Η απόφαση της ναυτιλιακή εταιρείας που διαχειρίζεται ένα στόλο δεξαμενόπλοιων να αλλάξει πλοίαρχο χωρίς να υπάρχει κάποιο χρονικό διάστημα για την παράδοση-παραλαβή οδήγησε σε θαλάσσιο ατύχημα με κόστος 72,9 εκατομμυρίων δολαρίων στα ανοικτά των ακτών της Λουιζιάνα, σύμφωνα με μια σύντομη ενημέρωση του National Transportation Safety Board Marine Accident Brief που εκδόθηκε την Τρίτη.
Το Marine Accident Brief 21/24 περιγράφει λεπτομερώς την έρευνα του NTSB για το ατύχημα της 17ης Οκτωβρίου 2020, στο οποίο το δεξαμενόπλοιο Atina προσέκρουσε στην πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου SP-57B κοντά στο Pilottown της Λουιζιάνα.
Το Atina, με πλήρωμα 21 ατόμων, προσπαθούσε να αγκυροβολήσει στο Southwest Pass Fairway Anchorage στον Κόλπο του Μεξικού όταν χτύπησε την πλατφόρμα SP-57B. Τα τέσσερα μέλη του πληρώματος της πλατφόρμας και ένας τεχνικός εγκατέλειψαν και μεταφέρθηκαν με ελικόπτερο σε μια κοντινή πλατφόρμα, αφού ενεργοποίησαν τη συσκευή διακοπής λειτουργίας έκτακτης ανάγκης για να σταματήσουν την λειτουργία της πλατφόρμας SP-57B.
Δεν αναφέρθηκε ρύπανση ή τραυματισμός. Οι εκτιμώμενες συνολικές ζημιές στην πλατφόρμα (72,3 εκατομμύρια δολάρια) και στο πλοίο (598.400 δολάρια) ανήλθαν συνολικά στα 72,9 εκατομμύρια δολάρια.
Στην έκθεσή του, το NTSB αναφέρει ότι η εταιρεία δεν συμμορφώθηκε με το δικό της σύστημα διαχείρισης ασφάλειας (SMS) πριν από το ατύχημα.
Ο πλοίαρχος του Atina επιβιβάστηκε στο πλοίο ενώ αυτό ήταν εν πλω με προορισμό το αγκυροβόλιο, βλέποντας τον πλοίαρχο που θα ξεμπάρκαρε μόνο για πολύ λίγο χρόνο στο κατάστρωμα του πλοίου. Η εταιρεία έστειλε τον πλοίαρχο στο πλοίο σε μία κρίσιμη στιγμή, και ενώ αυτό βρισκόταν εν πλω στο ποτάμι και επιπλέον θα αγκυροβολούσε βράδυνες ώρες, χωρίς καμία βοήθεια ή καθοδήγηση από τον πλοίαρχο που ξεμπάρκαρε. Το SMS της εταιρείας απαιτούσε έναν ελάχιστο χρόνο για την αλλαγή των ανώτατων αξιωματικών της τάξεως της μίας ημέρας, εάν τα μέλη του πληρώματος εργάζονταν ήδη στην εταιρεία ή 7 ημέρες εάν ήταν καινούριοι.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο πλοίαρχος που ήταν στο ατύχημα είπε στους ανακριτές ότι ήθελε να αγκυροβολήσει το πλοίο το συντομότερο δυνατό γιατί ήταν κουρασμένος. Ο πλοίαρχος ταξίδεψε από την Τουρκία για να επιβιβαστεί στο πλοίο και είπε στις αρχές ότι δεν είχε κοιμηθεί για περισσότερες από 50 ώρες κατά την διάρκεια του ταξιδιού του. Η τοποθεσία που επέλεξε για να αγκυροβολήσει ήταν διαφορετική από αυτή του πλάνου ταξιδίου. Σύμφωνα με το πλάνο ταξιδίου του Atina, η θέση αγκυροβολίας ήταν περίπου 3,2 μίλια βορειοανατολικά της πλατφόρμας SP-57B. Η πραγματική θέση αγκυροβολίας ήταν μόλις 0,7 μίλια από την πλατφόρμα SP-57B.
Οι ερευνητές προσδιόρισαν την πιθανή αιτία της πρόσκρουσης του δεξαμενόπλοιου Atina με την πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου SP-57B, η οποία ήταν ο ανεπαρκής χρόνος που έμειναν μαζί οι δύο πλοίαρχοι κατά την διάρκεια της αλλαγής τους, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την οξεία κόπωση του πλοιάρχου και την κακή επίγνωση της κατάστασης κατά τη διάρκεια της αγκυροβολίας τη νύχτα.
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι δίνεται η ευκαιρία στα μέλη του πληρώματος/προσωπικό να έχουν επαρκή περίοδο παράδοσης-παραλαβής και επαρκή ανάπαυση πριν αναλάβουν κρίσιμα καθήκοντα στο πλοίο, όπως η ναυσιπλοΐα, που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ασφάλεια του πληρώματος, την περιουσία και το περιβάλλον». είπε η έκθεση.
Σε αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να υπάρχει επαρκής χρόνος στον πλοίαρχο για να ξεκουραστεί και να λάβει τις απαραίτητες πληροφορίες παράδοσης του ομολόγου του».