Αληθινό συμβάν: Η ελλιπής τήρηση φυλακής είχε σαν αποτέλεσμα το σουπερ γιότ Utopia IV να βουλιάξει το τάνκερ Tropic Breeze!

Ακόμη ένα περιστατικό με ελλιπής τήρηση φυλακής στη γέφυρα είχε σαν αποτέλεσμα να βουλιάξει ένα πλοίο.

Πιο συγκεκριμένα, η σύγκρουση μεταξύ ενός superyacht 50 εκατομμυρίων δολαρίων και ενός δεξαμενόπλοιου μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου στα ανοικτά στις Μπαχάμες στα τέλη του 2021 προκλήθηκε από την αδυναμία και των δύο πλοίων να τηρήσουν σωστά την φυλακή στη γέφυρα, σύμφωνα με το Εθνικό Γραφείο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB).

Στις 23 Δεκεμβρίου 2021 στις 18:0, το δεξαμενόπλοιο Tropic Breeze ξεκίνησε από το Νησί Νιου Πρόβιντενς, με κατεύθυνση προς το Great Stirrup Cay με ταχύτητα πέντε κόμβων. Μετέφερε φορτία MGO, βενζίνη, υγραέριο και μαζί με το καύσιμο κίνησης του, είχε συνολικά περίπου 567 κυβικά πετρελαιοειδών.

Ο πλοίαρχος και ένας ναύτης βρίσκονταν στη γέφυρα εκείνη την στιγμή. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός στη γέφυρα ήταν λειτουργικός, εκτός από τον πομποδέκτη του AIS, ο οποίος ήταν εκτός λειτουργίας λόγω “προβλήματος ρεύματος”.

Στις 20:30 η ώρα την ίδια μέρα, το ιταλικής κατασκευής superyacht Utopia IV αναχώρησε από το New Providence Island, κατευθυνόμενο προς το νησί Bimini με 12 μέλη πληρώματος και επτά επιβάτες. Έχοντας ένα ισχυρό σύστημα πρόωσης, το γιοτ κινούνταν με 20 κόμβους. Η ορατότητα ήταν καλή, αλλά τα νερά που πετάγονταν από το χτύπημα της πλώρης στο νερό της θάλασσας είχε σαν αποτέλεσμα η ορατότητα να μειώνεται δραματικά, σύμφωνα με τα όσα είπε ό λοστρόμος του γιότ στο NTSB.

Επιπλέον, η οθόνη του ραντάρ s-band ήταν εκτός λειτουργίας, αφήνοντας μόνο το ραντάρ x-band να λειτουργεί με ρύθμιση εμβέλειας τριών ναυτικών μιλίων.

Στο Utopia IV, ο πλοίαρχος έφυγε από την γέφυρα στις 21:48 για να ελέγξει τους επιβάτες, αφήνοντας την διακυβέρνηση του σκάφους στον λοστρόμο. Κανένας από τους δύο δεν γνώριζε ότι το Utopia IV πλησίαζε το Tropic Breeze από την πρύμνη – όπου το τάνκερ είχε τυφλό σημείο στο ραντάρ του. ¨

Περίπου στις 2200, ο πλοίαρχος του Tropic Breeze έφυγε από τη γέφυρα για να πάει στην τουαλέτα, αφήνοντας μόνο του το ναύτη στη γέφυρα. Λίγα λεπτά αργότερα η πλώρη του Utopia IV χτύπησε το Tropic Breeze με σχετική ταχύτητα 15 κόμβων. Το πλήρωμα του Utopia IV πετάχτηκε από την ξαφνική σύγκρουση και τρεις τραυματίστηκαν ελαφρά.

Η πλώρη του Utopia IV είχε διεισδύσει στη πρυμναία δεξαμενή έρματος (After Peak Tank) του Tropic Breeze με το νερό να φτάνει πολύ γρήγορα στο μηχανοστάσιο του δεξαμενόπλοιου. Το Tropic Breeze έχασε την ισχύ του καθώς το μηχανοστάσιο πλημμύρισε¨, και στις 2215, με το δεξαμενόπλοιο να βυθίζεται, ο πλοίαρχός διέταξε το πλήρωμα να εγκαταλείψει το πλοίο.

Η θαλαμηγός Amara που βρισκόταν κοντά στο σημείο, διέσωσε όλα τα μέλη του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου με ασφάλεια και τα μετέφερε στην ακτή του Νασάου. Το Utopia IV κατευθύνθηκε στο λιμάνι με ιδία μέσα, συνοδευόμενο από το Amara.

Αν και το Utopia IV υπέστη ζημιά 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων στο κύτος του, στους νομείς, σε ανοίγματα και διάφορα άλλα εξαρτήματα του, η πλώρη του είχε μικρή ορατή παραμόρφωση από τη σύγκρουση.

Το πόρισμα του NTSB

Το NTSB σημείωσε ότι σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς αποφυγής συγκρούσεων (COLREG), το Utopia IV ήταν το σκάφος που έδινε προτεραιότητα, καθώς ήταν αυτό που πραγματοποιούσε προσπέραση. Το γραφείο διαπίστωσε ότι η αποτυχία του πληρώματος του γιοτ να τηρήσει τη σωστή φυλακή γέφυρας ήταν η πιθανή αιτία της σύγκρουσης.

Ωστόσο, κανένα από τα δύο πλεούμενα δεν είχαν επίγνωση της κατάστασης στα λεπτά που προηγήθηκαν της σύγκρουσης και το NTSB κατέληξε στο συμπέρασμα ότι και το Tropic Breeze δεν εκτελούσε σωστά τα καθήκοντα του στη γέφυρα, συμβάλλοντας έτσι και αυτό στη σύγκρουση.

«Η κατάλληλη τήρηση φυλακής από κατάλληλα εκπαιδευμένα μέλη του πληρώματος απαιτείται από τη Σύμβαση για τους Διεθνείς Κανονισμούς για την Πρόληψη Συγκρούσεων στη Θάλασσα του 1972 και είναι απαραίτητη για τον προσδιορισμό του κινδύνου σύγκρουσης», κατέληξε το NTSB.

«Οι διαχειρίστριες εταιρείες και τα πληρώματα θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι αξιωματικοί γέφυρας πλοίων είναι στελεχωμένες με πιστοποιημένους/διαπιστευμένους ναυτικούς που είναι εξοικειωμένοι με όλο τον εξοπλισμό ναυσιπλοΐας και μπορούν να κάνουν ανεξάρτητα άμεσα ότι χρειαστεί».

Διαβάστε ακόμα