Πώς «ζυγίζουμε» τα πλοία; (video)

Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που θα πρέπει να γνωρίζει ένας αξιωματικός του εμπορικού ναυτικού είναι το βάρος του πλοίου σε μία δεδομένη στιγμή. Είναι πάρα πολλοί οι λόγοι, και φυσικά ένας επαγγελματίας ναυτικός γνωρίζει τον τρόπο ώστε να υπολογίσει το βάρος του πλοίου.

Εννοείται ότι ένα πλοίο δεν μπορεί να ανέβει σε κάποια ζυγαριά και αυτό πιστεύουμε ότι το γνωρίζουν όλοι όσοι δεν έχουν κάποια σχέση με τα πλοία και τον κλάδο της ναυτιλίας.

Παρακάτω θα εξηγήσουμε εν συντομία 2 μεθόδους με τις οποίες υπολογίζεται το βάρος ενός πλοίου.

1. Υπολογισμός του βάρους κατά προσέγγιση

Παρόλο που το ποσοστό σφάλματος είναι υψηλότερο με αυτή την μέθοδο, είναι μία πρόχειρη εκτίμηση η οποία υπολογίζεται από την στιγμή του σχεδιασμού μέχρι και την καθέλκυση του πλοίου. Δηλαδή προσθέτοντας όλα τα βάρη κατά προσέγγιση φυσικά.

2. Υπολογισμός του βάρους με την Αρχή του Αρχιμήδη

Χάρη στον Αρχιμήδη και την θεωρεία του για την άνωση, μπορούμε πραγματικά να υπολογίσουμε το βάρος των πλοίων με ακρίβεια. Η αρχή του λέει ότι ο όγκος του νερού που εκτοπίζεται από ένα βυθισμένο σώμα είναι ακριβώς ίσος με το βάρος του βυθισμένου σώματος. Έτσι, για αρχή, αρκεί να γνωρίζουμε μόνο τον όγκο του νερού που εκτοπίζεται όταν το πλοίο βυθίζεται.

Οι ναυπηγοί, όταν σχεδιάζουν τα πλοία, ετοιμάζουν έναν γενικό πίνακα ο οποίος αναφέρει πόσο φορτίο σε βάρος θα μπορεί να φορτώσει και να μεταφέρει ένα με ασφάλεια.

Οι περισσότεροι θα έχετε δει ότι στο κύτος του πλοίου αναγράφονται κάποια νούμερα, τα οποία είναι γνωστά ως βύθισμα ενός πλοίου. Δηλαδή είναι αυτά τα οποία μας δίνουν τον ακριβή μαθηματικά υπολογισμένο αριθμό ως προς το πόσο έχει βυθιστεί ένα πλοίο στο νερό σε μια δεδομένη στιγμή.

Οι αριθμοί ξεκινούν από το 0, φτάνοντας μέχρι το μεγαλύτερο βύθισμα που έχει υπολογιστεί ότι μπορεί ένα πλοίο να πλέει ασφαλές, και να μην βυθιστεί.

Βεβαία το να βρει κάποιος ακριβώς το βύθισμα σε ένα πλοίο προϋποθέτει ότι η θάλασσα θα είναι εντελώς ήρεμη, κάτι που δύσκολα συμβαίνει πολύ συχνά. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην κίνηση του πλοίου ή στο κύμα που μπορεί να υπάρχει εκείνη την στιγμή.

Για να είναι ακριβής οι μετρήσεις, τα βυθίσματα που έχουν σχεδιαστεί σε ένα πλοίο βρίσκονται σε 6 διαφορετικά σημεία γύρο σε αυτό. Αυτά τα σημεία είναι στην πλώρη δεξιά και αριστερά, στο μέσον δεξιά και αριστερά και στην πρύμνη δεξιά και αριστερά.

Οι μέσες αναγνώσεις και των 6 σημείων δίνουν μια ξεκάθαρη εικόνα για το πόσο έχει βυθιστεί το πλοίο, δίνοντάς μας επιπλέον πληροφορίες για τυχόν κάμψη στο κύτος, και η οποία αναφέρεται ως κοίλωση και κύρτωση και στα αγγλικά ως sagging και hogging αντίστοιχα.

Αυτό μας επιτρέπει να υπολογίσουμε τον όγκο του νερού που εκτοπίζεται από την βύθιση του πλοίου, το οποίο με την σειρά του μας δίνει το βάρος όταν αυτό πολλαπλασιαστεί με την πυκνότητα του νερού.

Η πυκνότητα, από την άλλη, είναι μια φυσική ποσότητα που ποικίλλει στο θαλασσινό νερό από μέρος σε μέρος, ανάλογα με την ποσότητα του θαλασσινού νερού που διαλύεται στο νερό. Διαθέτουμε όργανα μέτρησης πυκνότητας στα πλοία, τα οποία μας δίνουν ακριβείς μετρήσεις, επιτρέποντας έτσι την πρόβλεψη του βάρους του πλοίου.

Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί μία πολύ ωραία και κατανοητή παρουσίαση.

Ακολουθήστε το @enautilia στο INSTAGRAM

Διαβάστε ακόμα