Πειραιάς
34°C

Ναυτικοί στο μάτι του κυκλώνα – Φόβος, αβεβαιότητα και νέα κρίση μετά τον κορωνοϊό και την Ουκρανία

Δημοσιεύθηκε στις

16/06/2025

από

Ναυτικοί στο μάτι του κυκλώνα για άλλη μια φορά. Ο φόβος και η αβεβαιότητα επιστρέφουν δυναμικά στη ναυτιλία, μετά τον κορωνοϊό και την Ουκρανία, καθώς οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή κλιμακώνονται.

Την στιγμή όλος κόσμος παρακολουθεί τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή με κομμένη την ανάσα, οι ναυτιλιακές εταιρείες λαμβάνουν επιπλέον μέτρα, με πολλές από αυτές να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τον Περσικό Κόλπο, ειδικά κοντά στο Στενό του Ορμούζ, μία από τις σημαντικότερες θαλάσσιες οδούς πετρελαίου και αγαθών στον κόσμο.

Ο συνασπισμός των ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή υπό την ηγεσία των ΗΠΑ που παρακολουθεί τα περιφερειακά ύδατα, επιβεβαίωσαν ότι το Στενό του Ορμούζ παραμένει ανοιχτό. Δήλωσαν όμως επίσης ότι η πιθανότητα μιας περιφερειακής σύγκρουσης έχει αυξηθεί σε «σημαντικό» επίπεδο.

Η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν εκδώσει επίσημες προειδοποιήσεις. Η Ελλάδα ζήτησε από τις ναυτιλιακές εταιρείες της να αναφέρουν αμέσως λεπτομέρειες για τυχόν ελληνόκτητα πλοία που διαπλέουν το Στενό του Ορμούζ.

Οι αρχές δήλωσαν ότι τα μέτρα αυτά ελήφθησαν λόγω της αυξημένης στρατιωτικής δραστηριότητας στην περιοχή. Η Ελλάδα, η οποία κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, έχει και ένα ιστορικό κατασχέσεων πλοίων της στην περιοχή.

Έγγραφο της ελληνικής ναυτιλιακής ένωσης ανέφερε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας καλεί τις εταιρείες να υποβάλουν πληροφορίες για όλα τα ελληνόκτητα πλοία που δραστηριοποιούνται κοντά στο Στενό.

Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου προέτρεψε όλα τα πλοία με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που είναι νηολογημένα στις Βερμούδες, το Γιβραλτάρ και τη Νήσο του Μαν, να μείνουν μακριά από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, εκτός εάν είναι απολύτως απαραίτητο.

Εάν τα πλοία αυτά διέλθουν από αυτές τις περιοχές, θα πρέπει να ενεργοποιήσουν το υψηλότερο επίπεδο ασφαλείας και να διατηρήσουν την παρουσία πληρώματος στο κατάστρωμα στο ελάχιστο.

Η ναυτιλιακή ένωση BIMCO δήλωσε ότι περισσότερες πλοιοκτήτριες εταιρείες μένουν μακριά τόσο από την Ερυθρά Θάλασσα όσο και από τον Περσικό Κόλπο μετά τις επιθέσεις.

Ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφάλειας και προστασίας στην BIMCO, δήλωσε ότι εάν οι ΗΠΑ εμπλακούν στις ισραηλινές επιθέσεις, θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο μιας ευρύτερης σύγκρουσης.

Προειδοποίησε ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πυραυλικές επιθέσεις σε πλοία ή στην ανάπτυξη θαλάσσιων ναρκών στο Στενό του Ορμούζ.

Ο Λάρσεν δήλωσε ότι η κατάσταση είναι τεταμένη, ειδικά μετά την εκτόξευση πυραύλων προς το Ισραήλ από το Ιράν αργά την Παρασκευή και την αποχώρηση από τις επερχόμενες πυρηνικές συνομιλίες με τις ΗΠΑ.

Το Στενό του Ορμούζ είναι ένα πολύ κρίσιμο πέρασμα που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα. Έχει πλάτος μόλις 35 έως 60 μίλια, αλλά το διαπλέουν από εκεί πλοία τα οποία μεταφέρουν περίπου 20 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου την ημέρα! Σχεδόν το ένα πέμπτο της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου.

Τα στοιχεία του MarineTraffic έδειξαν ότι από το στενό έχει μεταφερθεί το 34% της συνολικής ποσότητας του πετρελαίου που έχει μεταφερθεί δια θαλάσσης μέχρι στιγμής φέτος. Η τελευταία φορά που έκλεισε το στενό ήταν το μακρινό 1984, κατά τη διάρκεια του «Πολέμου των Δεξαμενόπλοιων» μεταξύ Ιράν-Ιράκ

Το στενό είναι επίσης απαραίτητο για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Λιμάνια όπως το Jebel Ali και το Khor Fakkan είναι σημαντικοί κόμβοι, διαχειριζόμενοι φορτία για το Ντουμπάι και συνδεδεμένοι με υπηρεσίες τροφοδοσίας στον Περσικό Κόλπο, τη Νότια Ασία και την Ανατολική Αφρική.

