ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Οι Τούρκοι πλοιοκτήτες »κλέβουν το ψωμί» από τα ελληνικά τουριστικά πλοία

Του Θανάση Λαμπρόπουλου

Επιτέλους, το ότι οι Τούρκοι πλοιοκτήτες αλωνίζουν στο Αιγαίο καλυπτόμενοι πίσω από μια διμερή συμφωνία η οποία όμως δεν τηρείτε από την πλευρά των γειτόνων μας, και “κλέβουν το ψωμί” από τα ελληνικά τουριστικά πλοία και όχι μόνο, και το οποίο κατ επανάληψη είχε αποκαλύψει το ZOUGLA PORT έφερε στη βουλή η βουλευτής Δωδεκανήσων Μίκα Ιατρίδη.

Και πολύ καλά έκανε η βουλευτής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων και κατέθεσε την σχετική ερώτηση, αλλά άργησε καθώς το ζήτημα της μεταφοράς επιβατών προς και από τα τουρκικά παράλια όχι από τα δρομολογημένα ελληνικά πλοία, αλλά από τα τουρκικά ΕΓ/ΤΡ μικρά και μεγάλα και όλων των τύπων δεν είναι σημερινό αλλά….πανάρχαιο.

Είναι μερικά χρόνια τώρα(2001) που η χώρα μας υπέγραψε με τους γείτονες Τούρκους μια Συμφωνία για τις Θαλάσσιες Μεταφορές μεταξύ των δυο χωρών, πιστεύοντας ότι έτσι θα σταματούσε η “όρεξη” των γειτόνων για την ναυτική κυριαρχία των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, η οποία σημειωτέον από εκείνα τα χρόνια ήταν κερδοφόρα για όσους έλληνες πλοιοκτήτες είχαν δρομολογήσει τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία τους στην εξυπηρέτηση των νησιών, ενώ παράλληλα υπήρχαν και κάποια ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά πλοιάρια που κάλυπταν και την μεταφορά επιβατών από τα ελληνικά νησιά στα τουρκικά παράλια.

Σύμφωνα λοιπόν με τις διατάξεις της Διμερούς Συμφωνίας για τις θαλάσσιες Μεταφορές, που υπεγράφη το 2001 (Ν.2900/2001),η Ελλάδα και η Τουρκία έχουν συμφωνήσει να εξασφαλίζουν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των πλοίων τους στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων και επιβατών μεταξύ των λιμένων τους.

Ωστόσο όμως αναφέρεται ρητά στην συμφωνία για τα πλοία υπό τουρκική σημαία οτι “επιτρέπεται η επιβίβαση επιβατών σε λιμάνι του εσωτερικού υπό την προϋπόθεση ότι οι επιβάτες θα αποβιβασθούν κανονικά. Με απλά λόγια τα τούρκικα πλοία δεν έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιούν ημερήσιες η διήμερες περιηγήσεις(εκδρομές) από και προς τα μικρασιατικά παράλια η τα νησιά μας με επιστροφή και με τους ίδιους επιβάτες.

Να σημειωθεί δε ότι παρά την ολοκάθαρη διατύπωση του όρου της υπογεγραμμένης συμφωνίας αλλά και της εγκυκλίου που εκδόθηκε το 2006,οι ελληνικές αρχές επιτρέπουν στα τούρκικα πλοία να κάνουν ότι και τα ελληνικά, προκαλώντας όμως έτσι τον αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος των ελληνικών πλοίων και των πλοιοκτητών τους. Και αυτό φυσικά γίνεται με την ολιγωρία του ΥΝΑ και την ανοχή των Λιμενικών Αρχών των νησιών του Αιγαίου.

Και φυσικά ο αθέμιτος ανταγωνισμός προκύπτει αφού τα ελληνικά επιβατηγά πλοία υπάγονται σε μια σειρά υποχρεώσεων που απορρέουν τόσο από τους εθνικούς νόμους όσο και από τους ευρωπαϊκούς, και οι οποίοι είναι όπως οι κανόνες ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, η εργατική νομοθεσία, η φορολογία κ.α, ενώ να επισημανθεί ότι λόγω κερδών τον τελευταίο καιρό πολλά τούρκικα τουριστικά πλοία και πλοιάρια-ακόμα και ιπτάμενα δελφίνια-διανυκτερεύουν στα ελληνικά λιμάνια με αποτέλεσμα να αποπλέουν νωρίς το πρωί για τα απέναντι παράλια και να επιστρέφουν το βράδυ η την επομένη ημέρα, και αυτό γίνεται γιατί οι διαδρομές από τα ελληνικά νησιά προς τα γειτονικά παράλια είναι πιο κερδοφόρες από τις αντίστροφες (οι τούρκοι επιβάτες είναι πολύ λιγότεροι).

