ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ναυπηγείο της Τσιταγκόνγκ: Ένα νεκροταφείο πλοίων αλλά και εργατών [video]

dialutiria_ploiwn

Το αμερικανικό περιοδικό VICE δημοσίευσε πρόσφατα στην ιστοσελίδα του ένα βίντεο που ονομάζεται “Πού πάνε να πεθάνουν τα γιγαντιαία φορτηγά πλοία”. Το βίντεο δείχνει τις συνθήκες εργασίας στα ναυπηγεία διάλυσης πλοίων στην Τσιταγκόνγκ (Chittagong) του Μπαγκλαντές.

Το ναυπηγείο διάλυσης πλοίων της Τσιταγκόνγκ βρίσκεται στο Faujdarhat, του Μπαγκλαντές κατά μήκος της 18 χιλιομέτρων παραλιακής λωρίδας της Sitakunda, η οποία είναι περίπου 20 χιλιόμετρα βόρεια-δυτικά της Τσιταγκόνγκ. Είναι η μεγαλύτερη βιομηχανία διάλυσης πλοίων σε ολόκληρο τον κόσμο και απασχολεί πάνω από 200.000 Μπαγκλαντεσιανούς εργαζομένους, ενώ παράγει το ήμισυ του συνόλου του χάλυβα στο Μπαγκλαντές.

Πίσω στο 1960, μετά από ένα σοβαρό κυκλώνα, το ελληνικό πλοίο MD Alpine προσάραξε στις ακτές Sitakunda της Τσιταγκόνγκ. Οι ομάδες διάσωσης δεν μπορούσαν να το κάνουν να επιπλεύσει εκ νέου εκείνη την στιγμή κι έτσι παρέμεινε εκεί για μερικά χρόνια. Έπειτα, πέντε χρόνια αργότερα, το 1965, το “Σπίτι του Χάλυβα” της Τσιταγκόνγκ αποφάσισε να αγοράσει το σκάφος και να το διαλύσει. Χρειάστηκαν χρόνια για να καταφέρει η εταιρεία να το μετατρέψει σε παλιοσίδερα, αλλά αυτό ήταν το πρώτο βήμα σε ένα μακρύ δρόμο ανάπτυξης της βιομηχανίας στο Μπαγκλαντές.

dualitiria_ploiwn

Κατά τη διάρκεια του του Μπαγκλαντεσιανού Απελευθερωτικού Πολέμου, ένα Πακιστανικό σκάφος Al Abbas υπέστη σοβαρές ζημιές λόγω των βομβαρδισμών. Μετά από αυτό το πλοίο διασώθηκε από μια σοβιετική ομάδα, που εκείνη τη στιγμή εργαζόταν στο λιμάνι Τσιταγκόνγκ, απ’ όπου το πλοίο μεταφέρθηκε στην παραλία Faujdarhat.Η Karnafully Metal Works Ltd, μια τοπική εταιρεία, αποφάσισε να το αγοράσει ως σκραπ το έτος 1974 και έτσι εισήγαγε τη διάλυση εμπορικών πλοίων στο Μπαγκλαντές.

Κατά τη δεκαετία του 1980 η βιομηχανία κατέδειξε σταθερή ανάπτυξη και στα μέσα της δεκαετίας του ’90 το Μπαγκλαντές ήδη κατατάσσεται ως η νούμερο δύο χώρα στον κόσμο όσον αφορά την ποσότητα που διαλύεται. Το 2008, η περιοχή αριθμούσε 26 διαλυτήρια πλοίων, και το 2009 ο αριθμός τους αυξήθηκε σε 40. Την χρονική περίοδο μεταξύ του 2004 και του 2008, η περιοχή αυτή αποτελούσε το μεγαλύτερο ναυπηγείο διάλυσης πλοίων παγκοσμίως. Ωστόσο, από το 2012, έχει πέσει στην κατάταξη από το ήμισυ στο ένα πέμπτο της συνολικής παγκόσμιας παραγωγής.

Κάποια στιγμή, όχι πολύ καιρό πριν, η βιομηχανία ήταν στην πραγματικότητα ένα τουριστικό αξιοθέατο, αλλά η κατάσταση έχει αλλάξει και οι ξένοι δεν επιτρέπονται πλέον λόγω της άσχημης οικονομικής κατάστασης που προσπαθούν να μην δημοσιοποιείται. Ένας τοπικός ελεγκτικός οργανισμός έχει δημοσιοποιήσει στοιχεία ότι πεθαίνει ένας εργαζόμενος ανά μέσο όρο κάθε εβδομάδα. Οι εργαζόμενοι δεν έχουν προστατευτικό εξοπλισμό ούτε απολαμβάνουν οποιοδήποτε είδος οικονομική ασφάλεια. Πέρυσι, η ναυτιλιακή εταιρεία Hapag-Lloyd ακολουθούσε το παράδειγμα της Maersk που σταμάτησε να χρησιμοποιεί το ναυπηγείο για τις εργασίες διάλυσης πλοίων της, παρά το υψηλότερο κόστος που αναγκάζεται να πληρώσει αλλού.