Καθυστερήσεις καταγράφονται στην υλοποίηση του mega project της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, το οποίο έχει αναδειχθεί σε μείζονα προτεραιότητα για τη βιωσιμότητα του κλάδου τα επόμενα χρόνια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το Μάρτιο του 2021, 513 από τα 968 ελληνικά επιβατηγά και λοιπά πλοία, ήτοι το 53% είναι άνω των 30 ετών. Παράλληλα, 114 πλοία περιλαμβάνονται στην ηλικιακή κατηγορία 20-25 και 84 στην κατηγορία 25-30.
Συγκεκριμένα στην ακτοπλοΐα, ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων διαμορφώνεται σήμερα στα 27,32 έτη, με ορίζοντα να φτάσει τα 37,32 έτη το 2030. Μάλιστα, τότε, όπως έχει επισημάνει και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), περισσότερα από 42 πλοία θα είναι πάνω από 40 ετών, ενώ 18 μεγαλύτερα των 50 ετών.
Υπό αυτό το πρίσμα και με δεδομένο ότι ένα πλοίο χρήζει αντικατάστασης, όταν φτάνει περίπου τα 40 έτη, είναι ορατός ο κίνδυνος υποβάθμισης των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών σε βάθος δεκαετίας.
Που “κολλούν” οι διαδικασίες
Φυσικά το μεγάλο “στοίχημα” του project έγκειται στην εξεύρεση των κεφαλαίων που θα διοχετευτούν σε επενδύσεις σε νέα πλοία.
Ενεργό ρόλο στις διαδικασίες έχει αναλάβει το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, το οποίο έχει διενεργήσει τεχνικές μελέτες επί του θέματος, ενώ συζητά με την κυβέρνηση και ευρωπαϊκούς φορείς για την εξασφάλιση πόρων, σε μία προσπάθεια που διαρκεί περίπου 1,5 χρόνο.
Ωστόσο, σήμερα, όπως λένε αρμόδιες πηγές στο Capital.gr, το εγχείρημα έχει “κολλήσει” κι αυτό διότι δεν έχουν βρεθεί κεφάλαια για τη χρηματοδότηση ανάπτυξης του business plan. Το business plan του Επιμελητηρίου θα προτείνει τρόπους υλοποίησης των επενδύσεων, από τα ευρωπαϊκά κονδύλια, μέχρι τα κεφάλαια που θα κληθεί να διοχετεύσει ο εκάστοτε πλοιοκτήτης και την πιθανή τραπεζική στήριξη.
Μάλιστα, στόχος ήταν μέσα στο 2022 να κατασκευαστεί στην Ευρώπη το πρώτο σύγχρονο επιβατηγό πλοίο, το οποίο θα είναι σχεδιασμένο βάσει των περιβαλλοντικών προδιαγραφών για την ελληνική ακτοπλοΐα, κάτι που με τα σημερινά δεδομένα μοιάζει ανέφικτο.
Βούληση των φορέων είναι ένα τέτοιο ναυπηγικό έργο να αναληφθεί από τα ελληνικά ναυπηγεία, αλλά πρόκειται για ένα σενάριο που προς ώρας δε συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες, καθώς πέραν της δυναμικής που έχει αναπτύξει η Σύρος, εκκρεμεί η ανασύσταση των μονάδων σε Ελευσίνα και Σκαραμαγκά.
Υπενθυμίζεται πάντως ότι στο ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται κονδύλι ύψους 1 εκατ. ευρώ για την “κατάρτιση αναλυτικού σχεδίου και μελέτης για τη σταδιακή ανανέωση του στόλου των επιβατηγών πλοίων” το σχεδιασμό της στρατηγικής και του μηχανισμού χρηματοδότησης.
Capital.gr