Δικαστική βόμβα στο Ελσίνκι – Αθώοι οι ναυτικοί του δεξαμενόπλοιου Eagle S! Το δικαστήριο απάλλαξε τον πλοίαρχο και τους αξιωματικούς από όλες τις κατηγορίες για ζημιά σε υποθαλάσσια καλώδια, επιβεβαιώνοντας ότι το περιστατικό ήταν ατύχημα και όχι εσκεμμένη ενέργεια.
Το Περιφερειακό Δικαστήριο του Ελσίνκι εξέπληξε τους πάντες αυτή την εβδομάδα, ανατρέποντας τα πάντα όσον αφορά την υπόθεση του δεξαμενόπλοιου Eagle S.
Μετά από πολλούς μήνες έρευνας και δεκάδες καταθέσεις, οι δικαστές απέρριψαν όλες τις κατηγορίες εναντίον του πλοιάρχου και των δύο αξιωματικών του πλοίου, οι οποίοι είχαν κατηγορηθεί ότι προκάλεσαν εσκεμμένη ζημιά σε πέντε υποθαλάσσια καλώδια στη Βαλτική Θάλασσα.
Το δικαστήριο δήλωσε ότι η ζημιά προκλήθηκε από μηχανική βλάβη στο σύστημα των αγκύρων, και όχι εσκεμμένα από ανθρώπινη πρόθεση. Το πιο σημαντικό όμως από όλα είναι ότι η Φινλανδία δεν είχε νομική δικαιοδοσία να εκδικάσει την υπόθεση!
Η απόφαση σόκαρε και εξέπληξε πολλούς στο ναυτιλιακό τομέα, καθώς ήταν η πρώτη φορά που ένα ευρωπαϊκό δικαστήριο απάγγειλε κατηγορίες κατά του πληρώματος ενός πλοίου για ζημιά σε υποθαλάσσιο καλώδιο.
Οι εισαγγελείς επέμειναν ότι οι αξιωματικοί καταστρώματος του πλοίου ήταν αμελείς, και ότι θα έπρεπε να είχαν συνειδητοποιήσει ότι η άγκυρα είχε παρασύρει για σχεδόν εξήντα μίλια!
Τελικά όμως το δικαστήριο αποφάσισε ότι το περιστατικό ήταν ένα ατύχημα ναυσιπλοΐας βάσει της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, που σημαίνει ότι η υπόθεση ανήκει στο κράτος σημαίας, τις Νήσους Κουκ, και όχι στη Φινλανδία.
Βέβαια εδώ υπάρχουν αρκετά ερωτηματικά όσον αφορά το περιστατικό αφού είναι αδύνατον να μην αντιληφθεί ο πλοίαρχος και οι αξιωματικοί στη γέφυρα ότι το πλοίο έχει μετακινηθεί από το αρχικό σημείο αγκυροβολίας 60 ολόκληρα ναυτικά μίλια…
Το Eagle S και το πλήρωμά του είχαν τεθεί υπό κράτηση για πολλούς μήνες. Πιο συγκεκριμένα το πλοίο κρατήθηκε στο λιμάνι μέχρι τον Μάρτιο του 2025 ενώ σε οκτώ μέλη του πληρώματος απαγορεύτηκε η έξοδος από τη Φινλανδία.
Για τους τρεις αξιωματικούς, η δοκιμασία έληξε τελικά όταν το δικαστήριο ήρε όλους τους περιορισμούς τον Σεπτέμβριο. Έφυγαν από τη χώρα λίγο αργότερα, ελεύθεροι αλλά εξαντλημένοι μετά από σχεδόν ένα χρόνο που βρίσκονταν υπό κράτηση.
Η απόφαση αυτή θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα προηγούμενο σε περίπτωση μελλοντικών ζημιών σε υποθαλάσσιους αγωγούς, έτσι ώστε εάν υπάρχει και η παραμικρή αμφιβολία για το εάν υπήρχε δόλος, να αφήνονται ελεύθεροι οι ναυτικοί και να μην ταλαιπωρούνται για τόσο μεγάλα χρονικά διαστήματα μακριά από την οικογένειά τους.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε, είναι ότι το δικαστήριο σημείωσε ότι δεν υπήρξε ποτέ καμία απόδειξη ότι οι αξιωματικοί σκόπευαν να προκαλέσουν εσκεμμένα ζημία.
Οι φήμες που συνδέουν το συμβάν με γεωπολιτικές εντάσεις, και πολύ περισσότερο με τη Ρωσία, δεν τεκμηριώθηκαν ποτέ. Αυτό που απομένει τώρα είναι μια αίσθηση ανακούφισης για τους ναυτικούς και ένα ερώτημα για την Ευρώπη: πόσο σκληρά θα πρέπει να φέρεται η δικαιοσύνη στους ναυτικούς όταν υπάρχει πραγματικά ένα θαλάσσιο ατύχημα από ανθρώπινο λάθος ή αμέλεια;