ΗΠΑ και Φινλανδία σε ιστορική συμφωνία ύψους 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή 11 παγοθραυστικών, σε μια συνεργασία που συνδυάζει αμερικανική χρηματοδότηση και φινλανδική τεχνογνωσία στον τομέα των πολικών πλοίων.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Φινλανδία υπέγραψαν μια μεγάλη συμφωνία, γύρω στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, για την κατασκευή έντεκα παγοθραυστικών πλοίων. Τα πλοία αυτά θα βασιστούν σε φινλανδικά σχέδια και τεχνολογία, κάτι που μόνο τυχαίο δεν είναι αφού οι Φινλανδοί ξέρουν όσο λίγοι πώς να φτιάχνουν τέτοιου είδους πλοία.
Δεν ήταν εύκολο να φτάσουν σε συμφωνία. Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν μήνες και, όπως φαίνεται, πάτησαν πάνω στην περσινή συνεργασία που είχαν κάνει ΗΠΑ, Καναδάς και Φινλανδία για να δημιουργήσουν μια νέα γενιά πολικών παγοθραυστικών.
Ο πρόεδρος της Φινλανδίας Alexander Stubb και ο πρωθυπουργός Petteri Orpo ανακοίνωσαν το μνημόνιο λίγο πριν τη συνάντησή τους με τον Donald Trump στον Λευκό Οίκο.
Ο Stubb δήλωσε πως η συμφωνία αυτή «ανοίγει τον δρόμο για εμπορικά συμβόλαια» ανάμεσα στην Αμερικανική Ακτοφυλακή και τις φινλανδικές εταιρείες. Παραδέχθηκε μάλιστα πως χωρίς την υποστήριξη του Τραμπ δεν θα είχε προχωρήσει, τονίζοντας όμως ότι αποτελεί μεγάλη ανάσα για την οικονομία της Φινλανδίας.
Οι συζητήσεις έγιναν απευθείας ανάμεσα στην κυβέρνηση των ΗΠΑ και τα φινλανδικά ναυπηγεία. Η κυβέρνηση του Ελσίνκι απλώς είχε τον ρόλο του συντονιστή.
Το ποσό των 6,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων κάνει τη συμφωνία μία από τις μεγαλύτερες που έχει κλείσει ποτέ η χώρα και σίγουρα τη σημαντικότερη στον τομέα των παγοθραυστικών τα τελευταία χρόνια.
Οι φινλανδικές εταιρείες θα αναλάβουν τον σχεδιασμό και την επίβλεψη της ναυπήγησης. Τέσσερα πλοία θα χτιστούν στη Φινλανδία, πιθανότατα στα ναυπηγεία Helsinki Shipyard (ιδιοκτησίας της καναδικής Davie) και στη Rauma Marine Constructions. Το πρώτο αναμένεται να παραδοθεί γύρω στο 2028.
Η δεύτερη φάση προβλέπει να ναυπηγηθούν άλλα επτά παγοθραυστικά στις ΗΠΑ, με φινλανδική τεχνολογία. Από αυτά, τρία θα φτιαχτούν από τη Davie στο νέο της ναυπηγείο στο Τέξας, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα από τη Bollinger Shipyards στη Λουιζιάνα – την ίδια που ήδη κατασκευάζει το αμερικανικό Polar Security Cutter.
Η Φινλανδία εδώ και δεκαετίες θεωρείται κορυφαία δύναμη στα παγοθραυστικά. Ο Stubb το είπε χωρίς περιστροφές: «Αυτό είναι αναγνώριση της φινλανδικής πρωτοπορίας».
Από την άλλη, η κυβέρνηση Τραμπ δείχνει αποφασισμένη να δώσει βάρος στην Αρκτική. Ο ίδιος ο Τραμπ είχε πει στο παρελθόν πως θα ήθελε να δει μέχρι και 40 παγοθραυστικά να μπαίνουν σε υπηρεσία.
Το Helsinki Shipyard συνεργάζεται ήδη με τη Davie για ένα νέο καναδικό παγοθραυστικό, που αυτή την περίοδο κατασκευάζεται στη Φινλανδία και θα μεταφερθεί αργότερα στον Καναδά για την ολοκλήρωση. Στο μεταξύ, η Rauma δουλεύει σε κορβέτες πολλαπλών ρόλων για το φινλανδικό ναυτικό.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν κάθε λόγο να βιάζονται. Η Αμερικανική Ακτοφυλακή διαθέτει μόλις δύο γηρασμένα βαριά παγοθραυστικά, και η ανάγκη για ανανέωση του στόλου είναι μεγάλη.
Πρόσφατα αγόρασαν κι ένα εμπορικό ρυμουλκό με δυνατότητα να σπάει πάγο, το οποίο θα μετατραπεί σε πολικό παγοθραυστικό μεσαίου μεγέθους. Παλαιότερα ο Τραμπ είχε αναφέρει πως σκέφτονται να αγοράσουν το παλιό φινλανδικό Fennica, ναυπηγημένο το 1993 στη Rauma.
Όσοι έχουμε ταξιδέψει σε περιοχές με πάγο ξέρουμε καλά τι σημαίνει να έχεις ένα αξιόπιστο παγοθραυστικό κοντά σου. Δεν είναι απλά πλοία, είναι πλοία που απαιτείται να επιχειρούν σε πολύ αντίξοες συνθήκες.
Για αυτό και στα μάτια όλων μας φαίνεται κάπως περίεργο, να βλέπεις μια υπερδύναμη σαν τις ΗΠΑ, να έχουν μένει τόσο πίσω σε αυτόν τον τομέα και να τρέχουν τώρα να καλύψουν το κενό.
Και αν κάτι μου έμαθε η θάλασσα, είναι πως η εμπειρία δεν διδάσκεται ούτε αγοράζεται. Κερδίζεται με τον καιρό. Με ιδρώτα… και με πάγο.