ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Οκτώ δισ. δολ. για ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες

Του Μηνά Τσαμόπουλου

– Aγόρασαν 93 φορτηγά πλοία, 62 δεξαμενόπλοια και 24 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Μπορεί η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία να περνάει κρίση και να προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, με τον δείκτη της ναυλαγοράς από τον Ιούνιο να παραμένει σταθερά πάνω από τι 1.000 μονάδες, όμως η ελληνική ναυτιλία προχωράει ακάθεκτη οδηγεί την κούρσα των επενδύσεων μέσα στο 2013, αποδεικνύοντας και στην πράξη το ελληνικό δαιμόνιο. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ξοδέψει περισσότερα από οκτώ δισεκατομμύρια δολάρια για ναυπηγήσεις πλοίων και αγορές secondhand από τις αρχές της χρονιάς.

«Παρά την «μετριοπαθή» εικόνα από την πλευρά της ζήτησης μεταφορικού έργου οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να αναγνωρίζουν την κυκλικότητα της αγοράς και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται αφού το 1ο εξάμηνο του έτους έχουν επενδύσει σε παραγγελίες νέων πλοίων όλων των τύπων 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια με τα 3,634 δισ. δολ. να είναι για τοποθετημένες παραγγελίες και το 1,3 δισ. να αφορά options και συμβόλαια τα οποία είναι προς υπογραφή, δείχνοντας έτσι την πεποίθηση τους ότι από το 2014» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA.

Όσο αφορά τον τομέα των μεταχειρισμένων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking Inc οι Έλληνες έχουν δώσει 2,41 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 179 πλοίων, το α’ εξάμηνο του 2013.

Συνολικά, σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν δοθεί οκτώ δισεκατομμύρια δολάρια και έχουν αλλάξει χέρια 719 πλοία. Αυτό σημαίνει ότι οι έλληνες έχουν επενδύσει το 30% του συνολικού ποσού. Ειδικότερα, αγόρασαν 93 φορτηγά πλοία, 62 δεξαμενόπλοια και 24 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι μεγάλοι ανταγωνιστές τους, οι Κινέζοι το 2013 έχουν μείνει πολύ πίσω. Έδωσαν έως τα τέλη Ιουνίου 457,9 εκατομμύρια δολάρια γα να αποκτήσουν 63 πλοία.

Ναυπηγήσεις

«Είναι η καλύτερη στιγμή για να επενδύσει κανείς σε νέες παραγγελίες οι οποίες θα είναι και για ECO πλοία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ενώ παραδοσιακές τράπεζες όπως HSBC, Lloyds, RBS και άλλες προσπαθούν να μειώσουν τις δανειακές τους εκθέσεις στην ναυτιλία, αυξάνεται η συμμετοχή των Private Equity Funds και των Hedge Funds που επενδύουν στην ναυτιλία εκμεταλλευόμενα τις ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές αλλά και τις νέες τεχνολογίες στα πλοία, ECODesign, στοχεύοντας σε κέρδη όχι μόνο από την προσδοκώμενη υπεραξία των πλοίων αλλά και απότα έσοδα των πλοίων σε εύλογο χρονικό ορίζοντα» επισημαίνει ο ο ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA. και προσθέτει:

«Να επισημάνουμε πως ενώ κάποιοι ισχυρίζονται ότι θα πρέπει να μειωθούν οι παραγγελίες ώστε να εξυγιανθεί το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες οι οποίες λειτουργούν σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον προσπαθώντας να αυξήσουν την κερδοφορία τους και να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη εκμεταλλεύονται τις χαμηλές τιμές για νέες παραγγελίες σε ECO Design πλοία δεδομένου ότι τα συγκεκριμένα πλοία θα προτιμώνται από τους ναυλωτές καθώς η οικονομία από την μείωση της κατανάλωσης αποτελεί στην παρούσα φάση ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Να αναφέρουμε χαρακτηριστικά πως από το 2005 οι τιμές των καυσίμων παρουσιάζουν κατά μέσο όρο μία αύξηση της τάξης του 16% ενώ το κόστος των καυσίμων αντιπροσωπεύει περίπου το 75% των εξόδων ενός πλοίου, διπλάσιο ποσοστό συγκριτικά με πριν 10 χρόνια».

newmoney.gr