Μάχη με το χρόνο για να αποφευχθεί η τεράστια οικολογική καταστροφή από το Ελληνικό δεξαμενόπλοιο Sounion

Μάχη με το χρόνο δίνουν οι ομάδες διάσωσης για την κατάστρωση του σχεδίου αποτροπής της περιβαλλοντικής καταστροφής από το φλεγόμενο ελληνικό δεξαμενόπλοιο Sounion.

Μετά από αντιφατικές δηλώσεις και εικόνες από τις διάφορες αρχές για πιθανή διαρροή πετρελαίου, η Ελλάδα προειδοποίησε τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό αργά την Πέμπτη 29 Αυγούστου.

«Σύμφωνα με μια δορυφορική εικόνα που λήφθηκε απογευματινές ώρες της 29ης Αυγούστου 2024 από τις Δορυφορικές Υπηρεσίες του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ναυτικής Ασφάλειας (EMSA), εντοπίστηκε πιθανή διαρροή μήκους περίπου 2,2 ναυτικών μιλίων. Η θέση της πετρελαιοκηλίδας ταιριάζει με την τοποθεσία του πλοίου», αναφέρει η ελληνική πλευρά.

Το πλοίο είναι φορτωμένο με 150.000 τόνους αργού πετρελαίου και οι πυρκαγιές που ξεκίνησαν οι Χούτι φαίνεται να εξαπλώνονται σε επιπλέον δεξαμενές με βάση τις εικόνες. Ωστόσο, υπήρξαν κάποιες εικασίες ότι οι πρώτες διαρροές πετρελαίου μπορεί να είναι από τις δεξαμενές καυσίμου και το κατεστραμμένο μηχανοστάσιο του πλοίου. Το βίντεο των Χούτι έδειξε αρκετές τρύπες πάνω από την ίσαλο γραμμή στο κύτος.

Η ολλανδική εταιρεία Boskalis επιβεβαίωσε ότι «της ζητήθηκε να βοηθήσει στη διάσωση του δεξαμενόπλοιου Sounion», σύμφωνα με δημοσίευμα της ολλανδικής εφημερίδας De Telegraaf. Ένας εκπρόσωπος της είπε ότι η SMIT είναι ικανή να πραγματοποιήσει μια τέτοια διάσωση, αλλά σημείωσε τους κινδύνους από τις επιθέσεις των Χούτι και τις αναταραχές στην περιοχή. Εκτός από τις φωτιές στις δεξαμενές, υπάρχουν φόβοι ότι θα υπάρξουν επιπλέον εκρήξεις στο πλοίο.

Η ομάδα διάσωσης SMIT της Boskalis ανέλαβε την επιχείρηση στο FSO Safer στην ίδια περιοχή πριν από τις εχθροπραξίες. Μετάγγισαν επιτυχώς το πετρέλαιο σε ένα δεξαμενόπλοιο και καθάρισαν το FSO Safer προετοιμάζοντας την απομάκρυνσή του για διάλυση. Ωστόσο, η επιχείρηση του ΟΗΕ δεν ολοκληρώθηκε λόγω της ανάγκης για πρόσθετα κονδύλια και της έναρξης των επιθέσεων από τους Χούτι τον Νοέμβριο του 2023.

Ομάδες διάσωσης αναμένεται να πλησιάσουν το πλοίο και να ξεκινήσουν μια έρευνα για να επιβεβαιώσουν το σχέδιο που θα επικεντρωνόταν είτε στη μετάγγιση του πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο είτε στην προσπάθεια μετακίνησης του δεξαμενόπλοιου. Το Reuters επικαλείται ανώνυμες πηγές ότι οι πρώτες προσπάθειες θα μπορούσαν να ξεκινήσουν το Σαββατοκύριακο.

«Η Ελλάδα προτρέπει όλα τα έθνη και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να βοηθήσουν στην πρόληψη του περιβαλλοντικού κινδύνου και στην επίλυση της κατάστασης το συντομότερο δυνατό», αναφέρει η δήλωση που αποδίδεται στον Αντιναύαρχο της ελληνικής ακτοφυλακής κ. Λαγκαδιανό Νικόλαο.

Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών Γεώργιος Γεραπετρίτης δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι μίλησε με τον υπουργό Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας και ότι συντονίζουν τις προσπάθειες. Το Bloomberg αναφέρει ότι η Σαουδική Αραβία θα επιβλέπει τη μεταφορά του πετρελαίου, ενώ τόσο το Bloomberg όσο και το Reuters λένε ότι το δεξαμενόπλοιο θα μεταφερθεί στο Τζιμπουτί.

Οι Χούτι δήλωσαν την Πέμπτη ότι θα επιτρέψουν μια απόπειρα διάσωσης, αλλά αρνήθηκαν μια δήλωση από το Ιράν ότι θα υπάρξει κατάπαυση του πυρός. Αργά την Παρασκευή οι Χούτι εκτόξευσαν δύο πυραύλους σε ένα άγνωστο εμπορικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν. Αναφορές στο UKMTO ανέφεραν ότι ο πρώτος προσγειώθηκε στο νερό 50 μέτρα από την πλώρη και το δεύτερο ήταν στην πρύμνη του πλοίου. Το πλοίο δεν χτυπήθηκε και συνέχισε την πορεία του.

Διαβάστε ακόμα