Καταδίκη-σοκ για Πλοίαρχο και Υποπλοίαρχο: 30 χρόνια φυλακή για κάτι που δεν φταίνε. Οι τουρκικές αρχές έστειλαν στη φυλακή δύο ανώτερα μέλη πληρώματος, μετά τον εντοπισμό κοκαΐνης στο αμπάρι φορτηγού πλοίου, χωρίς να παρουσιάσουν στοιχεία ενοχής. Η ναυτιλιακή κοινότητα εκφράζει σοκ και οργή.
Σε μια ακόμη τραγική ιστορία που συγκλονίζει, βρίσκεται εδώ και αρκετούς μήνες η ναυτιλιακή βιομηχανία, μετά την καταδίκη του πλοιάρχου και του υποπλοιάρχου φορτηγού πλοίου από τα τουρκικά δικαστήρια.
Και οι δύο ναυτικοί καταδικάστηκαν σε 30 χρόνια φυλάκισης όταν βρέθηκε μεγάλη ποσότητα κοκαΐνης στα αμπάρια του πλοίου τους.
Οι τουρκικές αρχές υποστήριξαν ότι οι δύο ανώτεροι αξιωματικοί είναι αυτοί που είναι υπεύθυνοι για τη συνολική διαχείριση του πλοίου.
8 ακόμη ναυτικοί αθωώθηκαν για τις ίδιες κατηγορίες.
Η υπόθεση ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2023, όταν το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου με σημαία Παναμά Phoenician M, έφτασε στο τουρκικό λιμάνι Eregli μεταφέροντας άνθρακα.
Το πλοίο είχε αποπλεύσει από την Κολομβία. Κατά τη διάρκεια έρευνας του πλοίου, οι τουρκικές αρχές εντόπισαν 137 κιλά κοκαΐνης αναμεμειγμένα μεταξύ του άνθρακα στο αμπάρι αριθμός 2 του πλοίου.
Ο πλοίαρχος Marko Bekavac από την Κροατία και ο υποπλοιάρχος Ali Albokhari συνελήφθησαν μαζί με ακόμη οκτώ μέλη του πληρώματος, και οδηγήθηκαν στη φυλακή της Άγκυρας στην Τουρκία, με τη δίκη να ξεκινά τον Ιούνιο. Ο πλοίαρχος βρισκόταν 30 χρόνια στη θάλασσα χωρίς να έχει κανένα ατύχημα ή χωρίς να έχει κατηγορηθεί για το παραμικρό.
Το φορτηγό πλοίο των 34.000 dwt που κατασκευάστηκε το 2010, είχε αρνητικό ιστορικό, όταν τον Μάιο του 2023, με το όνομα τότε Clipper Palma, κρατήθηκε από τις βρετανικές αρχές για 11 ημέρες.
Κατά τη διάρκεια επιθεώρησης από τις λιμενικές αρχές, βρέθηκαν 11 ελλείψεις σε διάφορους τομείς. Το πλοίο μετονομάστηκε τον επόμενο μήνα.
Κατά τη διάρκεια της δίκης, αποκαλύφθηκε ότι ο πλοίαρχος είχε αναφέρει ότι το πλοίο δεν είχε ισχυρή ασφάλεια κατά τη φόρτωσή του στην Κολομβία. Σύμφωνα με την κατάθεση, το ανέφερε στις τουρκικές αρχές όταν το πλοίο έφτασε στο λιμάνι.
Στην κατάθεσή του στη δίκη υποστήριξε ότι είπε στην εταιρεία διαχείρισης του πλοίου ότι ένιωθε ότι η ασφάλεια έπρεπε να αυξηθεί. Ζήτησε επιπλέον κάμερες και ασφάλεια για την προσέγγιση του στο λιμάνι, αλλά το αίτημά του δεν έγινε δεκτό από την εταιρεία.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης, οι αρχές στην Κολομβία έψαξαν το πλοίο πριν από την αναχώρησή του και σύμφωνα με πληροφορίες, βρήκαν μια μικρή ποσότητα κοκαΐνης κρυμμένη στην πρυμναία δεξαμενή ζυγοστάθμισης.
Το πλοίο είχε πλήρωμα 20 ατόμων, από τις Φιλιππίνες, τη Φινλανδία, την Πολωνία και τη Ρωσία όταν συνελήφθη στην Τουρκία. Μετά τη σύλληψη των 10 ατόμων, οι τουρκικές αρχές απελευθέρωσαν το πλοίο.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν τα δεδομένα της υπόθεσης, οι εισαγγελείς δεν μπόρεσαν να παράσχουν κανένα στοιχείο που να συνδέει το πλήρωμα με την κοκαΐνη. Τα οκτώ μέλη του πληρώματος αθωώθηκαν. Ωστόσο, ο εισαγγελέας τόνισε στο δικαστήριο ότι ο πλοίαρχος και ο υποπλοιάρχος ήταν υπεύθυνοι για τη διαχείριση του πλοίου.
