10 επαγγελματικά λάθη που ένας ναυτικός πρέπει να αποφύγει

10_lathoi_pou_prepei_na_apofeygei_enas_nautikos

Κανένας ναυτικός δεν γεννιέται έξυπνος! Πρέπει κανείς να μάθει τους κανόνες του παιχνιδιού, να αποφύγει τις λακκούβες, και να λειτουργεί πάντα με ασφάλεια.

Σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες εργασίας, ένας ναυτικός πρέπει να ξέρει τι δεν πρέπει να κάνει, προκειμένου να αποφύγει κάθε είδους λάθη και προβλήματα.

Κάθε ναυτικός, ξέρει ότι κάτω από την υπερβολική πίεση της εργασίας στη θάλασσα, τα λάθη είναι βέβαιο ότι θα συμβούν. Έτσι, πώς μπορεί κανείς να προφυλαχθεί από τους σχετικούς με την εργασία μπελάδες;

Αυτό γίνεται με το να εφιστά την προσοχή του σε βασικά και σημαντικά πράγματα, ενώ εργάζεται στο πλοίο. Σίγουρα υπάρχουν πολλά λάθη που θα μπορούσαμε να αναφέρουμε αλλά παρακάτω θα διαβάσετε τα δέκα σημαντικότερα που ένας επαγγελματίας ναυτικός καλό θα ήταν να αποφύγει να κάνει στο πλοίο.

1. Ποτέ μην εκτελείς παράνομες εντολές

Είτε είστε ένας απλός αξιωματικός που εκτελεί εντολές σε επιχειρησιακό επίπεδο είτε ένας αξιωματικός που διαχειρίζεται τον έλεγχο των λειτουργιών του πλοίου, πάντα θα υπάρχει κάποιος ανώτερος από πάνω σας που θα σας δίνει εντολές.

Για να αποφευχθούν τυχόν μπλεξίματα, βεβαιωθείτε ότι γνωρίζετε όλους τους συμαντικούς κανονισμούς για την θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων SOLAS, MARPOL, COLREG, ISPS, STCW κλπ.
Ποτέ μην υπακούσετε σε μια εντολή που παραβιάζει όλες αυτές τις σημαντικές νομοθετικές ρυθμίσεις καθώς μπορεί να σας οδηγήσει στη φυλακή και μπορεί ακόμα και να τελειώσει άδοξα την καριέρα σας. Αν νομίζετε ότι οι εντολές που καλείστε να ακολουθήσετε είναι επικίνδυνες για το πλοίο ή το πλήρωμα, να ζητήσετε διευκρινίσεις και πάλι από τους ανωτέρους σας πριν προχωρήσετε.

Πραγματικό περιστατικό: Έχει αναφερθεί πολλές φορές ότι πολλοί ναυτικοι ρίχνουν σεντινόνερα ή σκουπίδια στη θάλασσα, όταν διατάζονται από τους ανωτέρους τους. Οι δραστηριότητες αυτές έχουν υψηλές πιθανότητες να οδηγήσουν τόσο εσάς όσο και τους ανωτέρους σας στο δικαστήριο και την φυλακή.

2. Ποτέ μην κρύβετε ένα πρόβλημα ή ένα λάθος

Ο καθένας κάνει λάθη, και εφόσον δεν επαναληφθεί, συνήθως συγχωρείται. Το ίδιο ισχύει και για κάθε ναυτικό σε πλοία. Εάν κάνετε κάποιο λάθος, οποιασδήποτε φύσεως, μην το κρύψετε. Αντίθετα αναφέρετε το στον πλοίαρχο ή Α μηχανικό ή σε κάποιον άλλο αξιωματικό, ώστε να μπορέσουν να ληφθούν αμέσως οι απαραίτητες ενέργειες από το πλήρωμα. Το κρύψιμο των λαθών μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερα προβλήματα ή καταστάσεις έκτακτης ανάγκης αργότερα.

