Στη Νοτιοανατολική Ασία τα σκήπτρα της πειρατείας

peiratikes_epitheseis_

Η Νοτιοανατολική Ασία έχει ξεπεράσει το Κέρας της Αφρικής ως το καυτό σημείο πειρατικών επιθέσεων παγκοσμίως, μετά από τις συντονισμένες διεθνείς προσπάθειες για την αστυνόμευση των υδάτων ανοικτά της Σομαλίας, αναφέρει σε έκθεση του ο ΟΗΕ.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση και την Έρευνα, πέρυσι 28 πλοία δέχτηκαν επίθεση στο δυτικό Ινδικό Ωκεανό, αλλά κανένας δεν αιχμαλωτίστηκε Αυτό το γεγονός, συγκρινόμενο με τον Ιανουάριο του 2011, όταν Σομαλοί πειρατές κατέλαβαν 32 πλοία κρατώντας 736 ομήρους, οδηγεί τον οργανισμό στο συμπέρασμα ότι “υπήρξε μια σημαντική μείωση του αριθμού των πειρατικών επιθέσεων κατά τη διάρκεια του 2013, στο βαθμό που μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι έχουν σχεδόν σταματήσει”.

Οι επιθέσεις στο Κέρας της Αφρικής εκτοξεύθηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, με τους πειρατές να καταλαμβάνουν φορτηγά πλοία και να κρατάν τα πληρώματα κρατούμενα για μήνες ή ακόμη και χρόνια. Όμως μειώθηκαν σημαντικά χάρη στην παρέμβαση του διεθνούς στόλου, που άρχισε να περιπολεί τον Κόλπο του Άντεν και τον Ινδικό Ωκεανό, αλλά και χάρη στο γεγονός ότι πολλά πλοία ξεκίνησαν τις προσλήψεις ένοπλων φρουρών για το πιο επικίνδυνο τμήμα της διόδου.

Οι επιθέσεις έχουν γίνει, επίσης, λιγότερο θανατηφόρες, με τα περιστατικά που αφορούν ρουκετοβόλα να μειώθηκαν από 43 το 2011 σε μόλις τρία πέρυσι. Ταυτόχρονα τα λάφυρα που αποκόμισαν οι πειρατές μειώθηκαν από 150 εκατ. δολάρια το 2011 σε 60 εκατ. δολάρια το επόμενο έτος. Επιπροσθέτως, οι επιθέσεις συμβαίνουν όλο και πιο κοντά στην ακτή, συνήθως σε λιγότερα από 50 χιλιόμετρα από την ακτή το 2013, το ένα τέταρτο της μέσης απόστασης τρία χρόνια νωρίτερα.

Την ίδια στιγμή, η πειρατεία έχει σημειώσει άνοδο στη Νοτιοανατολική Ασία, ιδιαίτερα στο κέντρο θαλάσσιας διέλευσης των Στενών της Μαλάκας, μεταξύ της Μαλαισίας και της Ινδονησίας. Οι επιθέσεις στην περιοχή άρχίσαν να εκτινάσσονται προς τα πάνω από το 2010 και ξεπέρασαν τις 150 πέρυσι, αποτελώντας μια σημαντική διαταραχή στην ασφάλεια των διαδρομών στον ανατολικό Ινδικό Ωκεανό, σύμφωνα με την υπηρεσία του ΟΗΕ.

Τον περασμένο μήνα, το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο δήλωσε ότι υπήρξαν 23 επιθέσεις και απόπειρες επιθέσεων στα νερά της Νοτιοανατολικής Ασίας μεταξύ του Ιανουαρίου και του Μαρτίου, κυρίως στα ανοιχτά της Ινδονησίας. Το πρακτορείο ανέφερε ότι η πειρατική δραστηριότητα είναι πιθανό να οξυνθεί ακόμα περισσότερο στην περιοχή, όσο το κέντρο βάρους της παγκόσμιας ναυτιλίας συνεχίζει να μετατοπίζεται προς την Ασία.

“Με την αλλαγή των κλιματικών συνθηκών σε μεγάλα γεωγραφικά πλάτη και τις χώρες μεσαίου έως χαμηλού εισοδήματος στην Ασία να βλέπουν την μεγαλύτερη αύξηση του κατά κεφαλήν, μπορούν να αναζητηθούν επιπλέον γραμμές μεταφοράς”, προσθέτει.

Συνολικά, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι η πειρατεία κοστίζει στην παγκόσμια οικονομία περίπου 18 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο, ποσό που υπολείπεται βέβαια των 53 εκατομμυρίων σε λύτρα που καταβλήθηκαν από το 2005.

Ένας άλλο επίκεντρο της πειρατικής δραστηριότητας βρίσκεται στον κόλπο της Γουινέας ανοικτά της Δυτικής Αφρικής, όπου σημειώθηκαν 50 περιστατικά πειρατείας πέρυσι. Οι επιθέσεις στην περιοχή έχουν γίνει όλο και πιο βίαιες, προκαλώντας διαταραχή στην οικονομική δραστηριότητα και πυροδοτώντας μια στρατιωτική πάλη στην πλάτη των κυβερνήσεων. Τελευταίο σημαντικό περιστατικό στην περιοχή ήταν η πειρατική επίθεση που δέχτηκε το ελληνικό τανκερ Fair Artemi στις αρχές Ιουνίου, έξω από την Γκάνα.

“Ο αριθμός των επιθέσεων δεν παρουσιάζει κανένα σημάδι μείωσης. Οι επιθέσεις στην ανοικτή θάλασσα έχουν αυξηθεί, ενώ οι επιθέσεις σε λιμάνια βρίσκονται σε ύφεση”, δήλωσε το Ινστιτούτο των Ηνωμένων Εθνών για την Εκπαίδευση και την Έρευνα.