Το δικαστήριο έκρινε τον καθένα ένοχο και επέβαλε ποινές 30 ετών. Έχουν υπάρξει διαμαρτυρίες από την κροατική κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένου του Πρωθυπουργού της χώρας, ο οποίος μίλησε υπέρ του πληρώματος κατά τη διάρκεια της δίκης. Ο Πρέσβης ήταν επίσης παρών στη δίκη.
Οι δικηγόροι λένε ότι η ποινή ήταν «ιδιαίτερα αυστηρή». Όλοι, συμπεριλαμβανομένης της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, εκφράζουν αγανάκτηση και σοκ για την ποινή.
Ήταν δυστυχώς στη λάθος στιγμή στο λάθος σημείο οι δύο ναυτικοί και το πλήρωσαν βαριά. Θα μπορούσε να ήταν ο καθένας σε αυτήν τη θέση.
Έκκληση της γυναίκας του υποπλοιάρχου
Τον δικό της γολγοθά και τον δικό της αγώνα κάνει η γυναίκα του υποπλοιάρχου Elena Albokhari, η οποία κάνει υπεράνθρωπες προσπάθειες για τον σύζυγό της, κάνοντας έκκληση σε όλους τους φορείς της ναυτιλίας και όχι μόνο.
Η Elena Albokhari προσπαθεί να καθαρίσει το όνομα του συζύγου της από τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν συνελήφθη για διακίνηση ναρκωτικών μαζί με τον πλοίαρχο του bulk carrier Phoenician-M.
Καθώς πλησιάζει η επέτειος της σύλληψής του, έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια, λέει ότι φοβάται για την υγεία του και κανείς, ούτε οι φινλανδικές αρχές, ούτε η ναυτιλιακή κοινότητα, δεν τον βοηθά. Απειλεί ακόμη και με απεργία πείνας για να την ακούσουν.
Στις 16 Ιουνίου, την ημέρα συνεδρίου του IMO για την εγκληματοποίηση των ναυτικών, έγραψε στο LinkedIn: «Ο άντρας μου είναι φυλακή δύο χρόνια, έχοντας καταδικαστεί σε ισόβια, χωρίς ούτε ένα στοιχείο εναντίον του. Έχω στα χέρια μου τα έγγραφα που λένε ξεκάθαρα πως είναι αθώος».
Λέει ότι έμεινε μόνη της να βρει και να πληρώσει δικηγόρο, να μάθει τουρκικά, να μαζέψει χρήματα και να ταξιδεύει κάθε μήνα από Φινλανδία στην Άγκυρα για να τον βλέπει. Κανείς δεν της δόθηκε η δυνατότητα να μιλήσει σε συνέδρια ή συζητήσεις. «Κάνετε συνέδρια, αλλά δεν μας καλείτε. Σαν να μη μετράμε».
Και φυσικά η ναυτιλιακή εταιρεία απούσα. Και είναι ένα καλό μάθημα προς όλους τους πλοιάρχους, να έχουν στο νου τους ότι όταν είναι σε ένα πλοίο, έχουν την απόλυτη ευθύνη. Κανείς, πέρα από αυτούς, δεν θα κατηγορηθεί και κανείς δεν θα τους σώσει εάν μπλέξουν σε μια τέτοια κατάσταση.
Βλέπουμε επίσης ότι όσο κι αν προσπαθούν να υποβαθμίσουν τη θέση του πλοιάρχου μέσα σε ένα πλοίο, και πολύ περισσότερο του υποπλοιάρχου, παραμένουν οι δύο αυτοί που έχουν τις περισσότερες ποινικές ευθύνες.
Υπάρχουν δεκάδες παρόμοιες περιπτώσεις που αυτές οι δύο θέσεις υπέστησαν τις συνέπειες χωρίς να φταίνε. Γιατί είναι διαφορετικό να κάνει κάποιος ένα λάθος και να πρέπει να πληρώσει και διαφορετικό να πληρώνει κάποιος για κάτι που δεν φταίει.
Ας ελπίσουμε να εισακουστούν οι φωνές των άτυχων ναυτικών και της οικογένειάς τους και να γίνει ένα θαύμα.
Από την άλλη, η υποκρισία της βιομηχανίας δεν έχει όρια, και τείνει να γίνει μια απάνθρωπη και αδιάφορη βιομηχανία. Κρίμα.