Πειραιάς
34°C

Άκουγε μουσική στη βάρδια και λίγα λεπτά μετά, συγκρούστηκε με ένα ιστιοφόρο

Δημοσιεύθηκε στις

11/10/2025

από

Άκουγε μουσική στη βάρδια και λίγα λεπτά μετά, συγκρούστηκε με ένα ιστιοφόρο. Στη θάλασσα τα λάθη δεν συγχωρούνται εύκολα. Μια στιγμή απροσεξίας στη γέφυρα μπορεί να οδηγήσει σε τραγωδία.

Στη θάλασσα τα λάθη δεν συγχωρούνται εύκολα. Ο κάθε ένας που έχει ταξιδέψει και έχει κάνει βάρδια στη γέφυρα γνωρίζει ότι μια στιγμή απροσεξίας μπορεί να είναι η αιτία για μια τραγωδία.

Αυτό είναι ένα ακόμη περιστατικό που δείχνει ξεκάθαρα πόσο εύκολα η ρουτίνα στη γέφυρα μπορεί να μετατραπεί σε κίνδυνο. Ένα πλοίο εν πλω, ένας αξιωματικός που θεώρησε πως “όλα πάνε καλά” και μια προειδοποίηση που αγνοήθηκε… είναι η αλυσίδα από γεγονότα που οδήγησαν στο ατύχημα.

Καθώς ένα φορτηγό πλοίο βρισκόταν εν πλω, ο αξιωματικός φυλακής άκουγε μουσική από τον προσωπικό του υπολογιστή, σιγοτραγουδούσε και συνομιλούσε με τον οπτήρα. Ο καιρός ήταν καλός, η ορατότητα άριστη και δεν υπήρχε κανένα άλλο πλοίο ή σκάφος κοντά. Το ραντάρ S-band, το AIS και οι δύο ασύρματοι VHF ήταν όλα σε λειτουργία.

Λίγο μετά τις 21:00, ο οπτήρας ανέφερε ένα λευκό φως μπροστά αριστερά της πλώρης. Ο αξιωματικός απάντησε πως ήταν φάρος σε απόσταση περίπου 30 μιλίων. Δεκαοκτώ λεπτά αργότερα, ο οπτήρας ανέφερε πως το ίδιο λευκό φως άρχισε να αναβοσβήνει. Ο αξιωματικός κοίταξε το ραντάρ αλλά δεν είδε κάποιο στόχο προς εκείνη την κατεύθυνση και είπε ξανά πως πρόκειται για τον ίδιο φάρο.

Στις 21:42 ο οπτήρας είδε ένα πράσινο φως στην ίδια κατεύθυνση. Ο ανθυποπλοίαρχος νόμισε ότι επρόκειτο για κάποιο απομονωμένο φανό κινδύνου και είπε πως μάλλον είναι μία σημαδούρα. Στην πραγματικότητα όμως, το πράσινο φως ήταν ο πλευρικός φανός ενός ιστιοπλοϊκού που έπλεε περίπου 4 μίλια μπροστά, ακριβώς στην πορεία του πλοίου.

Περίπου στις 21:49 ενεργοποιήθηκε ο συναγερμός στόχου στο AIS του ιστιοπλοϊκού. Η σύζυγος του skipper, που βρισκόταν στην καμπίνα, τον φώναξε να δει την οθόνη. Από τα δεδομένα είδαν ότι το φορτηγό ερχόταν με πορεία 122° και ταχύτητα 11,5 κόμβους.

Ο κυβερνήτης του ιστιοπλοϊκού ανέβηκε στο κατάστρωμα και είδε πράγματι το πράσινο φως του πλοίου στη δεξιά του πλευρά. Προσπάθησε να αλλάξει πορεία προς τα αριστερά, περίπου στις 280°, για να αποφύγει τη σύγκρουση.

Λίγο μετά τις 21:53, ο οπτήρας του φορτηγού ανέφερε πως το πράσινο φως φαίνεται πολύ κοντά. Το ιστιοφόρο βρισκόταν πλέον σε απόσταση μικρότερη του ενός μιλίου, με τα δύο σκάφη να πλησιάζουν με συνδυασμένη ταχύτητα περίπου 18 κόμβων.

Ο αξιωματικός γέφυρας κοίταξε ξανά το ραντάρ και το AIS αλλά δεν εντόπισε κανέναν στόχο. Δύο λεπτά αργότερα, το ιστιοφόρο κάλεσε το φορτηγό στον VHF, στο κανάλι 16. Ήταν πλέον μόλις 200 μέτρα από την πλώρη του πλοίου.

Ξαφνιασμένος από την κλήση, ο ανθυποπλοίαρχος σταμάτησε να σιγοτραγουδά. Έπειτα από λίγα δευτερόλεπτα απάντησε στο VHF πως το πλοίο αλλάζει πορεία δεξιά και έδωσε εντολή στον οπτήρα για χειροκίνητη πηδαλιουχία.

Δεν μπορούσε πια να δει το πράσινο φως του ιστιοφόρου όταν έδωσε εντολή «τιμόνι όλο δεξιά». Στις 21:56, με πορεία περίπου 130°, το φορτηγό συγκρούστηκε με το ιστιοφόρο, το οποίο γλίστρησε κατά μήκος της δεξιάς πλευράς του πλοίου.

