Η Ουκρανή Διαμεσολαβήτρια Lyudmila Denisova είπε στο κανάλι της στο Telegram στις 11 Απριλίου, ότι ο ρωσικός στρατός άρπαξε 19 μέλη του πληρώματος του πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου SMARTA, συν τη σύζυγο του καπετάνιου, και τους μετέφερε σε άγνωστη τοποθεσία.
Πρόσθεσε ότι το πλοίο δέχτηκε πυρά, πριν από τη σύλληψη του πληρώματος. 18 μέλη του πληρώματος είναι Ουκρανοί και ένας είναι Αιγύπτιος.
Το SMARTA είναι ελλιμενισμένο στη Μαριούπολη από τις 21 Φεβρουαρίου και επρόκειτο να αναχωρήσει για την Τουρκία μετά την ολοκλήρωση των εργασιών φορτίου.
Πρόσφατα, βουλγαρικά και τουρκικά ΜΜΕ άρχισαν να δημοσιεύουν υλικό, με το οποίο υποστηρίζουν ότι η Ουκρανία έχει αποκλείσει τα λιμάνια της θαλάσσιες νάρκες, κατηγορώντας την Ουκρανία ότι κρατά ως ομήρους ξένα πλοία και πληρώματα.
Ρώσοι αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου του στρατού, κατηγορούν την Ουκρανία ότι τοποθετεί νάρκες στα ουκρανικά ύδατα, κλείνοντας έτσι ουσιαστικά και αποκλείοντας τα φορτηγά πλοία στα λιμάνια της. Η Ρωσία –λένε– προσπαθεί να παρέχει ασφαλή διέλευση σε ξένα πλοία που έχουν κολλήσει στα ουκρανικά λιμάνια, αλλά δεν μπορεί να το κάνει λόγω των ναρκών.
Εδώ τίθεται μια προφανής και λογική ερώτηση που πρέπει να απαντηθεί – ο ρωσικός στόλος του Ναυτικού της Μαύρης Θάλασσας είναι συντριπτικός, ξεπερνώντας όλα τα ναυτικά των κρατών της Μαύρης Θάλασσας μαζί, με πιθανώς μόνο το Τουρκικό Ναυτικό να αποτελεί την εξαίρεση.
Από την άλλη του ουκρανικό ναυτικό είναι ανύπαρκτο!
Ο ρωσικός στόλος του Πολεμικού Ναυτικού της Μαύρης Θάλασσας περιλαμβάνει τουλάχιστον 12 ναρκαλιευτικά και δώδεκα ή περισσότερα σκάφη κατά των σαμποτέρ. Το ερώτημα λοιπόν είναι, γιατί το ρωσικό ναυτικό δεν μπορεί να δημιουργήσει ασφαλείς διόδους ή να αφοπλίσει εντελώς τος νάρκες, χρησιμοποιώντας το στόλο των σύγχρονων ναρκαλιευτικού του;
Το ουκρανικό λιμάνι είναι υπό αυστηρό αποκλεισμό από το ρωσικό ναυτικό, αλλά και πάλι, το ρωσικό ναυτικό δεν μπορεί να παρέχει ασφαλείς διόδους.
Μερικά βουλγαρικά μέσα ενημέρωσης δημοσιεύουν με χαρά δηλώσεις και υλικό, προερχόμενο από την αυτοαποκαλούμενη «Λαϊκή Δημοκρατία του Ντόνετσκ», και δημοσιεύουν ξανά ρωσικά βίντεο και φωτογραφίες νάρκης η οποία είναι ορατή στην επιφάνεια της θάλασσας, στο λιμάνι της Μαριούπολης.
Μια ακόμη ερώτηση είναι, από πότε τοποθετούνται νάρκες στην επιφάνεια και όχι κάτω από το νερό; Μια άλλη ερώτηση είναι, γιατί τα ρωσικά ναρκαλιευτικά δεν αφόπλισαν ακόμη αυτή τη νάρκη;
Χωρίς αμφιβολία, και οι δύο πλευρές ενδιαφέρονται να έχουν ξένα πλοία αποκλεισμένα στα ουκρανικά λιμάνια για να χρησιμοποιούνται ως όμηροι. Αλλά δεν δικαιολογείται αυτή την άθλια πρακτική.
Το πιο σημαντικό ζήτημα είναι, επομένως, το ζήτημα της πραγματικής εξουσίας και ελέγχου. Ποιος είναι φυσικά ικανός να κρατήσει τα πλοία στο λιμάνι, και σε ποια λιμάνια; Η Ουκρανία μπορεί να κρατήσει πλοία στα λιμάνια απλώς για να μην τους επιτρέψει να φύγουν. Το ρωσικό ναυτικό όμως έχει το πάνω χέρι, με τα πλοία του να αποκλείουν τα ουκρανικά ύδατα και όχι μόνο.
Η Ουκρανία μπορεί να επιτρέψει στο πλοίο να εγκαταλείψει το λιμάνι, αλλά η Ρωσία θα την σταματήσει με ως δικαιολογία ότι δεν εγγυάται την ασφαλή και ελεύθερη διέλευση μέσω ενός αποκλεισμού, στραγγαλίζοντας τη ναυτιλία με μια σφιχτή θηλιά πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού στα ουκρανικά ύδατα.