Πάντως σύμφωνα με δημοσιεύματα τοπικών εφημερίδων της Ρόδου Έλληνας δικηγόρος που εκπροσωπούσε ελληνική ναυτιλιακή εταιρία (Δωδεκάνησος Ναυτιλιακή) απέστειλε έγγραφη καταγγελία του στο Υπουργείο Εξωτερικών υποστηρίζοντας ότι εμπλοκή στο θέμα έχει και ο Γενικός Τούρκος Πρόξενος στη Ρόδο, ενώ ο πλοιοκτήτης Γιώργος Σπανός κατέφυγε σε όλες τις αρμόδιες αρχές καταγγέλλοντας ακόμα και την παραβίαση της Συνθήκης Σέγκεν.

Συγκεκριμένα ο Έλληνας πλοιοκτήτης τα πλοία του οποίου δραστηριοποιούνται στο Α.Αιγαίο εκτελώντας ακτοπλοϊκά δρομολόγια, υποστήριξε ότι με την συνδρομή ντόπιων ναυτικών πρακτόρων οι τούρκοι έχουν μεθοδεύσει τη διενέργεια απλών μεταβάσεων των επιβατών (one way)από τη Ρόδο στην Τουρκία χωρίς να εκδίδουν Visa και χωρίς να σφραγίζουν τα διαβατήρια, δηλ. σύμφωνα με τον έλληνα πλοιοκτήτη οι γείτονες παρουσιάζουν τα ταξίδια των πλοίων τους ως περιηγητικούς πλόες προκειμένου να κάνουν χρήση της δωρεάν υπηρεσίας εξαίρεσης από τη βίζα και την σφραγίδα.

Πάντως ο σχετικός νόμος παρέχει το δικαίωμα εκτέλεσης περιηγητικών πλόων στα πλοία σημαιών τρίτων χωρών υπό προϋποθέσεις που είναι η μεταφορική τους ικανότητα να είναι πάνω από 49 επιβάτες, να εκτελούν κυκλικό περιηγητικό ταξίδι με αποκλειστικό σκοπό τη θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των επιβατών, έναντι ενιαίου εισιτήριου(ναύλου),και υπό τον όρο εφόσον το λιμάνι της οριστικής αποβίβασης των επιβατών είναι ελληνικό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού από το λιμάνι επιβίβασης έως το λιμάνι αποβίβασης να είναι κατ ελάχιστον 48 ώρες.

Το θέμα ασφαλώς και μετά τις έγγραφες καταγγελίες ελλήνων πλοιοκτητών απασχολεί και την ελληνική δικαιοσύνη καθώς ο εισαγγελέας πλημμελειοδικών Ρόδου σε σχετική έκθεση έφεσης του τονίζει μεταξύ των άλλων ότι “στόχος του σχεδίου είναι να μην υπάρχουν ελληνικά πλοία στη γραμμή ώστε το μονοπώλιο της μεταφοράς επιβατών από και προς την γειτονική χώρα να έχουν τα τούρκικα πλοία.

Απαντώντας δε στην ερώτηση της βουλευτίνας Δωδεκανήσου Μικας Ιατριδου ο νέος ΥΝΑ Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης σημείωσε ότι δεν υπάρχει ενιαίος τύπος εισιτήριου και συστήματος καταγραφής επιβατών, ενώ ανέφερε ότι γίνονται προσπάθειες μέσω διμερών συναντήσεων για την επίλυση του ζητήματος, ΔΗΛ, κατά πως λέει και ο λαός μας “ΖΗΣΕ ΜΑΗ ΜΟΥ,ΝΑ ΦΑΣ ΤΡΥΦΙΛΙ”.

Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι στις 9 Μαΐου 2013 την ίδια σχεδόν απάντηση είχε δώσει σε ερώτηση για το ίδιο μείζων εθνικό θέμα στον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Τριανταφύλλου και ο τότε ΥΝΑ Κ.Μουσουρούλης, ΔΗΛ και τότε η ίδια ΠΑΡΟΙΜΙΑ.

zougla.gr