Πλοία με υποτυπώδεις συνθήκες ή πλοία που λειτουργούν με τα υψηλότερα πρότυπα μπορούν να βρεθούν εγγεγραμμένα τόσο υπό εθνική όσο και διεθνή σημαία
Αποκαλυπτική έρευνα για τον ρόλο που διαδραματίζει το νηολόγιο- σημαία ενός πλοίου στην ευημερία των ναυτικών διενήργησε το Εργαστήριο Θαλασσίων Επιστημών του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Πειραιώς.
Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν από τον καθηγητή-συντονιστή Άγγελο Παντουβάκη. Επικεφαλής της έρευνας ήταν ο επίκουρος καθηγητής Διονύσης Πολέμης και υπεύθυνη για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Καρακασνάκη.
Όπως υπογράμμισε ο Άγγελος Παντουβάκης οι ναυτικοί που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει τη σημαία ενός παραδοσιακού θαλάσσιου έθνους δηλαδή μιας εθνικής σημαίας όπως χαρακτηρίζεται, όπως η Ιαπωνία, η Ελλάδα, το Χονγκ Κονγκ, η Κίνα κ.λπ. φαίνεται να έχουν παρόμοιες αξιολογήσεις για τις κύριες συνιστώσες που διαμορφώνουν την ευημερία τους, με τους συναδέλφους τους που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει διεθνή σημαία ή σημαία ευκαιρίας όπως αποκαλούνταν κάποτε, τα νηολόγια χωρών όπως του Παναμά, Νησιών Μάρσαλ, Λιβερίας κ.α.
Η διεθνής σημαία αναφέρεται στη νηολόγηση ενός πλοίου σε διαφορετική από εκείνη της χώρας του πλοιοκτήτη. Αυτές οι σημαίες μπορεί να περιλαμβάνουν τα Νησιά Μάρσαλ, τον Παναμά, τις Μπαχάμες, τις Βερμούδες, τη Βολιβία, την Κύπρο, την Ονδούρα, τη Μάλτα, τη Λιβερία κ.λπ.
Οι ναυτικοί αντιλαμβάνονται το ίδιο επίπεδο ευημερίας επί του πλοίου, ανεξάρτητα από τη σημαία του σκάφους στο οποίο απασχολούνται.
Με άλλα λόγια, η αξιολόγηση των συνθηκών επί του πλοίου από τους ναυτικούς που σχετίζονται με όλες τις πτυχές της ευημερίας (όπως εννοείται σε αυτή τη μελέτη) φαίνεται να είναι άσχετη με το κράτος σημαίας του πλοίου τους.
Η αρνητική σημασία των όρων διεθνή σημαία ή «σημαία ευκαιρίας» μπορεί να είναι αδικαιολόγητη όταν πρόκειται για την ευημερία του πληρώματος επισημαίνεται στην έρευνα:
«Η συσχέτιση διεθνών νηολογίων με συνθήκες κατώτερης ποιότητας μπορεί να είναι άσκοπη και παραπλανητική».
Πλοία με υποτυπώδεις συνθήκες ή πλοία που λειτουργούν με τα υψηλότερα πρότυπα μπορούν να βρεθούν εγγεγραμμένα τόσο υπό εθνική όσο και διεθνή σημαία, ενισχύοντας το γεγονός ότι η ευημερία των ναυτικών δεν φαίνεται να συνδέεται με τη σημαία των πλοίων.
Οι ναυτικοί που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει τη σημαία ενός παραδοσιακού ναυτικού έθνους (δηλαδή μιας εθνικής σημαίας) και εκείνοι που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει διεθνή σημαία φαίνεται να έχουν παρόμοιες αξιολογήσεις των κύριων διαστάσεων που διαμορφώνουν την ευημερία τους.
Οι ιδιότητες του περιβάλλοντος επηρεάζουν την ευεξία των εργαζομένων και η αισθητική επηρεάζει επίσης τα συναισθήματα των ανθρώπων.
Η ύπαρξη καλού χρωματικού σχεδιασμού μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη διάθεση (Küller et al. 2006).
Το ευχάριστο περιβάλλον εργασίας και ο σχεδιασμός των εγκαταστάσεων στις οποίες εργάζονται οι εργαζόμενοι έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ικανοποίηση από την εργασία (Paris et al. 2008).
Η καθαριότητα και η υγιεινή μπορεί να επηρεάσουν την παραγωγικότητα και την ικανοποίηση των εργαζομένων (Horrevorts et al. 2018).
Επί του σκάφους, μικρές αλλαγές στα χρώματα ή η παροχή ποιοτικών εγκαταστάσεων αναψυχής θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο ευχάριστες περιοχές για να ζεις (Ellis, 2009).
Η παροχή εγκαταστάσεων αναψυχής στο πλοίο θα μπορούσε να αυξήσει τα επίπεδα ευτυχίας των ναυτικών και να μειώσει τα επίπεδα άγχους και κατάθλιψης των ναυτικών (Sampson and Ellis, 2021).
Στοιχεία μέτρησης εξαρτημάτων ευεξίας του πληρώματος
-Η θερμοκρασία στην καμπίνα μου είναι ευχάριστη.
-η θερμοκρασία στους χώρους διαμονής είναι ευχάριστη.
-η ποιότητα του αέρα είναι καλή.
-ο αερισμός των καμπινών είναι επαρκής.
– ο αερισμός των χώρων διαμονής είναι επαρκής.
– τα επίπεδα θορύβου από το χειρισμό εργαλείων στα μαθήματα ρουτίνας συντήρησης στο πλοίο είναι φυσιολογικά.
– οι καμπίνες του πληρώματος και οι χώροι φιλοξενίας είναι επαρκώς φωτισμένοι.