7 λόγοι που είναι λίγες οι γυναίκες ναυτικοί

Είναι γνωστό ότι η ναυτιλία είναι μία από τις βιομηχανίες με το μικρότερο αριθμό γυναικείου εργατικού δυναμικού. Είτε ρίξουμε την ευθύνη στην παραδοσιακή νοοτροπία περί “ανδρικού επαγγέλματος” ή την έλλειψη επιθυμίας να εμπλακούν των ίδιων των γυναικών, ο ευτελής αριθμός των γυναικών ναυτικών καταδεικνύει σαφώς ότι πολύ λίγα έχουν γίνει ώστε να ενθαρρύνουν τις γυναίκες προς μια ναυτική σταδιοδρομία.

Σε αυτό το άρθρο, μια γυναίκα ναυτικός η οποία πλέει σε εμπορικά πλοία και αποτελεί μέρος της ναυτιλιακής βιομηχανίας, εξηγεί μερικούς από τους κύριους λόγους για τους οποίους πολλές γυναίκες υποψήφιες απέχουν από το να εισέλθουν στην βιομηχανία ή ψάχνουν για άλλες επαγγελματικές επιλογές. Ανεξάρτητα αν συμφωνούμε σε όλα ή μερικώς, σίγουρα θα ξέρει κάτι παραπάνω, οπότε ας την ακούσουμε.

1. Η έλλειψη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης

Δεν είναι ψέμα ότι σε αντίθεση με άλλες επαγγελματικές επιλογές, ο ναυτιλιακός κλάδος δεν είναι και πολύ γνωστός σε πολλές νέες γυναίκες. Οι μαθητές γενικά επιλέγουν σταδιοδρομίες όπως η πληροφορική, η επιστήμη των υπολογιστών, η ηλεκτρολογία ή η φαρμακευτική. Αυτό συμβαίνει επειδή έχουν ελάχιστη γνώση ή δεν έχουν επίγνωση της επιτυχημένης σταδιοδρομίας που μπορούν να κάνουν στον τομέα της ναυτιλίας. Επιπροσθέτως, τα σχολεία λαμβάνουν πολύ λίγες πρωτοβουλίες για να ενημερώσουν σχετικά με τις διάφορες διαθέσιμες επιλογές για σταδιοδρομία στη θάλασσα.

Είναι απαραίτητο να βελτιωθεί η γνώση κι η προετοιμασία για το επαγγελματικό πεδίο. Τα σχολεία μπορούν να παρέχουν επαγγελματική καθοδήγηση και να κατευθύνουν τις νέες γυναίκες για σταδιοδρομία στον κόσμο της ναυτιλίας, ενημερώνοντας τις για τις λαμπρές προοπτικές καριέρας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους μαθητές να μεταφράσουν τα σχετικά ερεθίσματα τους τους σε επιδίωξη μιας ναυτικής σταδιοδρομίας. Για να προσελκύσουν τις γυναίκες στη βιομηχανία, τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να εφαρμόσουν πολιτικές που θα βοηθήσουν τις γυναίκες να καταλάβουν και να μάθουν καλύτερα για το επάγγελμα του ναυτικού. Τα σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό περιοδικά μπορούν να είναι μια πηγή πληροφοριών και τα ενημερωτικά δελτία από τη ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως μέσο για την προώθηση και την ανάδειξη της ναυτιλίας ως μιας πιθανής καριέρας για τις γυναίκες (όπως και για τους άντρες).

2. Ο ανδροκρατούμενος κλάδος

Η ναυτιλία υπήρξε ιστορικά ένας ανδροκρατούμενος κλάδος και η παράδοση αυτή κρατάει από παλιά. Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι γυναίκες δεν έχουν πάρει ποτέ αυτή την επαγγελματική επιλογή στα σοβαρά είναι αυτό το γεγονός. Δεν υπάρχει αρκετή όρεξη για να επιλεχθεί αυτό το ανδροκρατούμενο και ανταγωνιστικό επάγγελμα λόγω της έλλειψης γυναικείων προτύπων. Εκτός αυτού, από μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις γυναίκες σε αυτόν τον τομέα είναι η καταπολέμηση των αντιλήψεων ότι οι εργασίες αυτές προορίζονται μόνο για τους άνδρες και απαιτούν μια ικανότητα που συνδέεται περισσότερο με αυτούς. Πολλές γυναίκες φοβούνται να μπει στον κόσμο του άντρα καθώς πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν σεξουαλικές παρενοχλήσεις και βία ή σοβαρή λεκτική κακοποίηση, καθώς και χαμηλά επίπεδα στήριξης από συναδέλφους.

