Τον υψηλότερο αριθμό νέων παραγγελιών ναυπήγησης πραγματοποίησαν οι Έλληνες εφοπλιστές μέχρι στιγμής φέτος, καθώς οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες παρήγγειλαν συνολικά 35 νέα φορτηγά πλοία και τάνκερ από την αρχή του 2017, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή πλατφόρμα Vessels Value.
Σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν παραγγελθεί μόλις 119 πλοία φέτος με την Ελλάδα να κατέχει μερίδιο αγοράς της τάξεως του 30%. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ με 14 νέα συμβόλαια και ακολουθεί στην τρίτη θέση η Σιγκαπούρη με 10 νέα πλοία υπό παραγγελία. Μετά, η Νορβηγία έχει οκτώ παραγγελίες και η Ολλανδία έξι.
Η Greek Chartworld Shipping πραγματοποίησε την πλειοψηφία των παραγγελιών νέων πλοίων φθάνοντας το νούμερο 14, εκ των οποίων οι 12 είναι για πλοία ξηρού φορτίου και οι δύο για τάνκερ. Στις τέσσερις παραγγελίες τάνκερ βρίσκονται η Enesel SA, η TMS Tankers, η Capital Maritime and Trading και ακολουθεί η Maran Tankers με τρεις παραγγελίες αυτού του είδους.
Στη συνέχεια, η Neda Maritime και η Metrostar Management Corp παρήγγειλαν δύο τάνκερ η καθεμία, ενώ η M Maritime Corp. Προχώρησε σε 2 παραγγελίες πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου.
“Πολλοί στη ναυτιλιακή βιομηχανία ανησυχούν ότι υπάρχει μια ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ανάμεσα στον αριθμό των πλοίων που πλέουν στις θάλασσες και την ποσότητα των φορτίων. Η κατάσταση αυτή δεν φαίνεται να βελτιώνεται στο άμεσο μέλλον, καθώς υπάρχουν κάτι λιγότερο από 66 εκατομμύρια dwt τάνκερ και φορτηγών πλοίων που θα παραδοθούν κατά το υπόλοιπο του 2017, αντιπροσωπεύοντας το 47% των σημερινών φορτηγών πλοίων και τάνκερ που βρίσκονται στο βιβλίο παραγγελιών”, αναφέρει η Vessels Value.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, μια σημαντική πηγή χρηματοδότησης και επενδύσεων στην αγορά νέων πλοίων προήλθε από τον τομέα των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων (private equity).Σήμερα, αυτά τα κεφάλαια εστιάζουν σε πλοία που έχουν παραδοθούν ήδη και βρίσκονται σε λειτουργία , ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί μια άμεση απόδοση της επένδυσής τους.
Αυτό οδήγησε σε έλλειψη διαθέσιμης ρευστότητας για ναυπηγήσεις και είχε ως αποτέλεσμα ένα κενό στις νέες παραγγελίες στα μεγάλα ναυπηγεία και, επομένως, αύξησε την όρεξη αυτών για προσέλκυση νέων πελατών οδηγώντας τους σε μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική.
Καθώς ολοκληρώνεται το πρώτο μισό του 2017, αν και υπάρχει μια κάμψη στην παραγωγική ικανότητα των ναυπηγείων, η ζήτηση από τον ιδιωτικό τομέα παραμένει ισχυρή. Αυτός είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που οδήγησαν στην αύξηση στην τιμή των ναυπηγήσεων κατά τους τελευταίους πέντε μήνες, σύμφωνα πάντα με την ανάλυση της VesselsValue.