Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP) αντέκρουσε ευθέως τους ισχυρισμούς του Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ σχετικά με την ελεύθερη διέλευση κυβερνητικών πλοίων των Ηνωμένων Πολιτειών μέσω της στρατηγικής πλωτής οδού.
Σε μια ανάρτηση στον ιστότοπο X, το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι τα κυβερνητικά πλοία των Ηνωμένων Πολιτειών δεν θα χρεώνονται πλέον τέλη διέλευσης, υποστηρίζοντας ότι η αλλαγή αυτή θα εξοικονομούσε «εκατομμύρια δολάρια ετησίως».
U.S. government vessels can now transit the Panama Canal without charge fees, saving the U.S. government millions of dollars a year. pic.twitter.com/G4gV2mHu7O
— Department of State (@StateDept) February 6, 2025
Ωστόσο, η ACP αντέδρασε άμεσα και δήλωσε ότι «δεν έχει προβεί σε καμία προσαρμογή» στη δομή των διοδίων της.
Η διαμάχη προκύπτει σε μια περίοδο αυξημένων εντάσεων σχετικά με τη διαχείριση της διώρυγας. Ο πρώην Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, είχε προηγουμένως επικρίνει τα «υπερβολικά τέλη» που χρεώνονται στα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών. Κατά τη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψής του στον Παναμά, ο Υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο προειδοποίησε ότι οι ΗΠΑ «θα λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων τους», εκτός αν ο Παναμάς προβεί σε άμεσες αλλαγές.
Παρόλο που ο Πρόεδρος του Παναμά, Χοσέ Ραούλ Μουλίνο, φέρεται να διαβεβαίωσε τον Ρούμπιο ότι τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ θα απολαμβάνουν ελεύθερη διέλευση, η πρόσφατη ανακοίνωση της ACP αντικρούει αυτή τη δέσμευση.
Η ACP επανέλαβε τη δέσμευσή της για διάλογο, αναφέροντας ότι είναι «πρόθυμη να ξεκινήσει συζητήσεις» με τις Ηνωμένες Πολιτείες σχετικά με τη διέλευση πολεμικών πλοίων.
Παράλληλες Εξελίξεις και Γεωπολιτική Διάσταση
Ο Παναμάς ανακοίνωσε επίσης την πρόθεσή του να αποχωρήσει από την Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας πριν από τη λήξη της τρέχουσας συμφωνίας το 2026. Παράλληλα, φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο ακύρωσης της σύμβασής του με την CK Hutchinson, μια εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ, η οποία διαχειρίζεται λιμάνια κοντά στη Διώρυγα του Παναμά.
Η υδάτινη οδός μήκους 51 μιλίων, η οποία διαδραματίζει καίριο ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, διαχειρίζεται από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, μια ανεξάρτητη κυβερνητική υπηρεσία που λειτουργεί σύμφωνα με το σύνταγμα της χώρας.
Δήλωση της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά (μεταφρασμένη)
«Σε απάντηση της δημοσίευσης του Υπουργείου Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, η οποία έχει την εξουσιοδότηση να ορίζει διόδια και άλλα τέλη για τη διέλευση από τη Διώρυγα, δηλώνει ότι δεν έχει προβεί σε καμία προσαρμογή των τελών αυτών. Με απόλυτη υπευθυνότητα, επιβεβαιώνουμε την προθυμία μας να ξεκινήσουμε διάλογο με τους αρμόδιους αξιωματούχους των Ηνωμένων Πολιτειών σχετικά με τη διέλευση των πολεμικών τους πλοίων.»