Αλλά αυτό δεν είναι η αληθινή ιστορία. Η εταιρεία που προσλαμβάνει γυναίκες ναυτικούς έχει αυστηρές πολιτικές για την προστασία και τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων και την ταυτότητά τους. Έχουν πολλές διαδικασίες καταγγελίας. Με ολοένα κι αυξανόμενο τον αριθμό των επίδοξων γυναικών ναυτικών το εμπόδιο αυτό μπορεί να εξαλειφθεί εύκολα. Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο οι γυναίκες να αισθάνονται ότι το φύλο τους δεν καθορίζει πώς θα αποδώσουν σε ένα περιβάλλον εργασίας και έτσι είναι πιο εύκολο για τις γυναίκες να κυνηγήσουν και να επιτύχουν τα όνειρά τους.

3. Καμία ή μικρή υποστήριξη

Οι γυναίκες γενικά δεν λαμβάνουν επαρκή υποστήριξη (τόσο από την οικογένεια όσο και από την κοινωνία) για να επιλέξουν τη ναυτιλία για καριέρα. Οι εκπαιδευτικοί συχνά δεν παρέχουν τις απαραίτητες δεξιότητες και την υποστήριξη για να βοηθήσουν τις νέες γυναίκες να προχωρήσουν στον ναυτιλιακό κλάδο. Οι γυναίκες στερούνται επίσης οικογενειακής υποστήριξης, που είναι πολύ σημαντικό και ζωτικής σημασίας για να δημιουργήσουν τη δική τους ταυτότητα σε έναν τέτοιο τομέα, όπου η άποψη των γυναικών δεν μετρά πολύ.

Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν γι’ αυτόν τον τομέα, έτσι ώστε να παρακινούν και να ενθαρρύνουν τις κόρες τους, οι οποίες εκδηλώνουν τη διάθεση να κάνουν τη διαφορά. H έλλειψη υποστήριξης είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι γυναίκες απογοητεύονται εύκολα και τελικά κάνουν ένα βήμα πίσω από την επιλογή της σταδιοδρομίας στο ναυτικό. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν θεωρούνται υπεύθυνες λήψης αποφάσεων. Και είναι οι παραπάνω αλλαγές που μπορούν σίγουρα να κάνουν το εμπορικό ναυτικό περισσότερο αποδεκτό από τις γυναίκες.

4. Μικρότερη αποδοχή από εταιρείες

Η δυσκολία του να αποκτήσουν πρόσβαση σε θέσεις εργασίας και προοπτική επαγγελματικής ανάπτυξης στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι επίσης ένας λόγος που δεν βλέπουμε τόσες γυναίκες. Η έλλειψη εργασιακής υποστήριξης κρατά τις γυναίκες έξω από αυτή το επάγγελμα. Οι επίδοξες γυναίκες ναυτικοί αντιλαμβάνονται ότι έχουν μικρή πιθανότητα να πάνε μπροστά στον τομέα τους. Πολλές γυναίκες αισθάνονται ότι θα υποβληθούν σε δυσκολίες όπως ότι θα δεχτούν πιέσεις σε σχέση με τις επιδόσεις τους ή θα ταλαιπωρηθούν για να ανελιχθούν στην εταιρεία.

Η εταιρεία θα πρέπει να αναλάβει την πρωτοβουλία να καταστεί δυνατή η ίση εκπροσώπηση των γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία και να τους δώσει ίσες ευκαιρίες. Υπάρχουν πολλές εταιρείες που δεν είναι πρόθυμες να προσλάβουν γυναίκες ναυτικούς. Κάθε ναυτιλιακή εταιρεία πρέπει να διαθέτει εγκαταστάσεις και ανέσεις, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση μιας γυναίκας ναυτικού. Λόγω της έλλειψης επαγγελματικών ευκαιριών οι γυναίκες κάνουν πίσω και αρχίζουν να ψάχνουν για άλλες θέσεις εργασίας ή αναπτύσσουν μια αρνητική νοοτροπία σχετικά με τις ευκαιρίες απασχόλησης και τις προοπτικές σταδιοδρομίας στον ναυτιλιακό κλάδο. Η ισότητα ευκαιριών έχει προχωρήσει σίγουρα, αλλά εξακολουθεί να έχει ακόμα μακρύ δρόμο. Οι εταιρείες θα πρέπει να καταπολεμήσουν τις διακρίσεις βάση του φύλου και να προωθήσουν της ισότητα και τη χειραφέτηση των γυναικών. Μόνο όταν έχουμε εξαλείψει τις έμφυλες διακρίσεις στο χώρο εργασίας μπορούμε να πούμε ότι ξεπεράσαμε τέτοια ζητήματα.

