Πρόταση για την αναβάθμιση της Ναυτικής εκπαίδευσης – πλαίσιο νόμου.
Η πρόταση συνοψίζεται στις παρακάτω ενότητες:
1. Οι ΑΕΝ όπως υπάρχουν σήμερα, αναγκαστικά και μοιραία θα καταλήξουν στο επίπεδο 5
2. Όμως ταυτόχρονα, επιβάλλεται να ψηφιστεί με ΦΕΚ Ναυτικό Πανεπιστήμιο 4ετους φοίτησης – επιπέδου 6 – με μαθήματα όπως ορίζει η STCW6 εξάμηνων συν αλλά δυο εξάμηνα με μαθήματα όπως Διοίκηση Παραγωγής και Υπηρεσιών, Χρηματοοικονομικά της Ναυτιλίας, Ηγεσία και Ανάπτυξη Προσωπικών Δεξιοτήτων, Λήψη Επιχειρηματικών Αποφάσεων κλπ. Η έδρα του θα μπορούσε να είναι είτε στην υπάρχουσα ΑΕΝ Ασπροπύργου είτε σε κάποιο νέο χώρο.
3. Να υπάρχει η δυνατότητα αποφοίτων ΑΕΝ (και μόνο) να εισαχθούν στο Ναυτικό Πανεπιστήμιο με εισαγωγικές εξετάσεις και στο εξάμηνο αυτό, των μαθημάτων που τους υπολείπονται. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται κοινός σχεδιασμός μαθημάτων σε νέα βάση και συνδυαστικό πλαίσιο έτσι ώστε η μια σχολή να μπορεί να συμπληρώνει την άλλη.
4. Η διαφορά των επίπεδων όσον αφορά την ναυτιλία και συγκεκριμένα στο πλοίο, πολύ πιθανόν να μην έχει κάποια διαφορά. Στην ξηρά όμως σίγουρα θα υπάρχει διάφορα, είτε μισθολογικά είτε σε συμμετοχή σε διορισμούς μέσω ΑΣΕΠ. Ο απόφοιτος Ναυτικού Πανεπιστήμιου θα είναι 100% ισότιμος με τον απόφοιτο ΟΠΑ, Παντειου, ΕΚΠΑ κλπ.
5. Και οι δυο σχολές θα υπάρχουν στο μηχανογραφικό εισαγωγής σε σχολές μέσω πανελλαδικών εξετάσεων και ο υποψήφιος μαθητής θα επιλεγεί την σχολή που επιθυμεί με βάση τις ικανότητες του.
Κλείνω με διάφορα σχόλια με τα όσα έχω διαβάσει σε διάφορες ανακοινώσεις.
– Γιατί να μην γίνουν οι ΑΕΝ ως έχουν επίπεδο 6?
Δυστυχώς αυτό συναντά πολλά προβλήματα, ιδίως όταν τα ΤΕΙ εξαφανίστηκαν, όλες οι αδιαβάθμητες σχολές έμειναν μετέωρες. Για να χαρακτηριστείς Επίπεδο 6, χρειάζεσαι σχολή 8 εξάμηνων, και όταν εννοούμε 8 εξάμηνα, μιλάμε 8 εξάμηνο θρανίο.
– Ναι αλλά είναι άδικο αυτό που γίνεται.
Είναι μια αδικία, η οποία δεν είναι χθεσινή, αλλά σέρνεται από το 1991 και έκτοτε ότι γίνονταν, γίνονταν με μπαλώματα και νόμους οι οποίοι θα έπεφταν με την πρώτη ένσταση. Όμως μια μεγαλύτερη αδικία, θα είναι η ναυτιλία και αξιωματικοί τους να μείνουν σκέτοι με μια ΑΕΝ επιπέδου 5 και εκεί να τελειώσουμε. Με την ίδρυση Ναυτιλιακού Πανεπιστήμιου, δίνουμε μια αχτίδα ελπίδας ότι αν θέλει κάποιος μπορεί συν τω χρόνο, να αναβαθμίσει τις σπουδές του εφόσον το επιλέξει. Προσοχή λοιπόν, μην ζητάμε την πίτα ολόκληρη και τελικά δεν μείνει ούτε ψίχουλο.
