ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τα διαλυτήρια πλοίων στο Μπαγκλαντές και οι άθλιες συνθήκες εργασίας [vid+pics]

mpagklantes_dialuthria_ploiwn_

Η διάλυση ενός πλόιου ή το σπάσιμο (sctap ή ship demolition), συμβαίνει όταν ένα πλοίο δεν είναι πλέον λειτουργικό, να έχει φτάσει τα χρόνια για τα οποία κατασκευάστηκε, να έχει ζημιές οι όποιες να μην συμφέρουν τον εκάστοτε ιδιοκτήτη ή για οτιδήποτε άλλο. Το σπάσιμο δε, επιφέρει ένα πολύ σημαντικό ποσό στον ιδιοκτήτη που προέρχεται από την ανακύκλωση του χάλυβα από μηχανήματα και γενικότερα από τον εξοπλισμό του πλοίου που είναι σε καλή κατάσταση και μπορεί να αξιοποιηθεί.

Τα διαλυτήρια Chittagong του Μπαγκλαντές είναι τα δεύτερα μεγαλύτερα στον κόσμο και απασχολεί 200.000 εργάτες ενώ η διακίνηση του χάλυβα αντιπροσωπεύει το 50% της χώρας!

Το 1960, μετά από το πέρασμα ενός τροπικού κυκλώνα, το ελληνικό πλοίο MD Alpine βρέθηκε προσαραγμένο στις όχθες Sitakunda , Chittagong. Το πλοίο δεν μπόρεσε ποτέ να επαναπλεύσει και έτσι το 1965 η χαλυβουργική εταιρεία της Chittagong η οποία το διέλυσε. Χρειάστηκαν χρόνια για την διάλυση του πλοίου, αλλά είναι γεγονός διότι γεννήθηκε μία τεράστια βιομηχανία στο Μπαγκλαντές, η διάλυση πλοίων.

Κατά την διάρκεια του πολέμου στο Μπαγκλαντές, το Πακιστανικό πλοίο Al Abbas υπέστη σοβαρές ζημιές από τους βαρβαρισμούς. Αργότερα, το πλοίο ρυμουλκήθηκε στην παραλία της Fauzdarhat, από μία ομάδα εργατών από την Σοβιετική ένωση. Το 1974 το πλοίο αγοραστικέ από την Karnafully Metal Works Ltd η οποία ήταν τοπική εταιρεία και η οποία διέλυσε το πλοίο και εισήγαγε στη χώρα το σπάσιμο και την διύλιση των εμπορικών πλοίων.

Κατά την δεκαετία το 1980 υπήρξε σταθερή αύξηση και ανάπτυξη της βιομηχανίας ενώ την δεκαετία του 1990 κατατάσσεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως σε χωρητικότητα πλοίων που διαλύθηκαν. Το 2008 υπήρχαν 26 διαλυτήρια στην περιοχή και το 2009 40!

Η διύλιση πλοίων και η εκμετάλλευση του χάλυβα εμπεριέχουν μεγάλους κινδύνους σε ατυχήματα αλλά και σε απαγορευμένες και επικίνδυνες ουσίες για τον άνθρωπο. Τέτοιες ουσίες είναι ο αμίαντος ο όποιος χρησιμοποιούτανε ευρέος στα παλαιότερα πλοία, μέχρι την απαγόρευση του.

Τα τελευταία χρόνια, η διάλυση πλοίων έχει ευαισθητοποιήσει πολλές οργανώσεις, λόγο της περιβαλλοντολογικής ανησυχίας τους και την προστασία της υγείας των εργαζομένων. Μην ξεχνάμε ότι κανόνες και νόμοι, γύρω από ευαίσθητα ζητήματα όπως την προστασία και την ασφάλεια των εργαζομένων, είναι ανύπαρκτα ή σχεδόν ανύπαρκτα σε χώρες όπως το Μπαγκλαντές.

Άλλωστε όπως θα δείτε στο βίντεο και στις φωτογραφίες που ακολουθούν, οι συνθήκες εργασίας είναι απαράδεκτες και είναι ένα παράδειγμα εκμετάλλευσης των ανθρώπων και κυρίως τον μικρών παιδιών που ζούνε στις χώρες αυτές. Εκεί όπου η αξίες της ζωής δεν έχουν και πολύ σημασία. Δείτε τις φωτογραφίες και το βίντεο που ακολουθεί και θα καταλάβετε.