Πειραιάς
8°C

Η άγκυρα που «ξέσυρε» η αλλαγή της θέσης αγκυροβολίας και η κατάληξη σε μια τεράστια καταστροφή

14/07/2024

Ένα φορτηγό πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου, το οποίο ήταν σε έμφορτο κατάσταση, κατέφτασε στο αγκυροβόλιο ενός πολυσύχναστου λιμανιού.

Το πλάνο ήταν, αφού αγκυροβολήσει το πλοίο να ξεκινήσει η εκφόρτωση του φορτίου σιδήρου σκραπ με τους γερανούς του σε φορτηγίδες.

Μετά το πέρας της αγκυροβολίας και της έναρξης της εκφόρτωσης, το πλοίο άρχισε να ξεσέρνει την άγκυρα του και να παρασύρεται προς νότια κατεύθυνση.

Στο σημείο εκείνο το βάθος της θάλασσας ήταν πολύ μικρό και έτσι η απόσταση της καρίνας του πλοίου από τον βυθό ήταν πολύ μικρή, ενώ επικρατούσαν και ισχυρά ρεύματα. Για να επιβραδυνθεί ή και να μηδενιστεί η ταχύτητα που παρασύρονταν το πλοίο αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί η μηχανή του, και παρόλη την επίκυψη ούγια της κατάστασης η επιχείρηση εκφόρτωσης του φορτίου στις φορτηγίδες συνεχίστηκε με γοργό ρυθμό.

Η εκφόρτωση ήταν σε εξέλιξη για περίπου τρεις ημέρες, όταν ο τοπικός λιμενικός έλεγχος κάλεσε και τους έδωσε εντολή να πάνε και πάλι στην αρχική θέση αγκυροβολίας επειδή το πλοίο είχε παρασυρθεί τόσο ώστε είχε πλησιάσει πολύ κοντά στο σημείο επιβίβασης των πλοηγών.

Το σχέδιο ήταν να βιραρουν την άγκυρα και να επιστρέψουμε στο αρχικό σημείο αγκυροβολίας.

Ο πλοίαρχος αποφάσισε να συνεχίσει την εκφόρτωση του φορτίου στις τρεις φορτηγίδες που ήταν προσδεμένες δεξιά και αριστερά στο πλοίο ενώ ξεκίνησε με την μηχανή να πάει στην θέση αγκυροβολίας.

Καθώς το πλοίο επρόκειτο να ρίξει άγκυρα στην προγραμματισμένη θέση, οι λιμενικές αρχές συμβούλεψαν τον πλοίαρχο να μην αγκυροβολήσει ξανά εκεί, αλλά να πάει σε μια θέση πιο έξω. Καθώς κατευθύνονταν προς τη νέα θέση, ο συνδυασμός του ισχυρού ρεύματος από την πρύμνη (περίπου 1,5 κόμβος), η χαμηλή ταχύτητα του φορτηγού και η πρόσθετη έλξη των φορτηγίδων και στις δύο πλευρές έκαναν τους ελιγμούς δύσκολους και πιο αργούς.

Ο πλοίαρχος κατάλαβε ότι η πορεία που σε σχέση με τον βυθό που ακολουθούσε το πλοίο το έφερνε σε κατάσταση σύγκρουσης με ένα αγκυροβολημένο πλοίο.

Σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποφευχθεί η σύγκρουση με το αγκυροβολημένο πλοίο, η στροφές της μηχανής αυξήθηκαν στο φουλ και το τιμόνι πήγε στην θέση όλο αριστερά.

Παρόλη την προσπάθεια συγκρούστηκε με την δεξιά του πλευρά με το αγκυροβολημένο πλοίο.

Η φορτηγίδα που ήταν Προσδεμένη στην δεξιά πλευρά υπέστη σοβαρές ζημιές και βούλιαξε μέσα σε πέντε λεπτά. Το πλήρωμα της πήδηξε στο νερό για να σωθεί αλλά δυστυχώς δυο μέλη του πληρώματος δεν πρόλαβαν και παγιδεύτηκαν μέσα στη βυθιζόμενη φορτηγίδα χάνοντας την ζωή τους.

Είναι προφανές ότι θα μπορούσε να αποφευχθεί αυτό το τραγικό συμβάν εάν είχε σταματήσει η εκφόρτωση και είχαν λύσει οι φορτηγίδες πριν το πλοίο βιράρει την άγκυρα και προσεγγίσει την θέσει αγκυροβολίας που έπρεπε.

Αυτό θα καταστήσει το πλοίο ικανότερο να ελιχθείτε, επιτρέποντας πιθανώς να πραγματοποιηθεί η κίνηση χωρίς να έχει αυτή την κατάληξη. Ακόμη και αν υπήρχε η σύγκρουση δεν θα είχε χαθεί καμία ανθρώπινη ζωή.

Το μικρό βάθος είναι πάντα ένας παράγοντας που μπορεί να αυξήσει την ροή του ρεύματος κάτω από το πλοίο, ενώ πάντα μειώνει την ικανότητα ελιγμών.

Όταν ένα πλοίο είναι αγκυροβολημένο σε σημεία τα οποία βρίσκονται και αλλά πλοία πολύ κοντά, υπάρχουν ισχυρά ρεύματα ή αναμένεται κακοκαιρία τότε θα πρέπει να υπάρχει επαγρύπνηση στη γέφυρα και ο αξιωματικός φυλακής θα πρέπει να ενημερώνει τον πλοίαρχο αμεσως εάν αντιληφθεί ότι η άγκυρα ξεσέρνει.

Πειραιάς
8°C