– Θέλουν οι εφοπλιστές Ναυτικό Πανεπιστήμιο;
Δεν είναι όλες οι εταιρείες το ίδιο, η απάντηση είναι άλλοι ναι άλλοι όχι. Αλλά και αυτοί που λένε όχι, αν ιδρυθεί Ναυτικό Πανεπιστήμιο, θα αλλάξουν γνώμη, όταν απορροφήσουν στελέχη καταξιωμένα με πανεπιστημιακές εξειδικευμένες γνώσεις στη ναυτιλία. Τέτοια στελέχη, από παράδοση, υπάρχουν μόνο απόφοιτοι από τα Ναυτικά Πανεπιστήμια της Βρετανίας.
– Δεν μας αρκούν οι ΑΕΝ που έχουμε τόσα χρόνια με παράδοση σχεδόν αιώνα;
Η παράδοση μας βοηθάει για να χτίζουμε το μέλλον όχι όμως για να μας εμποδίζει να το κάνουμε καλύτερο. Όλη η εκπαίδευση παγκόσμια, έχει μεταμορφωθεί μετά την έκρηξη της τεχνολογίας από τον 21οαιώνα και μετά. Το να αποκτήσουμε και πλοίαρχο στα πλοία, πανεπιστημιακού επιπέδου, μαζί με την καταξιωμένη ναυτοσύνη που θα έχει, μόνο σαν θετικό μπορείς να το δεις για την ελληνική ναυτιλία. Ας θυμηθούμε ότι πριν δεκαετίες είχαμε παραδοσιακούς χάρτες με χαρτί και σήμερα οι χάρτες είναι ηλεκτρονικοί. Ας θυμηθούμε ότι πριν δεκαετίες υπήρχαν σκέψεις του τύπου «… και η μελάνη εχύθη» και πλέον έχουμε VDR. Ας ελπίσουμε λοιπόν σε ένα πλοίαρχο με προσόντα ίδια και αυξημένα αν μπορούμε, με οποιοδήποτε διευθυντή ενός εργοστασίου, ο οποίος διευθύνει με επιτυχία τα τμήματα του εργοστασίου του.
– Η Ελλάδα είναι η παγκόσμια δύναμη στη Ναυτιλία και έχει την καλύτερη εκπαίδευση στο τομέα και αυτό είναι αποδεδειγμένο εδώ χρόνια.
Δυστυχώς αυτό είναι μια μεγάλη απάτη και πλάνη. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε. η οποία δεν έχει Ναυτικό Πανεπιστήμιο. Ίσως και από τις ελάχιστες σε όλο τον κόσμο. Η Τουρκία ήδη έχει 4 Ναυτικά Πανεπιστήμια. Άρα το Ι Ευγενίδη, ας μας απαντήσει το σκεπτικό που έχει για την αναβάθμιση της Ναυτικής εκπαίδευσης, πως γίνεται η παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, όπως είναι η Ελλάδα, να μην έχει το δικό της πανεπιστήμιο.
Υ.Γ. Επειδή οι καιροί είναι πονηροί, προκαλεί εντύπωση γιατί στην πρόταση του Ι. Ευγενίδη δεν υπάρχει έστω νύξη για την ανάγκη ανώτατης Ναυτικής Εκπαίδευσης. Με εικασίες πάντα βέβαια, μπορεί κάνεις να υποθέσει, ότι εν όψει του ανοίγματος στα ιδιωτικά πανεπιστήμια, κατά ποσό είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας, να ανοίξουν Ιδιωτικά Ναυτιλιακά Πανεπιστήμια, από εφοπλιστικούς κύκλους; Και αν όντως γίνει αυτό, τα δίδακτρα θα είναι τέτοιου μεγέθους έτσι ώστε να είναι μόνο για τους έχοντες οικονομική άνεση; Και τελικά, ποιοι οδηγούνται στο να είναι μόνιμα αποκλεισμένοι για μια μελλοντική διέξοδο στη στεριά και ποιοι θα έχουν όλες τις εκδοχές ανοικτές στη ζωή τους;
Υ.Γ. οι αποψεις του αρθρου, εκφραζουν αυστηρα τον υπογραφοντα και όχι το συνολο των μελων του συλλογου
Μπερεδημας Δημήτριος
Πρόεδρος συλλόγου καθηγητών ναυτικών μαθημάτων