Πειραιάς
7°C

Ναυάγιο 1.800 ετών στο Ισραήλ βρέθηκε τυχαία από κολυμβητή και αποκάλυψε σπάνιους θησαυρούς! (video)

19/05/2023

Τρεις εβδομάδες πριν, και ενώ κολυμπούσε 200 μέτρα μακριά από την κεντρική παραλιακή πόλη Beit Yanai, ένας κολυμβητής ονόματι Gideon Harris καταδύθηκε περίπου τέσσερα μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και κατά λάθος βρήκε έναν θησαυρό 1.800 ετών που αποτελείται από μαρμάρινες κολώνες!

Σύμφωνα με τον Kobi Sharvit της ισραηλινής αρχής αρχαιοτήτων, οι στήλες αποτελούν μέρος περίπου 44 τόνων μαρμάρινων τεμαχίων που φαίνεται να προέρχονται από το ναυάγιο ενός πλοίου που είχε αποπλεύσει για ένα ρωμαϊκό λιμάνι – πιθανότατα στη Γάζα ή στην Ασκελόν – για να ξεφορτώσει το πολύτιμο φορτίο.

Η υπηρεσία αρχαιοτήτων πιστεύει ακράδαντα ότι αυτό το ναυάγιο και το φορτίο του είναι το παλαιότερο αυτού του τύπου που έχει βρεθεί στην Ανατολική Μεσόγειο.

Οι προκαταρκτικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν αποκάλυψαν ότι στο αμπάρι του σκάφους υπήρχαν διακοσμημένα κορινθιακά κιονόκρανα, ημι-σκαλιστά κιονόκρανα και ένα γιγάντιο μαρμάρινο επιστύλιο έξι μέτρων.

Από το μέγεθος των αρχιτεκτονικών στοιχείων, μπορούμε εύκολα να υπολογίσουμε τις διαστάσεις του σκάφους. Μιλάμε για ένα εμπορικό πλοίο που θα μπορούσε να αντέξει φορτίο τουλάχιστον 200 τόνων, εξήγησε ο Sharvit.

Ο Sharvit, ο διευθυντής του τμήματος υποβρύχιας αρχαιολογίας, φέρεται να επιβεβαίωσε ότι δεν υπάρχουν υπολείμματα από το σκάφος στον βυθό της θάλασσας. Ανέφερε ότι θα ξεκινήσει μια υποθαλάσσια ανασκαφή την επόμενη εβδομάδα μαζί με φοιτητές από το Πανεπιστήμιο του Ρόουντ Άιλαντ με την ελπίδα να ανακαλύψουν κάποια υπολείμματα ξύλου από κάτω από τους τεράστιους μαρμάρινους ογκόλιθους ή σε κάποιο κοντινό υποθαλάσσιο αμμόλοφο που θα μπορούσε να έχει καλύψει κάποια κομμάτια του σκάφους.

Ο σχηματισμός της τοποθεσίας παρέχει ενδείξεις σχετικά με το πού έπλεε το σκάφος, σύμφωνα με τον Sharvit. Οι τεράστιες μαρμάρινες πλάκες είναι τοποθετημένες με ιδιαίτερο τρόπο, αντικατοπτρίζοντας πώς θα μπορούσαν να είχαν τοποθετηθεί στο αμπάρι του πλοίου. Με βάση την εξάπλωση αυτών των πλακών, πιστεύει ότι το πλοίο βούλιαξε καθώς έπαιρνε νερό, πιθανότατα κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας.

Πρόσθεσε ότι από τα μεγέθη των αρχιτεκτονικών στοιχείων, θα μπορούσε κανείς να υπολογίσει τις διαστάσεις του σκάφους. Μιλάμε για ένα εμπορικό πλοίο που θα μπορούσε να μεταφέρει τουλάχιστον 200 τόνους φορτίου.

Τα ευαίσθητα κομμάτια είναι χαρακτηριστικά μεγάλων και μεγαλοπρεπών δημόσιων κατασκευών. Ακόμη και στη Ρωμαϊκή Καισάρεια, αυτά τα αρχιτεκτονικά στοιχεία κατασκευάζονταν από τοπικές πέτρες καλυμμένες με λευκό γύψο για να φαίνονται σαν μάρμαρο. Εδώ ο Sharvit μιλούσε για γνήσιο μάρμαρο.

Δεδομένου ότι είναι επίσης πιθανό αυτό το μαρμάρινο φορτίο να προερχόταν από περιοχή της μαύρης θάλασσας ή του Αιγαίου στην Ελλάδα ή την Τουρκία και δεδομένου ότι ανακαλύφθηκε νότια του λιμανιού της Καισάρειας, φαίνεται ότι προοριζόταν για ένα από τα λιμάνια κατά μήκος της νότιας ακτής της Λεβαντίνης, την Γάζα ή το Ασκελόν, ή πιθανώς Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Πειραιάς
7°C