Πειραιάς
34°C

Η πυρκαγιά του φορτηγού πλοίου που χρειάστηκε 10 μέρες για να σβήσει – τα λάθη που οδήγησαν σε αυτή

Δημοσιεύθηκε στις

17/08/2023

από

Έχουμε αναφέρει παρά πολλές φορές ότι η πυρκαγιά σε ένα πλοίο είναι ένα από τα χειρότερα περιστατικά τα οποία μπορεί ένας ναυτικός να αντιμετωπίσει. Μπορεί το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό να είναι μια σύγκρουση και η βύθιση ενός πλοίου αλλά και μια πυρκαγιά είναι εξίσου καταστροφική και πολύ δύσκολα αντιμετωπίζεται.

Το περιστατικό αυτό αφορά ένα φορτηγό πλοίο μεταφοράς γενικού φορτίου, το οποίο ήταν φορτωμένο με συσκευασμένη ξυλεία τυλιγμένη σε πλαστικές συσκευασίες, και η οποία ήταν τοποθετημένη και στο κατάστρωμα και στα αμπάρια.

Όταν το πλοίο ολοκλήρωσε την φόρτωση και αναχωρούσε από την προβλήτα, ο άνθρωπος της στεριάς που ήταν υπεύθυνος για την φόρτωση, παρατήρησε ότι ένα ηλεκτρικό καλώδιο που υπήρχε μεταξύ της προβλήτας και του πλοίου δεν είχε αποσυνδεθεί.

Αμέσως ενημέρωσε το πλήρωμα που ήταν στην πλώρη του πλοίου, το οποίο με την σειρά του ενημέρωσε την γέφυρα. Το πλοίο όμως είχε απομακρυνθεί τόσο από την προβλήτα που ήταν αναπόφευκτο να κοπεί το καλώδιο.

Όταν ο πλοηγός αποβιβάστηκε, είδε ένα κομμάτι από το καλώδιο να κρέμεται στο πλάι του πλοίου, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε αργότερα ο ίδιος.

Το καλώδιο δυστυχώς δεν ελέγχθηκε και δεν επιθεωρήθηκε καθόλου μετά την αναχώρηση του πλοίου, ενώ κατά την διάρκεια του ταξιδιού δεν παρατηρήθηκαν κάποιες ανωμαλίες.

Το πλοίο αργότερα κατευθύνθηκε και αγκυροβόλησε με σκοπό να ανεφοδιαστεί καύσιμα από μια μπάριζα πετρέλευσης.

Αμέσως μετά την έναρξη του ανεφοδιασμού καυσίμων, το πλήρωμα της μπάριζας μύρισε καπνό. Λίγο αργότερα είδαν φλόγες να αναδύονται από το κατάστρωμα του φορτηγού πλοίου στην αριστερή του πλευρά προς τα πλώρα.

Αμέσως ενημέρωσαν το πλήρωμα του φορτηγού πλοίου και ο ανεφοδιασμός σταμάτησε.

Η μπάριζα ανεφοδιασμού έλυσε αμέσως και απομακρύνθηκε. Στη συνέχεια, το πλήρωμα της ενεργοποίησε το κανόνι νερού και πλησίασε το φορτηγό πλοίο για να βοηθήσει στην κατάσβεση της φωτιάς. Εν τω μεταξύ, το πλήρωμα του πλοίου προσπαθούσε και αυτό να σβήσει τη φωτιά χρησιμοποιώντας τον πυροσβεστικό εξοπλισμό του ίδιου του πλοίου.

Στο σημείο έφτασαν ρυμουλκά και μικρά σκάφη για να βοηθήσουν στην κατάσβεση της φωτιάς, αλλά όλες οι προσπάθειες ήταν μάταιες.

Με ιδία μέσα και με την βοήθεια ρυμουλκών, το φορτηγό πλοίο ελλιμενίστηκε επτά ημέρες μετά τον πρώτο εντοπισμό της πυρκαγιάς. Τελικά, τρεις ημέρες μετά τον ελλιμενισμό του πλοίου και συνολικά 10 ημέρες μετά τον εντοπισμό της φωτιάς, η πυρκαγιά έσβησε.

Η επίσημη έρευνα διαπίστωσε, μεταξύ άλλων, ότι το καλώδιο προέκτασης που κόπηκε κατά την απόδεση ήταν πιθανότατα ενεργό όταν ξεκίνησε η φωτιά. Αν και ένας διακόπτης κυκλώματος συνήθως ενεργοποιείται γρήγορα εάν υπάρχει απευθείας μεταλλική σύνδεση μεταξύ δύο αγωγών, υπάρχει περίπτωση η ισχύς του ρεύματος να ήταν πολύ μικρή για να απενεργοποιήσει τον διακόπτη κυκλώματος.

Έτσι, κατά πάσα πιθανότητα, το καλώδιο ήρθε σε επαφή με την πλαστική συσκευασία ή το ξύλο, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα να υπάρξει ανάφλεξη του υλικού.

Οποιαδήποτε κατάσταση όπου είναι εκτεθειμένα δυνητικά «ζωντανά» κυκλώματα ή καλώδια θα πρέπει να διορθώνονται αμέσως.

Η διαχείριση αυτής της πυρκαγιάς πλοίου ήταν μια από τις πιο εκτεταμένες επιχειρήσεις του αυτού του τύπου στη σύγχρονη ιστορία της Σουηδίας.

Μεταξύ άλλων, η έρευνα έφερε ότι ήρθαν στην επιφάνεια αδυναμίες, όπως για παράδειγμα ότι για την αντιμετώπιση αυτού του συμβάντος θα έπρεπε να συνεργαστούν διάφορες αρμόδιες υπηρεσίες μαζί, αλλά δεν είχαν θεσπιστεί πρωτόκολλα για να γίνει κάτι τέτοιο.

Ο εκ των προτέρων σχεδιασμός για όλα τα έκτακτα περιστατικά θα πρέπει να αναλαμβάνεται από ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων φορέων, συμπεριλαμβανομένων σε τοπικό, δημοτικό και ομοσπονδιακό επίπεδο.

Βλέπουμε ότι και από το συγκεκριμένο ατύχημα, αλλά και από πολλά αλλά ατυχήματα πυρκαγιάς που έχουν γίνει πρόσφατα ότι χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή.

Όταν μια πυρκαγιά σε ένα πλοίο επεκταθεί είναι πολύ δύσκολο να κατασβεστεί όχι μόνο πο το πλήρωμα, αλλά και από πυροσβέστες ειδικά εκπαιδευμένους, οι οποίοι διαθέτουν και πολύ καλύτερα μέσα για την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C