Πραγματικό περιστατικό: Γ’ μηχανικός που εκτελούσε χρέος αξιωματικού φυλακής αγνόησε μια μικρή διαρροή από το σωλήνα τροφοδοσίας καυσίμων καθώς η βάρδια του ήταν σχεδόν έτοιμη να τελειώσει. Στον αξιωματικό της επόμενης βάρδιας συνέβη ένα ατύχημα από την έκρηξη του ίδιου σωλήνα πετρελαίου προκαλώντας εγκαύματα. Επιπλέον, η μηχανή του πλοίου έπρεπε να σταματήσει μέχρι να επισκευαστεί ο σωλήνας.

3. Κάντε σωστές έγγραφες καταχωρήσεις

Στη σύγχρονη ναυτιλιακή βιομηχανία, η αρχειοθέτηση (ΔΥΣΤΥΧΩΣ) έχει γίνει το πρωταρχικό μέλημα για όλα τα πλοία, που κρατούν αρχεία για κάθε λειτουργία τους. Τα αρχεία αυτά χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία για τις αρχές ότι το πλοίο λειτουργεί σύμφωνα με όλους τους διεθνείς κανονισμούς.

Τους βοηθά επίσης στην αντιμετώπιση μελλοντικών προβλημάτων (καθώς τα έγγραφα χρησιμοποιούνται ως σημεία αναφοράς) και το πιο σημαντικό χρησιμοποιούνται ως τεκμήρια για ασφαλιστικές αποζημιώσεις σε περίπτωση εμφάνισης οποιασδήποτε βλάβης ή ατυχήματος. Έτσι, βεβαιωθείτε ότι όλες οι καταχωρήσεις που κάνετε στα έγγραφά σας είναι σωστές για να αποφευχθούν τυχόν δυσάρεστες περιπέτειες σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Πραγματικό περιστατικό: Πολλοί αξιωματικοί εισάγουν λανθασμένες ή ψευδείς εγγραφές στο επίσημο ημερολόγιο, το οποίο θεωρείται ως το κύριο σημείο αναφοράς για κάθε εργασία στα πλοία. Αυτό έχει οδηγήσει σε πολλά θανατηφόρα ατυχήματα και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο παρελθόν. Επιπλέον, όταν αυτές χρειάζονται, οι ψευδείς εγγραφές μπορεί να οδηγήσουν σε τυχόν λανθασμένες ερμηνείες ή την ακύρωση των χρημάτων ασφάλισης σε περίπτωση εμφάνισης βλάβης στο πλοίο.

4. Μην αγνοείτε τους συναγερμούς (alarm) – κάθε συναγερμός είναι ένα σημάδι ότι κάτι δεν πάει καλά

Οι διαφορετικοί τύποι συναγερμών (ακουστικοί και οπτικοί) τοποθετούνται στα πλοία για να προειδοποιούν τα μέλη του πληρώματος για οποιασδήποτε έκτακτη ανάγκη, έτσι ώστε να μπορούν να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτής. Δεν έχει σημασία αν ο συναγερμός είναι αληθής ή απλά σήμανε για άσκηση ή ήταν λανθασμένος. Κάθε συναγερμός πρέπει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και να εκτελούνται τα ανάλογα καθήκοντα το συντομότερο δυνατόν.

Μην χρησιμοποιείτε το μυαλό σας για να κρίνετε μια κατάσταση, όταν χτυπήσει συναγερμός έκτακτης ανάγκης. Απλά δράστε! Μερικές φορές ακόμη και μια μικρή καθυστέρηση μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές συνέπειες ή ακόμα και την απώλεια ζωής.

Πραγματικό περιστατικό: Ένα πλοίο διέσχιζε τον Ινδικό Ωκεανό, που θεωρείται μια ζώνη ελεύθερη από πειρατικές επιθέσεις και μια ασφαλή περιοχή. Ξαφνικά σήμανε ένας γενικός συναγερμός. Μερικά από τα μέλη του πληρώματος σκέφθηκαν ότι πρόκειται για άσκηση ή κάποιο λάθος στο σύστημα συναγερμού, οπότε δεν αντέδρασαν άμεσα και καθυστέρησαν να πάρουν τα αναγκαία μέτρα. Το πλοίο δέχθηκε επίθεση από πειρατές και όσοι πήραν στα σοβαρά τον συναγερμό έφθασαν στον κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο του πλοίου με ασφάλεια ενώ εκείνοι που τον αγνόησαν κρατήθηκαν όμηροι από τους πειρατές.

