Τα σχέδια για μια επιπλέον λωρίδα στη Διώρυγα του Σουέζ αποκάλυψε ο Αιγύπτιος Πρόεδρος Abdel Fatah al-Sisi. Η νέα 72 χιλιομέτρων (45 μίλιων) γραμμή θα έχει ως στόχο να αυξήσει τον αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν το κανάλι κάθε μέρα.
Επί του παρόντος, η Διώρυγα του Σουέζ, η οποία επιτρέπει στα πλοία να ταξιδέψουν από την Ευρώπη προς την Ασία αποφεύγοντας τη Νότια Αφρική, έχει μια 163 χιλιομέτρων (101 μιλίων) γραμμή που καλύπτει μόνο την κίνηση προς μια κατεύθυνση. Τα σχέδια, που ανακοίνωσε ο Πρόεδρος Σίσι, θα επιτρέπουν την κίνηση και προς τις δυο κατευθύνσεις για σχεδόν το μισό του μήκους του καναλιού.
Το έργο δεν θα χρηματοδοτηθεί από ξένα κεφάλαια. Το αναμενόμενο κόστος των 2,4 δις λιρών (4 δις δολαρίων) θα εξασφαλιστεί από ανεξάρτητες προσφορές από Αιγύπτιους ιδιώτες. Ο Πρόεδρος Σίσι, ένας πρώην στρατηγός, σχολίασε πως “θέλουμε όλοι οι Αιγύπτιοι να κατέχουν μετοχές για αυτό το έργο”. Πρόσθεσε πως για λόγους ασφαλείας οι στρατιωτικές αρχές θα είναι υπεύθυνες για το έργο, στο οποίο θα μπορούν να αναμιχθούν πάνω από 20 Αιγυπτιακές εταιρείες.
Το κανάλι αποφέρει σχεδόν 5 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο σε έσοδα στην Αίγυπτο, μια ζωτική πηγή ξένου συναλλάγματος για μια χώρα που έχει υποστεί πτώση στον τουρισμό και τις ξένες επενδύσεις από την εξέγερση του 2011. Το νέο κανάλι, μέρος ενός μεγαλύτερου έργου για την επέκταση των λιμενικών και ναυτιλιακών εγκαταστάσεων του Σουέζ, επιζητεί να ενισχύσει το διεθνές προφίλ της Αιγύπτου και να την καταστήσει ένα σημαντικό εμπορικό κόμβο.
“Αυτό το γιγαντιαίο έργο θα είναι η δημιουργία μιας νέας Διώρυγας του Σουέζ παράλληλης με το τρέχον κανάλι”, δήλωσε από την πλευρά του ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Mohab Mamish. Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο θα περιλαμβάνει 35 χιλιόμετρα (22 μίλια) “χερσαίου σκαψίματος” (“dry digging”) και 37 χιλιόμετρα (23 μίλια) “επέκτασης και εμβάθυνσης”, υποδηλώνοντας ότι η υπάρχουσα Διώρυγα του Σουέζ θα μπορούσε να διευρυνθεί ως μέρος του έργου.
Η νέα γραμμή αναμένεται να ολοκληρωθεί σε πέντε χρόνια, αν και η Αίγυπτος θα προσπαθήσει να το τελειώσει εντός του φιλόδοξου διαστήματος των 3 ετών.
Δεν είναι ξεκάθαρο σε ποιο βαθμό οι δραστηριότητες στην περιοχή θα επιταχυνθούν με την επέκταση. “Αυξάνουν μόνο τη χωρητικότητα σε ένα τμήμα του καναλιού, επομένως τα πλεονεκτήματα του μένουν ακόμα να εκτιμηθούν” σχολίασε ο Angus Blair, ένας αναλυτής από το Κάιρο και πρόεδρος του Ινστιτούτου Signet.
Η διώρυγα του Σουέζ ανοίχτηκε πριν 145 χρόνια και έμεινε υπό αποικιακό έλεγχο μέχρι το 1956 Αυτό ήταν το έτος που ο Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ, ο τότε πρόεδρος της Αιγύπτου, την επανέφερε στην κυριότητα της χώρας, μια ιστορική στιγμή που εξακολουθεί να αποτελεί μια πηγή βαθιάς εθνικής υπερηφάνειας για την Αίγυπτο.