Η τάση για περισσότερα δρομολόγια μεταφοράς κοντέινερ μεταξύ Ασίας-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ μέσω της διώρυγας του Σουέζ και λιγότερες μέσω της παραδοσιακής οδού της διώρυγας του Παναμά επιταχύνεται, αναφέρει η βρετανική ναυτιλιακή συμβουλευτική εταιρεία Drewry.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη βάση δεδομένων της Drewry, άλλα 2 εβδομαδιαία δρομολόγια μέσω Παναμά μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ χάθηκαν το προηγούμενο έτος και αντικαταστάθηκαν από μια γραμμή μέσω Σουέζ.
“Υπολογίζοντας σε αριθμό γραμμών, μόνο το 62% των δρομολογίων σε αυτή την εμπορική διαδρομή χρησιμοποιούν πλέον τη διαδρομή της διώρυγας του Παναμά. Κατά τη διάρκεια της προσεχούς χειμερινής περιόδου, όταν η συμμαχία G6 συγχωνεύσει τα NCE και SCE δρομολόγια απο τη Διώρυγα του Παναμά σε μια μόνο γραμμή, το ποσοστό αυτό αναμένεται να μειωθεί και άλλο σε 60% (12 από 20), εξηγεί η Drewry.
Ως νέο μέλος της συμμαχίας CKYHE, η Evergreen αντικατέστησε τον πρώην ανεξάρτητο δρομολόγιο Ασίας-Διώρυγα του Παναμά-USEC “Aue” (με τη χρήση πλοίων χωρητικότητας 4.200 teu) από ένα από κοινού με την Hanjin δρομολόγιο Ασίας-Διώρυγα του Σουέζ-USEC “AWE8/ Aue” (χρησιμοποιώντας πλοία χωρητικότητας 8.200 TEU).
Αλλά κι αν συγκρίνουμε τα μετοχικά κεφάλια των υπηρεσιών μεταφοράς Ασίας-Διώρυγας του Παναμά-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ και των υπηρεσιών Ασίας-Διώρυγα του Σουέζ-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια ακόμη μεγαλύτερη απώλεια μεριδίου για τη διώρυγα του Παναμά.
“Η διαδρομή μέσω της διώρυγας του Παναμά βλέπει να μεταρέπεται στη λιγότερο δημοφιλή διαδρομή -υποδηλώνοντας μια τεράστια μεταστροφή από τα τέλη του 2009, όταν υπήρχαν μόνο τρεις εμπορικές διαδρομές μέσω Σουέζ”, αναφέρει η έκθεση.
Το παραδοσιακό όφελος από τη χρήση της Διώρυγας του Παναμά ήταν ότι επέτρεπε στις ναυτιλιακές εταιρείες τη μείωση του χρόνου ταξιδιού ανάμεσα στην Ασία και την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, σε σύγκριση με τη χρήση της διαδρομής μέσω της διώρυγας του Σουέζ ή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Από το Χονγκ Κονγκ και τη Νότια Κίνα και από οποιοδήποτε άλλο σημείο πιο βόρεια, η διαδρομή μέσω Παναμά είναι μικρότερη.
Αρχικά, η διαδρομή Ασίας-Διώρυγας του Σουέζ-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ άνθισε μέσω της εξυπηρέτησης της Μέσης Ανατολής, της Ινδικής Χερσονήσου και της Νοτιοανατολικής Ασίας: γι ‘αυτό το μέρος της Ασίας, η διαδρομή του Σουέζ είναι μικρότερη. Στη συνέχεια, η διαδρομή αυτή εξαπλώθηκε συμπεριλαμβάνοντας δρομολόγια από το Χονγκ Κονγκ και τη Νότια Κίνα.
Σύμφωνα με τον Drewry, μια ανησυχητική εξέλιξη για τη διώρυγα του Παναμά είναι ότι η διαδρομή Ασίας-Διώρυγας του Σουέζ-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ ετοιμάζεται να επεκταθεί προς τις αγορές της Ταϊβάν, της Σαγκάης και της Ningbo, παρά τ’ ότι η Διώρυγα του Παναμά υποτίθεται ότι έχει το πλεονέκτημα της απόστασης. Ένας επιπλέον καθοριστικός παράγοντας είναι ότι μέρος της παραγωγής στην Ασία κινείται από τη Νότια Κίνα σε χώρες χαμηλότερου εργατικού κόστους, όπως το Βιετνάμ και το Μπαγκλαντές.
Ένας άλλος λόγος για την αλλαγή της στρατηγικής των φορέων είναι ότι σημαντικά μεγαλύτερου μεγέθους πλοία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την διαδρομή του Σουέζ. Το μέσο μέγεθος των πλοίων στη γραμμή του Σουέζ είναι περίπου 7.500 teu, ενώ στη διαδρομή της διώρυγας του Παναμά ο μέσος όρος είναι περίπου 4.500 teu, λόγω του τρέχοντος ορίου μέγιστου μεγέθους της Διώρυγας του Παναμά, που βρίσκεται στα 5.000 teu.
Μια επιπλέον γραμμή μέσω Σουέζ προσθέτει σχεδόν διπλάσια χωρητικότητα από την υπάρχουσα γραμμή μέσω Παναμά. Η μεγάλη διαφορά στο μέγεθος των πλοίων, και η συνεπαγόμενη εξοικονόμηση κόστους, είναι ένας σίγουρα σημαντικός λόγος που οι φορείς εμφανίζονται πρόθυμοι να τοποθετήσουν πολλά από τα Post-Panamax τους σε αυτή την γραμμή.
Η στροφή προς τη διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ απασχολεί ως τώρα 91 Post-Panamax πλοία, τα οποία οι μεταφορείς θα μπορούσαν πιθανότατα να έχουν απασχολήσει και σε άλλες γραμμές, κατά τη γνώμη της Drewry.
Η Drewry εκτιμά ότι ο κύριος λόγος της στροφής των μεταφορέων προς την διώρυγα του Σουέζ είναι ότι σήμερα έχουν πλεόνασμα πλοίων χωρητικότητας 8.000 teu.
“Μόλις η διευρυμένη Διώρυγα του Παναμά ανοίξει το 2016, τα δρομολόγια Ασίας-Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ (πλην εκείνων από τη Νοτιοανατολική Ασία) πιθανότατα θα επανέλθουν στη διαδρομή μέσω της διώρυγας του Παναμά, με την προϋπόθεση ότι τα νέα διόδια στο κανάλι της (που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη) θα κινούνται σε λογικά πλαίσια”, καταλήγει η Drewry.