτίου.
«Η κατασκευή του διήρκεσε σχεδόν πέντε χρόνια και όλα αυτά κατά τη διέλευση αχαρτογράφητων εδαφών ναυτικού σχεδιασμού». ανέφερε σε ανακοίνωσή της η Maersk. «Για να πραγματοποιηθεί αυτός ο νέος σχεδιασμός, έπρεπε να αντιμετωπιστούν αρκετές προκλήσεις. Πρώτον, η άνεση του πληρώματος έπρεπε να εξασφαλιστεί με τους χώρους ενδιαιτήσεως που τοποθετείται σε αυτό το πιο εκτεθειμένο σημείο. Έπρεπε να αναπτυχθούν νέες ρυθμίσεις για σωσίβιες λέμβους και τα φώτα ναυσιπλοΐας, καθώς και νέες κάμερες για να υποστηρίζουν την ορατότητα του καπετάνιου».
Τα πλοία μήκους 350 μέτρων και πλάτους 53,5 μέτρων, θα διαθέτουν κινητήρα διπλού καυσίμου που θα επιτρέπει τη λειτουργία με πράσινη μεθανόλη ουδέτερη σε άνθρακα, καθώς και με συμβατικό καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Μια δεξαμενή καυσίμου 16.000 κυβικών μέτρων σημαίνει ότι τα πλοία θα μπορούν να ολοκληρώνουν ένα ταξίδι μετ επιστροφής(από την Ασία στην Ευρώπη, για παράδειγμα) με πράσινη μεθανόλη.
Η ανανεώσιμη μεθανόλη, γνωστή και ως πράσινη μεθανόλη ή e-μεθανόλη, είναι μια χημική ουσία εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα που παράγεται από βιώσιμη βιομάζα (που ονομάζεται βιομεθανόλη) ή δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα και υδρογόνο που παράγονται από ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Μεθανόλης.
Χρησιμοποιώντας πράσινη μεθανόλη ως καύσιμο, η Maersk λέει ότι τα πλοία θα επιτύχουν 20% βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση ανά μεταφερόμενο εμπορευματοκιβώτιο σε σύγκριση με τον μέσο όρο της βιομηχανίας, εξοικονομώντας περίπου ένα εκατομμύριο τόνους εκπομπών CO2 κάθε χρόνο συνολικά και στα οκτώ πλοία.
Σύμφωνα με παλαιότερη ανακοίνωση, η διάταξη πρόωσης μεθανόλης έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με τις MAN ES, Hyundai (Himsen) και Alfa Laval και αντιπροσωπεύει μια κλιμακούμενη έκδοση από το προηγούμενο όριο μεγέθους των περίπου 2.000 TEU. Τα πλοία θα τα αναλάβει ο αμερικάνικος νηογνώμονας ABS και θα πλέουν υπό σημαία Δανίας.
Η παραγγελία ναυπήγησης στο HHI δόθηκε τον Αύγουστο και ακολούθησε μια παραγγελία τον Φεβρουάριο για ένα μόνο πλοίο με κινητήρα διπλού καυσίμου με μεθανόλη, χωρητικότητας 2.100 TEU που θα κατασκευαστεί στα Ναυπηγεία Hyundai Mipo. Με προγραμματισμένη παράδοση έως το 2023, το πλοίο μήκους 172 μέτρων θα γίνει το πρώτο στον τομέα που θα τροφοδοτείται από μεθανόλη ουδέτερη από άνθρακα, θα ταξιδεύει για τη Sealand Europe (θυγατρική της Maersk) στη ναυτιλιακή γραμμή της Βαλτικής μεταξύ της Βόρειας Ευρώπης και του κόλπου της Βοθνίας.
Τον Αύγουστο, η Maersk ανακοίνωσε μια συνεργασία με την REintegrate και την European Energy για μια νέα εγκατάσταση στη Δανία που θα παράγει περίπου 10.000 τόνους e-μεθανόλης ετησίως. Η εγκατάσταση θα χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που παρέχονται απόμία φωτοβολταϊκή φάρμα στο Kassø της Νότιας Δανίας και «βιογενές CO2» για την παραγωγή του καυσίμου. Η παραγωγή καυσίμου αναμένεται να ξεκινήσει το 2023 για να συμπέσει με την παράδοση του πλοίου.
Η Maersk το 2018 έθεσε στόχο την απανθρακοποίηση έως το 2050, ο οποίος περιελάμβανε την υπόσχεση να αναπτύξει ένα εμπορικά βιώσιμο πλοίο καθαρού μηδενικού C02 έως το 2030, οπότε φαίνεται ότι με αυτά τα πλοία είναι σε καλό δρόμο προς αυτόν τον στόχο. Επίσης, η παραγγελία με τη Hyundai Heavy Industries περιελάμβανε μια επιλογή για τέσσερα ακόμη πλοία που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025, οπότε θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερα στον ορίζοντα.