Παρά τις τρέχουσες εντάσεις, το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC), υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν άμεσα σημάδια απειλής για τα εμπορικά πλοία και η εμπορική ναυτιλία συνεχίζει χωρίς διακοπές.

Ωστόσο, έχει προτρέψει τις ναυτιλιακές εταιρείες να επανεξετάσουν τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για την ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων σε περίπτωση κλιμάκωσης της σύγκρουσης.

Η βρετανική εταιρεία θαλάσσιας ασφάλειας Ambrey συμβούλεψε της πλοιοκτήτριες εταιρείες να προετοιμαστούν για πιθανές αλλαγές στις διαδρομές και να αποφεύγουν να πλέουν κοντά σε ιρανικά ύδατα.

Συμβούλεψαν επίσης στις εταιρείες να ελέγχουν εάν τα πλοία έχουν οποιαδήποτε σχέση με το Ισραήλ, είτε τώρα είτε στο παρελθόν, καθώς τα πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ έχουν στοχοποιηθεί και ενδέχεται να στοχοποιηθούν και πάλι.

Η Ambrey συνέστησε, σε περίπτωση περαιτέρω σύγκρουσης, τα πλοία να εξετάσουν το ενδεχόμενο αναμονής σε ασφαλείς περιοχές εντός φιλικών χωρικών υδάτων.

Η BIMCO συμβούλεψε επίσης της πλοιοκτήτριες εταιρείες να ακολουθούν τις οδηγίες ασφαλείας του κλάδου, να είναι σε εγρήγορση για οποιαδήποτε ύποπτη δραστηριότητα, να επανεξετάζουν τις διαδρομές τους και να θέτουν την ασφάλεια των ναυτικών ως προτεραιότητα.

Θα πρέπει επίσης να αναφέρουν τυχόν περιστατικά στις Επιχειρήσεις Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν μέχρι στιγμής αποφύγει να κάνουν έντονες δημόσιες δηλώσεις σχετικά με τις επιθέσεις. Ωστόσο, υποστήριξαν το Ισραήλ βοηθώντας στην αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων που εκτοξεύτηκαν την Παρασκευή.

Ο Υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Marco Rubio, χαρακτήρισε τις ενέργειες του Ισραήλ ως «μονομερείς» και προειδοποίησε το Ιράν να μην χτυπήσει αμερικανικό προσωπικό ή συμφέροντα.

Η εταιρεία δεδομένων και αναλυτών Kpler δήλωσε ότι παρακολουθεί στενά την κατάσταση για τυχόν ενδείξεις αλλαγής πορείας των πλοίων.

Ο αναλυτής ναυτιλίας Peter Sand από την Xeneta δήλωσε ότι οι επιθέσεις έχουν επιδεινώσει την ήδη εύθραυστη κατάσταση θαλάσσιας ασφάλειας στην περιοχή.

Είπε ότι τώρα φαίνεται απίθανο οι θαλάσσιες διαδρομές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας να επιστρέψουν στο φυσιολογικό, παρά τις προηγούμενες ελπίδες για εκεχειρία με τους Χούθι της Υεμένης.

Από την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι πριν από 18 μήνες, πολλά εμπορικά πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, παρόλο που η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ προσέφερε έκπτωση 15% για να ενθαρρύνει τους μεταφορείς να επιστρέψουν.

Παρά το κίνητρο αυτό, η κυκλοφορία στη διώρυγα έχει μειωθεί κατά 60% σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την έναρξη των επιθέσεων.

Ο Σαντ πρόσθεσε ότι η τελευταία κλιμάκωση θα αυξήσει το κόστος ασφάλισης για τα πλοία, το φορτίο και το πλήρωμα. Αναμένει ότι οι ναύλοι θα αυξηθούν απότομα, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να προσθέτουν ενδεχομένως πολύ σύντομα μια «επιβάρυνση ασφαλείας» λόγω του αυξανόμενου κινδύνου.

Το σίγουρο είναι ότι διανύουμε μια πολύ δύσκολη περίοδο για τη ναυτιλία, με την αβεβαιότητα και τον φόβο να σκεπάζει για ακόμη μια φορά την βιομηχανία και κυρίως τους ναυτικούς, οι οποίοι πριν καλά καλά συνέλθουν από τον κορωνοϊό, τον πόλεμο της Ουκρανίας και την αναταραχή στην ερυθρά θάλασσα από τους αντάρτης Χουτι, βρίσκονται ξανά στο μάτι του κυκλώνα…

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C