Ληγμένο ήταν το δίπλωμα του καπετάνιου στο Volgoneft αποκάλυψαν οι ρωσικές αρχές, ενισχύοντας τις κατηγορίες κατά της διαχειρίστριας εταιρείας για τα δύο ναυτικά ατυχήματα του Δεκεμβρίου 2024.
Ο κρατικός περιβαλλοντικός οργανισμός της Ρωσίας, Rosprirodnadzor, ισχυρίστηκε στο δικαστήριο αυτή την εβδομάδα ότι ή διαχειρίστρια εταιρεία των δύο δεξαμενόπλοιων που βούλιαξαν τον Δεκέμβριο του 2024 είχε πολλαπλές παραβιάσεις.
Οι τελευταίες κατηγορίες αφορούν τα ληγμένα διπλώματα και πιστοποιητικά και ήρθαν καθώς ο περιβαλλοντικός φορέας ζητά περαιτέρω αποζημιώσεις και ενέργειες από την διαχειρίστρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκλήθηκαν από τα δύο ατυχήματα.
Δίωξη στο καπετάνιο επειδή κόπηκε το πλοίο του στην μέση και προκάλεσε ρύπανση στο Κερτς
Το δεξαμενόπλοιο Volgoneft 212 βυθίστηκε εν μέσω καταιγίδας τον Δεκέμβριο του 2024, μεταφέροντας 4.300 τόνους πετρελαίου. Ένα δεύτερο δεξαμενόπλοιο της ίδιας διαχειρίστριας εταιρείας, το Volgoneft 239, προσάραξε περίπου την ίδια ώρα στην περιοχή κοντά στο Στενό του Κερτς.
Μαζί, τα δύο πλοία μετέφεραν περίπου 9.200 μετρικούς τόνους καυσίμου fuel. Οι αρχές εκτιμούν ότι τουλάχιστον η μισή ποσότητα του καυσίμου διέρρευσε στην θάλασσα από τα δύο περιστατικά, και λίγες μέρες αργότερα, ένα τρίτο δεξαμενόπλοιο Volgoneft, το 109, ανέφερε επίσης διαρροή ενώ βρισκόταν στο λιμάνι.
Τα δύο τανκερ που συγκλόνισαν όταν διαλύθηκαν συνεχίζουν και μολύνουν την Μαύρη Θάλασσα (video)
Στο πλαίσιο της αγωγής, οι ρωσικές αρχές δήλωσαν στο δικαστήριο ότι ο καπετάνιος του Volgoneft 239 είχε ληγμένο δίπλωμα, πριν ακόμη αναχωρήσει το οποίο από το λιμάνι.
Ορισμένα δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης είχαν ισχυριστεί προηγουμένως ότι ο πηδαλιούχος του δεξαμενόπλοιου ήταν μόνος του στην γέφυρα, κάτι που έχει επανειλημμένα διαψευσθεί.
Οι ρωσικές αρχές δήλωσαν επίσης ότι η διαχειρίστρια εταιρεία των δεξαμενόπλοιων, δεν ήταν πιστοποιημένη για τη λειτουργία των πλοίων στην ανοικτή θάλασσα κατά τους χειμερινούς μήνες, σύμφωνα με δημοσίευμα των Moscow Times. Η εταιρεία αποδίδει τα δύο ατυχήματα στην σφοδρή κακοκαιρία.
Οι αναφορές υπογραμμίζουν ότι τα πλοία βασίζονταν σε σχέδιο της σοβιετικής εποχής από την δεκαετία του 1950. Κατασκευάστηκαν κυρίως για να ταξιδεύουν σε ποτάμια και ήρεμα νερά.
Τα πλοία είχαν μήκος περίπου 133 μέτρα το καθένα και μεταφορική ικανότητα από 4.000 έως 5.000 dwt. Τα πλοία λένε ότι αρχικά είχαν σχεδιαστεί για να μπορούν αν αντιμετωπίσουν κύματα ύψους μικρότερα από 2.1 μέτρα, αλλά οι αναφορές υποστηρίζουν ότι το Volgoneft 239 ήρθε αντιμέτωπο με κύματα που έφταναν σε ύψος τα 7.62 μέτρα τον Δεκέμβριο του 2024, όταν βούλιαξε.
Η Rosprirodnadzor κατέθεσε μήνυση στην διαχειρίστρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου, λέγοντας ότι είναι δική της ευθύνη να πληρώσει για τον καθαρισμό και την διάσωση των δεξαμενόπλοιων.
Το τμήμα της πλώρης του Volgoneft 239 παραμένει βυθισμένο, γεγονός που οδήγησε σε διαμάχη σχετικά με την κατάστασή του. Οι δικαστικές αναφορές ανέφεραν ότι το τμήμα της πλώρης συνεχίζει να παρουσιάζει διαρροές πετρελαίου και οι επόμενες προσπάθειες ανάκτησης και σφράγισης των διαρροών έχουν προγραμματιστεί μετά τον Οκτώβριο.
Ο οργανισμός, ωστόσο, εξέδωσε γρήγορα μια άρνηση λέγοντας ότι δεν εντοπίστηκαν διαρροές. Ανέφερε, ωστόσο, ότι παραμένει ευθύνη του διαχειριστή και αναγνώρισε τους πιθανούς περιβαλλοντικούς κινδύνους από περαιτέρω διαρροές.
Η Volgoneft έχει υποβάλει μήνυση για να εμποδίσει τις ρωσικές αρχές στην Κριμαία να αναλάβουν τις προσπάθειες διάσωσης, καθώς υποστηρίζει ότι αυτό θα οδηγήσει σε αυξημένο κόστος. Οι ρωσικές αρχές ήθελαν να απαντληθεί το υπόλοιπο καύσιμο από την πλώρη του πλοίου.
Είπαν στο δικαστήριο ότι η περιοχή Ανάπα έχει δαπανήσει περισσότερα από περίπου 2,7 εκατομμύρια δολάρια σε προσπάθειες καθαρισμού. Ανέφερε ότι έχουν αφαιρεθεί σχεδόν 200.000 μετρικοί τόνοι μολυσμένης άμμου και έχουν καθαριστεί πάνω από 310 μίλια ακτογραμμής. Η πόλη έχει μηνύσει λ ξεχωριστά την διαχειρίστρια εταιρεία για τα έξοδά της.
Η Ουκρανία έχει επίσης δηλώσει ότι θα επιδιώξει να ασκήσει δίωξη για τις ζημιές που υπέστη από το παρασυρόμενο πετρέλαιο.
Οι ρωσικές αρχές ξεκίνησαν τον Φεβρουάριο του 2025 ένα πρόγραμμα επιθεώρησης για όλα τα δεξαμενόπλοια ποταμού-θάλασσας της σοβιετικής εποχής. Οι αναφορές ανέφεραν ότι υπήρχαν πάνω από 500 δεξαμενόπλοια που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του 1960 και του 1970 και κανένα δεν θα μπορούσε να επιστρέψει σε λειτουργία πριν επιθεωρηθεί.