Ο ρόλος της πληροφορικής και της τεχνολογίας στην “έξυπνη ναυτιλία” του μέλλοντος

smart_navigation
Ο Κωνσταντίνος Κωμοδρόμος, διευθύνων σύμβουλος της VesselBot, μιας τεχνολογικής εταιρείας παροχής πληροφοριακών δεδομένων στη ναυτιλία, σχολιάζει τα βήματα που απαιτούνται στο δρόμο για μια “πιο έξυπνη” και τεχνολογικά προηγμένη ναυτιλία:

“Λοιπόν, φυσικά και τα ψηφιακά δεδομένα και η τεχνολογία είναι, ή μάλλον θα έπρεπε να είναι, πραγματικά σημαντικά εργαλεία και προϋποθέσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Όπως σε κάθε βιομηχανία τα δεδομένα και οι πληροφορίες έχουν ένα πολύ σημαντικό και στρατηγικό ρόλο να παίξουν σε κάθε πτυχή του σύγχρονου επιχειρηματικού κόσμου. Η πληροφοριακή τεχνολογία, ιδιαίτερα σε περιόδους όπου οι προοπτικές της αγοράς, όπως στην περίπτωση της ναυτιλίας, είναι αρνητικές, γίνεται ένα εργαλείο που επιτρέπει στους χρήστες να διαχειρίζονται πιο αποτελεσματικά τις επιχειρήσεις τους, να παίρνουν πιο έξυπνες αποφάσεις, να μειώνουν το κόστος τους, ακόμα και να μεγιστοποιούν τις δυνατότητες τους. Σκεφτείτε τα οφέλη που έφεραν στις αντίστοιχες αγορές οι επαναστατικές τεχνολογίες που εισήχθησαν στον τομέα των logistics για παράδειγμα από την www.flexport.com ή την www.transfix.io και τα οφέλη που αποκομίζονται από τους συμμετέχοντες στην αγορά. Δεν θα μπορούσε η ναυτιλιακή βιομηχανία να επωφεληθεί, επίσης από τη χρήση αυτών των εργαλείων, λύσεων, τεχνολογιών; Στο μυαλό μας, η απάντηση είναι σαφής. Υπάρχει μεγάλη ανάγκη για μια αλλαγή προς ένα επιχειρηματικό μοντέλο που θα ενσωματώνει την πληροφοριακή τεχνολογία σε κάθε επιχειρηματική λειτουργία, ένα μοντέλο στην κατεύθυνση μιας ‘πιο έξυπνης ναυτιλίας’.

Ένας αριθμός σημαντικών παραγόντων της αγοράς, καθώς και οικονομολόγων άρχισαν να συνειδητοποιούν την ανάγκη για αλλαγή, και έχουν ήδη αρχίσει να ενθουσιάζονται με την προοπτική της ‘έξυπνης ναυτιλίας’. Πάρτε για παράδειγμα τον Δρ Martin Stopford, επικεφαλής των οικονομολόγων της Clarkson Research, ο οποίος πρόσφατα σε ένα άρθρο που δημοσίευσε ανέφερε ότι αν οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν αλλάξουν, και ενσωματώσουν την τεχνολογία στα μοντέλα λειτουργίας τους θα αναγκαστούν να μείνουν εκτός αγοράς.

Αν σκεφτούμε για το τεχνολογικό χάσμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, σε σχέση με την τεχνολογία, με άλλες παρόμοιες αγορές όπως η αεροπορία είναι προφανές ότι είμαστε μίλια πίσω. Μήπως πρέπει να θέσουμε το ερώτημα αν το μοντέλο είναι βιώσιμο, όπως είναι; Αν οι συμμετέχοντες στην αγορά που παίρνουν επιχειρηματικές και στρατηγικές αποφάσεις, σε μια αγορά που οι μεταβλητές αλλάζουν συνεχώς τον τρόπο που αυτές παίρνονται, μπορούν να παίρνουν τις καλύτερες δυνατές αποφάσεις βασιζόμενοι σε πραγματικά δεδομένα και γεγονότα; Μπορούν να συνεχίσουν να στηρίζουν τις αποφάσεις τους στην βάση αυτών που άλλοι συμμετέχοντες στην αγορά λένε ότι θα κάνουν, και όχι αυτών που πραγματικά κάνουν;

Η ‘έξυπνη ναυτιλία’ είναι σε όλες τις περιπτώσεις απαραίτητη, και νομίζω ότι παρά την αλλαγή νοοτροπίας που απαιτείται για αυτό, θα υπάρξει μια αλλαγή στην αγορά προς την κατεύθυνση της ‘έξυπνης ναυτιλίας’. Μπορεί να πάρει κάποιο χρόνο, αλλά θα περίμενα ότι αυτό θα συμβεί πολύ γρήγορα ειδικά αν οι μεγάλοι παίκτες αρχίσουν να υιοθετούν μια διαφορετική άποψη στην αγορά απέναντι σε αυτήν την προοπτική. Θα μπορούσε ακόμα και να συμβεί πιο γρήγορα από ό,τι αναμένεται. Σίγουρα τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα είναι καθοριστικά προς την κατεύθυνση που η αγορά θα πάρει σε σχέση με την ‘έξυπνη ναυτιλία’. Από την άλλη πλευρά, το γεγονός ότι οι προοπτικές της αγοράς για την πλειονότητα των τμημάτων της αγοράς δεν είναι πολύ θετικές είναι ένα εμπόδιο, δεδομένου ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός οργανισμών που αγωνίζονται να επιβιώσουν, χωρίς να τους επιτρέπεται να επικεντρωθεί σε έννοιες όπως η αλλαγή και η καινοτομία. Είμαι παρ’ όλα αυτά αισιόδοξος ότι θα αρχίσουμε σύντομα να βλέπουμε πολλές αλλαγές προς την κατεύθυνση της ‘πιο έξυπνης ναυτιλίας’”.