Γιώργος Βάλλης: «Δεν ζητάμε προνόμια, ζητάμε τα αυτονόητα – Ασφάλεια στην εργασία, ισότιμα δικαιώματα για όλους» δηλώνει σε συνέντευξή του, στη Νpress, ο εκπρόσωπος της ΠΕΠΙΕΘ, αναδεικνύοντας τις χρόνιες αδικίες και τα θεσμικά κενά που βιώνουν τα πληρώματα στις ιδιωτικές και επαγγελματικές θαλαμηγούς.
Σε μια περίοδο που ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα γνωρίζει διαρκή ανάπτυξη, ο Γιώργος Βάλλης, εκπρόσωπος της ΠΕΠΙΕΘ (Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών), μιλά με ειλικρίνεια και σαφήνεια για τις προκλήσεις του κλάδου, τις αδικίες που βιώνουν οι ναυτικοί, αλλά και το όραμα για έναν κλάδο πιο δίκαιο, ασφαλή και θεσμικά κατοχυρωμένο.
Η συνέντευξη μέσα από τις ερωτήσεις, αποτυπώνει τις πραγματικές συνθήκες που βιώνουν τα πληρώματα στη θάλασσα και τις διεκδικήσεις τους, με στόχο τη θεσμική αλλαγή και την αναγνώριση του ρόλου τους στον τουρισμό και την οικονομία της χώρας.
• Πώς περιγράφετε την παρούσα κατάσταση στον τομέα των ιδιωτικών και επαγγελματικών θαλαμηγών στην Ελλάδα; Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις για τα πληρώματα;
Η παρούσα κατάσταση στον τομέα των ιδιωτικών και επαγγελματικών θαλαμηγών στην Ελλάδα είναι δυναμική και αναπτυσσόμενη. Η χώρα παραμένει ένας από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς yachting στη Μεσόγειο, προσελκύοντας τόσο ιδιοκτήτες όσο και ναυλωτές υψηλού επιπέδου. Ωστόσο, τα πληρώματα καλούνται να ανταποκριθούν σε προκλήσεις όπως η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, η εποχικότητα και οι απαιτητικές συνθήκες εργασίας. Η συνεχής ανάγκη για κατάρτιση και συμμόρφωση με διεθνείς κανονισμούς καθιστούν το επάγγελμα απαιτητικό αλλά και με προοπτικές.
• Υπάρχουν συγκεκριμένες ανισότητες ή ελλείψεις στη νομοθεσία που αφορούν τους ναυτικούς του κλάδου σας; Πώς επηρεάζουν την καθημερινότητά τους;
Δυστυχώς, ναι. Οι ναυτικοί συχνά βρίσκονται σε “γκρίζες ζώνες” χωρίς επαρκή νομική κατοχύρωση. Η έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου για φορολόγηση, εγκύους, αλλά και ζητήματα ασφάλειας, δημιουργεί ένα κλίμα ανασφάλειας που επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα και τις συνθήκες εργασίας τους.
• Ποια είναι η στάση της Πολιτείας απέναντι στα επανειλημμένα αιτήματα της Ένωσης; Υπάρχουν βήματα προόδου ή παραμένουν όλα στα χαρτιά;
Παρά τις επαφές με υπουργεία και θεσμούς και την προβολή των αιτημάτων μας στα ΜΜΕ και τη Βουλή, δεν έχει υπάρξει ουσιαστική πρόοδος. Η θετική διάθεση σε επικοινωνιακό επίπεδο δεν συνοδεύεται από πράξεις. Οι δεσμεύσεις παραμένουν ανεφάρμοστες και τα αιτήματα σε εκκρεμότητα.
• Πρόσφατα έχετε επισημάνει προβλήματα στις λιμενικές υποδομές και στην ασφάλεια. Ποια είναι τα πιο επείγοντα ζητήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα;
Χρειαζόμαστε σύγχρονες και επαρκείς λιμενικές υποδομές, ειδικά στους δημοφιλείς προορισμούς. Η έλλειψη θέσεων και ο ανεπαρκής έλεγχος ταχυτήτων σε λιμάνια όπως το Πόρτο Χέλι δημιουργούν κινδύνους. Είναι κρίσιμο να εφαρμοστεί ο Γενικός Κανονισμός Λιμένα και να εξοπλιστούν τα σκάφη με βασικά μέσα ασφάλειας όπως απινιδωτές και τηλεϊατρική υποστήριξη.
• Ποια είναι η κατάσταση στο θέμα της ασφάλισης και της υγειονομικής κάλυψης των πληρωμάτων; Υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις ή κενά προστασίας;
Υπάρχουν σοβαρές αδικίες, ιδιαίτερα για τις γυναίκες ναυτικούς και τις εγκύους. Η απόλυση από τον πρώτο μήνα κύησης με μόνο 15 μέρες αποζημίωση είναι απάνθρωπη και αδικαιολόγητη. Οι εισφορές μας είναι πολλαπλάσιες από άλλων επαγγελμάτων και αυτό πρέπει να αντανακλάται και στα δικαιώματά μας. Απαιτείται πλήρης θεσμική κατοχύρωση της ισότητας και ενίσχυση της υγειονομικής κάλυψης.
• Η απουσία πολιτικών για τις εγκυμονούσες ναυτικούς έχει αναδειχθεί πολλές φορές. Ποια λύση προτείνετε και ποια είναι η ανταπόκριση του ΥΝΑΝΠ;
Προτείνουμε άδειες κύησης και λοχείας, επέκταση επιδόματος μητρότητας και επιστροφή στην εργασία χωρίς διακρίσεις. Δυστυχώς, παρά τις παρεμβάσεις, τις τηλεοπτικές εμφανίσεις και τις αποφάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, δεν υπάρχει μέχρι σήμερα ανταπόκριση από το Υπουργείο. Είναι ανεπίτρεπτο να παραμένουν άλυτα ζητήματα που αφορούν ανθρώπινα δικαιώματα.
Γιώργος Βάλλης: 14 ζητήματα του ναυτιλιακού κλάδου ζητούν άμεση λύση (Βίντεο)
• Τι σημαίνει για την εθνική οικονομία και την εικόνα της Ελλάδας διεθνώς ο σωστά οργανωμένος και υποστηριζόμενος θαλάσσιος τουρισμός;
Ο θαλάσσιος τουρισμός συνεισφέρει περίπου 1,5% στο ΑΕΠ και μπορεί να ενισχύσει το τουριστικό προφίλ της Ελλάδας, να στηρίξει τις νησιωτικές κοινωνίες και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας. Όμως για να αποδώσει, χρειάζεται επένδυση σε πληρώματα, υποδομές και προστασία των εργαζομένων.
• Ποιο είναι το όραμά σας για την ΠΕΠΙΕΘ τα επόμενα χρόνια και ποιες πρωτοβουλίες σχεδιάζετε για την αναβάθμιση του κλάδου;
Θέλουμε η ΠΕΠΙΕΘ να γίνει ισχυρός θεσμικός συνομιλητής της Πολιτείας και στήριγμα για τα πληρώματα. Αγωνιζόμαστε για ίσα δικαιώματα, ασφάλεια στην εργασία και αναγνώριση του ρόλου του ναυτικού στον θαλάσσιο τουρισμό. Δεν ζητάμε προνόμια – ζητάμε τα αυτονόητα. Γιατί πίσω από κάθε αίτημα υπάρχει ένας άνθρωπος, μια οικογένεια, μια ζωή στη θάλασσα που δεν μπορεί να μένει αόρατη.