Πειραιάς
34°C

Οι Έλληνες εφοπλιστές και το Στενό του Ορμούζ: Σιωπή ή στρατηγική αποστασιοποίηση;

Δημοσιεύθηκε στις

19/06/2025

από

Οι Έλληνες εφοπλιστές και το Στενό του Ορμούζ βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, καθώς η γεωπολιτική ένταση στη Μέση Ανατολή κορυφώνεται. Η σιωπή τους αποτελεί στρατηγική αποστασιοποίηση ή δείγμα αμηχανίας;

Καθώς η ένταση στη Μέση Ανατολή κλιμακώνεται και τα βλέμματα στρέφονται στο ζωτικής σημασίας Στενό του Ορμούζ, η παγκόσμια ναυτιλία ζει ξανά μέρες αβεβαιότητας.

Οι επιπτώσεις σε επίπεδο ασφάλειας, ασφάλισης και διακίνησης φορτίων είναι ήδη ορατές, την ώρα που το ενδεχόμενο προσωρινής ή ολικής διακοπής της διέλευσης από το Στενό, παραμένει στο τραπέζι, έστω και ως απευκταίο σενάριο.

Τα ναύλα των δεξαμενόπλοιων VLCC εχουν ήδη εκτοξευθεί στα ύψη, αφού οι πλοιοκτήτριες διαχειρίστριες εταιρείες αποφεύγουν να στείλουν τα πλοία τους στον Περσικό κόλπο.

Τα πράγματα έγιναν ακόμη χειρότερα μετά την σύγκρουση του φορτωμένου δεξαμενόπλοιου VLCC με τον κενό φορτίου δεξαμενόπλοιου που απέπλευσε από το αγκυροβόλιο του Korfakan, το οποίο σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες έγινε λόγω της παραποίησης του σήματος του GPS.

Επίσης, την περασμένη εβδομάδα, το δεξαμενόπλοιο Front Tyne εμφανίστηκε… στην Ρωσία, ενώ στην πραγματικότητα έπλεε ανοιχτά του Ιράν!

Και αυτό το περιστατικό αποδίδεται σε σκόπιμη παρέμβαση στο GPS σήμα, μέρος του ηλεκτρονικού πολέμου στη θάλασσα, που έχει επηρεάσει πάνω από 1.000 πλοία στον Περσικό Κόλπο από την αρχή της κρίσης Ισραήλ–Ιράν.

Η σιγή των ελληνικών ναυτιλιακών κύκλων

Παρά τη σοβαρότητα των γεγονότων, ουδεμία επίσημη τοποθέτηση ή πρωτοβουλία έχει καταγραφεί εκ μέρους Ελλήνων εφοπλιστών ή ναυτιλιακών ενώσεων, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

σιγή αυτή μπορεί να ερμηνευτεί ως στρατηγική αποστασιοποίηση, συνηθισμένη τακτική στη ναυτιλιακή διπλωματία, ή και ως και ένδειξη αμηχανίας μπροστά στις απρόβλεπτες εξελίξεις που μπορεί να υπάρξουν στο άμεσο μέλλον.

Άλλωστε οι έλληνες εφοπλιστές έχουν την ικανότητα να επωφελούνται από τις διεθνείς εξελίξεις, παίζοντας ταυτόχρονα πολύ σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία. Ισως έχουν τους λόγους τους που κρατάνε αυτή την στάση προς ώρας.

Αντίδραση αγορών και φόβοι για αποκλεισμό

Η ενεργειακή αγορά δείχνει να παρακολουθεί τις εξελίξεις με σχετική ψυχραιμία αλλά και επιφυλακτικότητα. Οι τιμές του πετρελαίου (Brent) μετά από ένα αρχικό άλμα $10, έχουν σταθεροποιηθεί. Από την άλλη, όπως προαναφέραμε, η προσφορά πλοίων για να μεταφέρουν πετρέλαιο από τον περσικό κόκκοι έχει μειωθεί.

Ο ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στην περιοχή

Η ελληνική εμπορική ναυτιλία διαθέτει σημαντική παρουσία στην περιοχή του Περσικού Κόλπου και της Αραβικής Θάλασσας, τόσο με δεξαμενόπλοια όσο και με LNG carriers.

Με δεδομένο τον αυξανόμενο κίνδυνο αναμένεται μια επιφυλακτικότητα από τους έλληνες εφοπλιστές. Άλλωστε έχουν δείξει τα τελευταία χρόνια ότι, παρόλο τις αναταράξεις παγκοσμίως, καταφέρνουν και πρωταγωνιστούν στις παγκόσμιες αγορές.

Προς το παρόν υπάρχουν μόνο κάποιες γενικές και κλισέ οδηγίες για την αντιμετώπιση του του GPS jamming, όπως το ότι τα πληρώματα θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση, σε επιφυλακή, να προσέχουν κτλ.

Εναλλακτικές διαδρομές και logistics

Την ώρα που το Στενό του Ορμούζ τελεί υπό καθεστώς στενής παρακολούθησης, νέες διαδρομές φαίνεται να αναδύονται.

Υπάρχει μια αυξημένη χρήση της νέας χερσαίας διαδρομής Σαουδικής Αραβίας–Ομάν, που επιτρέπει τη μεταφορά φορτίων απευθείας στα λιμάνια του Σαλαλάχ και του Σοχάρ, μακριά από την επίμαχη θαλάσσια ζώνη.

Πρόκειται για επιλογές που ίσως αλλάξουν μερικώς το παιχνίδι της διαμετακόμισης στην ευρύτερη περιοχή, ειδικά για φορτία container και logistics.

Σίγουρα όλα αυτά αναμένεται να επηρεάσουν την ελληνική ναυτιλία αλλά και τους ναυτικούς. Πολλοί ναυτικοί άλλωστε έχουν αρχίσει να εκφράζουν τους φόβους για να ενδεχόμενο ταξίδι τους στον Περσικό κόλπο.

Όλη η ελληνική- και όχι μόνο- ναυτιλιακή κοινότητα τηρεί μια στάση αναμονής και περιμένει να δει τα επόμενα βήματα.

Ας ελπίσουμε ότι κανείς ναυτικός δεν θα πάθει κάποιο ατυχήματα από την σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C