5. Μην επιτρέπετε σε κανέναν να έχει πρόσβαση στην καμπίνα σας

Η καμπίνα σας είναι ο δικός σας ιδιωτικός χώρος και είστε αποκλειστικά υπεύθυνος για ότι υπάρχει στο εσωτερικό του. Ποτέ μην αφήνετε κανένα (από το πλοίο ή απ’ έξω) να εισέλθει στην καμπίνα σας, χωρίς τη συγκατάθεσή ή την παρουσία σας.

Οι τελωνειακές αρχές των διαφόρων χωρών έχουν τους δικούς τους κανόνες για τη μεταφορά συγκεκριμένων αντικειμένων στις χώρες τους. Αν πιαστείτε να μεταφέρετε κάτι το οποίο απαγορεύεται σε μια χώρα, το πλοίο μπορεί να κρατηθεί ή να ακινητοποιηθεί και μπορεί να καταλήξετε στη φυλακή ή να σας διώξουν.

Πραγματικό περιστατικό: Ένας μηχανικός κρατούσε τρία CD που περιέχουν υλικό ενηλίκων στην καμπίνα ενός άλλου συνάδελφου. Αυτό έγινε για να τα κρύψουν από της αρχές μιας συγκεκριμένης χώρας. Όταν οι αρχές επιβιβάστηκαν στο πλοίο, έλεγξαν όλες τις καμπίνες και σύμφωνα με τους κανόνες συνέλαβαν και τους δύο για κατοχή άσεμνου υλικού.

6. Μη μεταφέρετε πακέτα/δέματα τα οποία δεν γνωρίζετε το περιεχόμενο τους

Όταν ξεμπαρκάρετε μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης σας, μπορεί να είστε σε μια χαρούμενη διάθεση και έτοιμος να βοηθήσετε τους συναδέλφους σας. Καμιά φορά, μπορεί να σας ζητηθεί να μεταφέρετε ένα δέμα και να το παραδώσετε στην οικογένειά του/της ή το αντίστροφο. Ποτέ μην μεταφέρετε οποιαδήποτε τέτοιο πράγμα, χωρίς να έχετε πλήρη έλεγχο του πακέτου και να γνωρίζετε τη σχετική νομοθεσία της χώρας προς την οποία πετάτε. Το ίδιο ισχύει και όταν πηγαίνουμε στο καράβι.

Πραγματικό περιστατικό: Ένας ναυτικός κάποτε κρατήθηκε στο αεροδρόμιο της Σιγκαπούρης επειδή είχε στην κατοχή του ένα μπουκάλι ποτό σε ένα δέμα που δόθηκε σε αυτόν από ένα μέλος του πληρώματος. Πλήρωσε πρόστιμο και έχασε την πτήση του, επίσης, λόγω της καθυστέρησης.

7. Ποτέ μην εμπλακείτε σε καυγάδες – να είστε ήρεμοι

Σε ένα πλοίο υπάρχουν άνθρωποι από διαφορετικές εθνικότητες που εργάζονται από κοινού. Αυτό μπορεί να οδηγήσει κάποιες φορές σε συγκρούσεις. Ποτέ μη μεγαλοποιήσετε ένα θέμα τόσο ώστε να φτάσετε σε σωματική μάχη. Μια τέτοια συμπεριφορά μπορεί να οδηγήσει στην απομάκρυνση σας από το ναυτιλιακό επάγγελμα ή και φυλάκιση σε ορισμένες χώρες, ανάλογα με τη σοβαρότητα του θέματος. Είναι σημαντικό να διατηρήσετε τη ψυχραιμία σας, ενώ βρίσκεστε εν πλω καθώς τραύματα κάθε είδους στη μέση της θάλασσας μπορεί να γίνουν επικίνδυνα, λόγω της μη διαθεσιμότητας εξειδικευμένης ιατρικής βοήθειας.

Πραγματικό περιστατικό: Ένα μέλος του πληρώματος εκδιώχθηκε αφού ενεπλάκη σε καβγά με έναν ανώτερο αξιωματικό του σε ένα λιμάνι των ΗΠΑ. Αντί να την καταγγείλει στον υποπλοίαρχο ή στον πλοίαρχο του πλοίου πήρε το θέμα στα χέρια του. Οι δικαστικές αρχές της χώρας επέβαλαν πρόστιμο στο πλήρωμα για το περιστατικό αυτό.