Όταν ο πλοίαρχος έφτασε στη γέφυρα μετά τη σύγκρουση, ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανε ήταν να ρυθμίσει σωστά το ραντάρ. Τότε το ιστιοφόρο φάνηκε καθαρά στην οθόνη.

Αν ο αξιωματικός φυλακής είχε ρυθμίσει σωστά το ραντάρ από την αρχή, θα είχε καταλάβει ότι το πράσινο φως δεν ήταν σημαδούρα αλλά άλλο σκάφος. Ίσως έτσι να είχε αντιληφθεί έγκαιρα τον κίνδυνο και να είχε προλάβει να αποφύγει το ατύχημα.

Όσοι έχουμε περάσει άπειρες ώρες στη γέφυρα γνωρίζουμε ότι η πλήξη και η ρουτίνα είναι ύπουλοι εχθροί. Όταν η ορατότητα είναι καλή και η θάλασσα ήρεμη, χαλαρώνεις χωρίς να το καταλάβεις. Νομίζεις πως βλέπεις τα πάντα, πως τίποτα δεν μπορεί να πάει στραβά. Κι όμως, ακριβώς τότε έρχονται τα απρόοπτα, εκεί που όλα φαίνονται ήσυχα. Άλλωστε θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι κανείς από όσους συγκρούστηκαν και έπαθαν ατυχήματα δεν το ήθελαν. Όλα έγιναν από μια στιγμή απροσεξίας.

Το περιστατικό αυτό δεν είναι απλώς ένα ακόμη ναυτικό ατύχημα. Είναι μια υπενθύμιση για όλους μας ότι η εγρήγορση στη θάλασσα δεν είναι προαιρετική αλλά υποχρεωτική. Είναι το καθήκον του κάθε ενός.

Η τεχνολογία μπορεί να βοηθά, αλλά τίποτα δεν αντικαθιστά την κρίση, την προσοχή και την πειθαρχία του ανθρώπου στη γέφυρα. Ένα φως που αναβοσβήνει μπορεί να είναι η τελευταία προειδοποίηση πριν το μοιραίο, πριν τη στιγμή που δεν υπάρχει επιστροφή.

Επίσης, είναι ανεπίτρεπτο ο αξιωματικός στη γέφυρα να ακούει μουσική. Ο αξιωματικός στη γέφυρα πρέπει να έχει όλες του τις αισθήσεις σε εγρήγορση και αφοσιωμένες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και του πλοίου.

Τι μάθαμε από αυτό το ατύχημα

Ενώ ο οπτήρας εντόπισε το δεξί πλευρικό φως του ιστιοφόρου, ο αξιωματικός φυλακής δεν αξιολόγησε σωστά την κατάσταση. Έκανε μια σειρά από υποθέσεις βασισμένες σε περιορισμένες πληροφορίες αντί να ακολουθήσει μια συστηματική προσέγγιση για να επιβεβαιώσει ότι όντως το πράσινο φως είναι ένα σκάφος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην συμπεράνει έγκαιρα ότι ο οπτήρας είχε εντοπίσει ένα ιστιοφόρο και ότι υπήρχε άμεσος κίνδυνος σύγκρουσης.

Εάν ο αξιωματικός φυλακής είχε ρυθμίσει σωστά το ραντάρ του πλοίου, θα ήταν σε καλύτερη θέση να κάνει μια πλήρη εκτίμηση του κινδύνου σύγκρουσης, επιτρέποντας τον έγκαιρο και έγκυρο χειρισμό. Είναι πολύ πιθανό ο αξιωματικός φυλακής να αποσπάστηκε από το κύριο καθήκον του, που ήταν η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, από τις συνομιλίες του με τον οπτήρα και τη μουσική.

Ο κυβερνήτης του ιστιοφόρου από την άλλη δεν έκανε σωστή επιτήρηση της πλοήγησης του σκάφους του. Δεν αναγνώρισε οπτικά τα φώτα ναυσιπλοΐας του φορτηγού πλοίου εγκαίρως για να κάνει μια αποτελεσματική εκτίμηση της κατάστασης και δεν έθεσε το AIS σε κλίμακα εμβέλειας που να παρέχει επαρκή προειδοποίηση για τα πλησιάζοντα πλοία. Όταν ειδοποιήθηκε από το AIS του πλησιάζοντος πλοίου, ερμήνευσε εσφαλμένα αυτές τις πληροφορίες.

Συμπέρασμα

Σε μια σύγκρουση στη θάλασσα φταίνε και τα δύο πλοία ή σκάφη. Παρόλα αυτά, ο αξιωματικός του εμπορικού πλοίου θα έπρεπε να αξιολογήσει και να διαχειριστεί καλύτερα την κατάσταση, όντας επαγγελματίας ναυτικός με κατάλληλη εκπαίδευση και τα κατάλληλα ηλεκτρονικά όργανα.

Από τα πρώτα πράγματα που λέω σε έναν αξιωματικό που κάνει βάρδια στη γέφυρα είναι ότι χρειάζεται πολύ προσοχή, κανένας εφησυχασμός, ενώ σε περίπτωση έστω και μικρής αμφιβολίας θα πρέπει να καλείται ο πλοίαρχος στη γέφυρα εγκαίρως.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C