Η Ευρώπης έχει ηγετικό ρόλο στην εμπορική ναυτιλία αφού με 22,318 πλοία κατέχει το 35% του παγκόσμιου στόλου. Σύμφωνα με δύο ξεχωριστές μελέτες, αυτό είναι το κλειδί για την ασφάλεια της γηραιάς ηπείρου.
Η European Community Shipowners Associations (ECSA), η οποία εκπροσωπεί 22 εθνικές ενώσεις πλοιοκτητών, δημοσίευσε μια μελέτη ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας στην ΕΕ της Deloitte και της CE Delft σχετικά με την οικονομική αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία έχει ένα γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη που διευκολύνει τις εξαγωγές και τις εισαγωγές αγαθών, τροφίμων και ενέργειας. Το 76% του εμπορίου της Ευρώπης παρέχεται από τη ναυτιλία, σύμφωνα με τη μελέτη της Deloitte.

Ενώ η ΕΕ αντιπροσωπεύει περίπου το 15% του παγκόσμιου ΑΕΠ, ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 35% του παγκόσμιου στόλου, όσον αφορά την παγκόσμια χωρητικότητα σε όλα τα τμήματα, διαπιστώνει η μελέτη CE Delft.
Συγκεκριμένα, η Ευρώπη ελέγχει το 30% των φορτηγών πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, το 44% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 35% των δεξαμενόπλοιων και το 33% των πλοίων μεταφοράς LNG.
Η μελέτη της Deloitte υπογραμμίζει ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει εντονότερο διεθνή ανταγωνισμό ως προτιμώμενη τοποθεσία για ναυτιλιακές δραστηριότητες σήμερα από ποτέ. Ο ευρωπαϊκός στόλος αυξάνεται σταθερά, αλλά άλλοι στόλοι αναπτύσσονται ταχύτερα.
Διαβάστε ακόμα: Παγκόσμια ναυτιλία: 14 απίστευτα κι όμως αληθινά πράγματα που δεν γνωρίζατε
Καθώς η γεωπολιτική αβεβαιότητα μεγαλώνει, η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα πρέπει να θεωρείται ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, ενισχύοντας την ηγετική θέση της ΕΕ στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού, σύμφωνα με τη μελέτη.
Το συμπέρασμα της έρευνας
Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ισχύον ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο της ΕΕ διευκολύνει έναν ανταγωνιστικό ναυτιλιακό τομέα της ΕΕ. Ωστόσο, επισημαίνει σημαντικούς τομείς προς βελτίωση, όπως η κάλυψη του επενδυτικού κενού για την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων, η μείωση του διοικητικού φόρτου και η ευθυγράμμιση με τους διεθνείς κανονισμούς.
«Η ναυτιλία είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της ασφάλειας της ευρωπαϊκής ενέργειας και της εφοδιαστικής αλυσίδας και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ενεργειακής μετάβασης. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι μια ιστορία επιτυχίας. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου έναντι του μεριδίου της ΕΕ στο 15% του παγκόσμιου ΑΕΠ», Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών | ECSA, τονίζεται.
«Ο ευρωπαϊκός στόλος και η χωρητικότητά μας αυξάνονται, αλλά άλλοι αυξάνονται ταχύτερα. Για να διατηρήσει η Ευρώπη τη ναυτιλία ως γεωπολιτικό πλεονέκτημα, πρέπει να διατηρήσουμε τη διεθνή ανταγωνιστικότητά της και να επενδύσουμε στην ενεργειακή μετάβαση».
«Η επένδυση των εσόδων της ΕΕ και των εθνικών ΣΕΔΕ σε καθαρή τεχνολογία και καθαρά καύσιμα θα καταστήσει όλο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα πιο ανταγωνιστικό», κατέληξε.