[adsanity id=33496 align=alignnone /]

5. Κοινωνικά, Πολιτιστικά και πρακτικά εμπόδια

Πολλές γυναίκες δεν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τη ναυτιλία για καριέρα, λόγω της μακράς παραμονής στη θάλασσα. Η εύρεση μιας ισορροπίας μεταξύ των απαιτήσεων της εργασίας και της οικογένειας είναι ένα δύσκολο ζήτημα. Το να μένεις μακριά από την οικογένεια και τους φίλους για τόσο πολύ καιρό, δεν είναι εύκολο για τις γυναίκες, όπως και για τους άνδρες. Η παραμονή στο πλοίο για αρκετούς μήνες δεν αντιστοιχεί με τον κοινωνικό ρόλο της γυναίκας, με αποτέλεσμα να μην ένα πολύ ελκυστικό πεδίο για αυτές. Αυτό συνδέεται επίσης με τα κοινωνικά στερεότυπα που πιστεύουν ότι τα παιδιά πρέπει να ανατρέφονται αποκλειστικά από γυναίκες. Η πεποίθηση ότι και οι άνδρες θα προτιμούσαν να μην παντρευτούν μια γυναίκα που ξοδεύει μήνες πάνω σε πλοία λειτουργεί αποθαρρυντικά για τις γυναίκες που επιθυμούν να προχωρήσουν στο ναυτιλιακό τομέα. Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν επίσης την γονική αποδοκιμασία, δεδομένου ότι δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα μητρότητας και τα επιδόματα κι άρα νομίζουν ότι η ναυτιλία δεν είναι μια ιδανική καριέρα κόρες τους. Έτσι η κοινωνική πίεση και παραδοσιακή κοινωνική ηθική εμποδίζει τις γυναίκες από τη συνέχιση αυτής της σταδιοδρομίας και τις αναγκάζει να επιλέξουν θέσεις εργασίας στη στεριά. Εντέλει, για να ξεπεραστούν τα παραπάνω εμπόδια χρειάζεται η ίδια η κοινωνία να αναγνωρίσει από κοινού τη σημασία της χρησιμοποίησης της εργατικής δύναμης των γυναικών.

6. Έλλειψη εργαστηρίων και σεμιναρίων

Η απουσία οργανισμών και περιφερειακών δικτύων είναι ένας ακόμη λόγος. Οι οργανισμοί αυτοί μπορούν να διεξάγουν εργαστήρια και σεμινάρια για να βοηθήσουν τις νέες γυναίκες να ανταλλάξουν απόψεις με έμπειρες γυναίκες ναυτικούς και να τους βοηθήσει να αναπτύξουν μια ισχυρή παρουσία στο ναυτιλιακό τομέα. Αυτοί οι οργανισμοί μπορούν να παρέχουν επίσης καθοδήγηση και χορηγία. Μπορούν να δημιουργήσουν ομάδες υποστήριξης και να συμβάλλουν στην ενίσχυση της επαγγελματικής προετοιμασίας. Αυτό θα ωθήσει περισσότερες γυναίκες ναυτικούς στον κλάδο αυτό.

7. Η ασφάλεια της εργασίας

Οι περισσότερες από τις ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες παρέχουν συμβατικές μορφές απασχόλησης και δεν φροντίζουν για αξιόλογες συνταξιοδοτικές παροχές. Ακριβώς όπως και για τους άντρες ναυτικούς, αυτό ανησυχεί πολλές γυναίκες ναυτικούς που αναζητούν τη σταθερότητα στην απασχόληση και την προοπτική μιας καλής σύνταξης. Η πλειοψηφία των γυναικών προτιμούν θέσεις εργασίας με σταθερό εισόδημα και μια προγραμματισμένη ζωή ως συνταξιούχοι. Αυτό είναι επίσης ένας λόγος ως προς το γιατί οι γυναίκες διστάζουν να ενταχθούν σε αυτήν την βιομηχανία.

Εν κατακλείδι

Η ναυτιλιακή βιομηχανία προσφέρει εξαιρετικές ευκαιρίες απασχόλησης για άνδρες και γυναίκες ναυτικούς εξ’ ίσου. Ωστόσο, η ισότητα στην απασχόληση υπήρξε ένα πρόβλημα που στοιχειώνει τη βιομηχανία εδώ και αρκετό καιρό. Αν δεν ληφθούν κάποια δραστικά μέτρα για να παρακινηθούν οι υποψήφιες γυναίκες ναυτικοί και δεν ενισχυθούν οι πολιτικές που υποστηρίζουν την ευημερία τους, τα ποσοστά των γυναικών στη ναυτιλία θα συνεχίσουν να είναι χαμηλά.

Διαβάστε ακόμα