8. Μην πίνετε στο πλοίο

Ο βασικός κανόνας στην στεριά ισχύει επίσης για τα πλοία, και ακόμη περισσότερο. Είτε εργάζεστε στο μηχανοστάσιο είτε έχετε βάρδια στη γέφυρα, ποτέ μην εκτελείτε τα καθήκοντά σας κάτω από την επήρεια αλκοόλ.

Αν έχετε πιει ή ανακαλύψετε ότι ο συνάδελφος που ήρθε για να σας αντικαταστήσει είναι σε κατάσταση μέθης, μη του παραδώσετε βάρδια. Πάντα σιγουρευτείτε ότι τηρείτε τη πολιτική για τα ναρκωτικά και το αλκοόλ της εταιρίας σας. Η παραβίαση της πολιτικής αυτής αποτελεί σοβαρό αδίκημα το οποίο μπορεί να σας κοστίσει την δουλειά σας και την καριέρα σας. Η εργασία σε κατάσταση μέθης μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε ατυχήματα και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Πραγματικό περιστατικό: Υπό την επήρεια του αλκοόλ, ένας καπετάνιος του φορτηγού πλοίου MV Kathrina δεν υπολόγισε σωστά την πορεία του πλοίου και αυτό προσάραξε στο Goodwin Sands στο Ντόβερ. Ο καπετάνιος διώχθηκε άμεσα με φυλάκιση ενός έτους.

9. Να είστε στην ώρα σας πίσω

Το πλοίο είναι το μόνο μέρος που είστε ασφαλής. Είναι το προσωρινό σπίτι σας όταν πλέετε σε διεθνή ύδατα. Όταν πηγαίνετε έξω στην στεριά, βεβαιωθείτε ότι θα έρθετε πίσω στην ώρα σας.

Πραγματικό γεγονός: Αρκετά περιστατικά έχουν αναφερθεί με ναυτικούς να μένουν πίσω σε λιμάνια ή να καθυστερούν το πλοίο που προκαλώντας οικονομικές ζημιές στην εταιρεία.

10. Το πλοίο δεν αποτελεί την ιδιωτική περιουσία σας

Κατά την αναχώρηση από το πλοίο, πολλοί επαγγελματίες ναυτικοί παίρνουν στο σπίτι τους αντικείμενα του πλοίου βάζοντας τα στις αποσκευές τους. Τέτοια συμπεριφορά δεν είναι καθόλου ηθικά σωστή αφού το επόμενο πλήρωμα θα χρειαστεί αυτά τα αντικείμενα για να φέρει σε πέρας καθημερινές δραστηριότητες του πλοίου, αφού εσείς έχετε φύγει.

Η πώληση διαφόρων εργαλείων πλοίων ή καυσίμων είναι μια άλλη πρακτική που αποσκοπεί στο προσωπικό κέρδος. Αυτές οι δραστηριότητες μπορούν να οδηγήσουν στην απομάκρυνση από την δουλειά σας, μαζί με τις ποινικές και νομικές επιπτώσεις για περιπτώσεις κλοπής.

Πραγματικό περιστατικό: Μηχανικός στάλθηκε στη φυλακή για την πώληση καυσίμων του πλοίου και για παράνομο εισόδημα από αυτή την πράξη για προσωπικό όφελος. Η εταιρεία κίνησε την υπόθεση εναντίον του ίδιου του υπαλλήλου της για να βεβαιωθεί ότι τέτοιο περιστατικό δεν θα επαναληφθεί.

Το να είσαι επαγγελματίας ναυτικός σημαίνει ένα καλό ιστορικό εργασίας με τη σωστή συμπεριφορά. Βεβαιωθείτε ότι έχετε υπ’ όψιν τις προαναφερθείσες πρακτικές για να αποφύγετε τα χειρότερα.

Για παρατηρήσεις που έχετε να κάνετε για το παραπάνω θέμα ή για προτάσεις, περιμένουμε τα σχόλια σας στο e.nautilia@gmail.com ή στα σχόλια του άρθρου.