Πειραιάς
34°C

Έφυγε ολόκληρο το πηδάλιο φορτηγού πλοίου και παραλίγο να προσαράξει (photo)

Δημοσιεύθηκε στις

26/07/2025

από

Έφυγε το πηδάλιο φορτηγού πλοίου και παραλίγο να προσαράξει, ένα σοκαριστικό περιστατικό που σημειώθηκε στην Αυστραλία τον Ιούλιο του 2023. Η τελική έκθεση της TAIC αποκαλύπτει σοβαρά λάθη στη συγκόλληση και τη συντήρηση, με τους δύτες να εντοπίζουν το πηδάλιο στον βυθό δύο ημέρες μετά.

Μπροστά σε μια πρωτοφανή περίπτωση βρέθηκαν οι επιθεωρητές που ανέλαβαν την έρευνα για το περιστατικό με το φορτηγό πλοίο Achilles Bulker, το οποίο παραλίγο να προσαράξει στην Αυστραλία τον Ιούλιο του 2023.

Οι ερευνητές της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων Μεταφορών της Νέας Ζηλανδίας (TAIC) δημοσίευσαν την τελική τους έκθεση για ένα περιστατικό που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 2023 σχετικά με το φορτηγό πλοίο Achilles Bulker, αναφέροντας ότι η κακή συγκόλληση κατά τη διάρκεια της συντήρησης οδήγησε σε μια σειρά βλαβών που τελικά οδήγησαν το πλοίο να χάσει το πηδάλιο του και παραλίγο να προσαράξει.

Οι δύτες μετά από την έρευνα είχαν εντοπίσει την περίεργη ασυνήθιστη αιτία που είχε σαν αποτέλεσμα να χαθεί το πηδάλιο του πλοίου, με τους ερευνητές τώρα να έχουν αναφέρει και να έχουν προειδοποιήσει τόσο τα ναυπηγεία όσο και προς τους πλοιοκτήτες, της διαχειρίστριες εταιρείες, τους ασφαλιστικούς φορείς και τους νηογνώμονες.

Έφυγε ολόκληρο το πηδάλιο φορτηγού πλοίου

Το Achilles Bulker, μεταφορικής ικανότητας 32.729 dwt και μήκους 177 μέτρων, είχε αποπλεύσει πλήρως φορτωμένο από το λιμάνι της Ταουράνγκα, στη Νέα Ζηλανδία, με πλοηγό λ στις 24 Ιουλίου 2023. Το πλοίο, το οποίο κατασκευάστηκε το 2003, το διαχειριζόταν εταιρεία από την Ταϊβάν. Ήταν φορτωμένο με ένα φορτίο κορμών με προορισμό την Κίνα.

Λίγο μετά αφότου αναχώρησε από το λιμάνι της Ταουράνγκα, η ομάδα της γέφυρας ανέφερε ότι το πλοίο αναπηδούσε περίεργα και ξέφευγε από την πορεία του. Καθώς προσπαθούσαν να το επαναφέρουν στην πορεία του, το πλοίο τραντάχτηκε και ακούστηκε ένας δυνατός θόρυβος.

Ο πλοηγός ανέλαβε τον έλεγχο της πλοήγησης, προσπαθώντας να επαναφέρει το πλοίο στην πορεία του όταν ακούστηκε ένας δεύτερος, πιο δυνατός κρότος. Μη μπορώντας να επαναφέρει το πλοίο στο κανάλι, ο πλοηγός έκανε προσπάθεια να επιβραδύνει το πλοίο και διέταξε το πλήρωμα να ρίξει αμέσως και τις δύο άγκυρες.

Τριάντα λεπτά αργότερα, ανέφεραν ότι το πλοίο είχε σταματήσει έξω από το κανάλι. Είχε αποφύγει οριακά την προσάραξη, με τις αναφορές να δείχνουν ότι υπήρχε λιγότερο από ένα μέτρο απόσταση κάτω από την καρίνα. Οι δύτες που επιθεώρησαν το πλοίο εξεπλάγησαν όταν διαπίστωσαν ότι το πηδάλιο του είχε εξαφανιστεί. Κατάφεραν να το ανακτήσουν δύο ημέρες αργότερα από τον πυθμένα της θάλασσας.

Οι επιθεωρητές εντόπισαν ότι έλειπε ο πείρος του πηδαλίου και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι άφησε το κάτω μέρος του πηδαλίου χωρίς στήριξη επιτρέποντας του την υπερβολική κίνηση στο σύστημα του πηδαλίου. Είπαν ότι το πηδάλιο έσπασε όταν η παλάμη του πηδαλίου έσπασε και στις δύο πλευρές του κοντακιού.

Εξετάζοντας τα αρχεία του πλοίου, διαπίστωσαν ότι δύο χρόνια νωρίτερα, το 2021, κατά τη διάρκεια της επισκευής ρουτίνας, ο πείρος του πηδαλίου είχε αφαιρεθεί και αργότερα είχε επανεγκατασταθεί.

«Είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο τρόπος με τον οποίο επανεγκαταστάθηκε το συγκρότημα πείρου του πηδαλίου δεν διασφάλιζε ότι ο πείρος θα παρέμενε στη θέση του κατά τη διάρκεια των κανονικών λειτουργιών του πλοίου», γράφει η TAIC στην έκθεσή της.

«Ο τρόπος με τον οποίο επανεγκαταστάθηκε ο πείρος του πηδαλίου σήμαινε ότι τα εξαρτήματα που χρησιμοποιήθηκαν για τη στερέωση του πείρου στη θέση του απέτυχαν, επιτρέποντας στον πείρο να φύγει από το κάτω μέρος του πηδαλίου».

Η TAIC κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα εξαρτήματα ασφάλισης που είχαν εγκατασταθεί είχαν αδύναμες, πορώδεις συγκολλήσεις. Αφού το πλοίο επέστρεψε σε λειτουργία, οι συγκολλήσεις έσπασαν λόγω των κραδασμών. Το παξιμάδι που συγκρατούσε τον πείρο ως μέρος του αυστηρά τος του έφυγε και σε κάποιο απροσδιόριστο σημείο, ο πείρος έπεσε απαρατήρητος και βυθίστηκε.

Σε αυτό το σημείο, η TAIC καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το πηδάλιο άρχισε να παρουσιάζει ακούσια κίνηση, αυξάνοντας τις τάσεις. Κινούμενο από πλευρά σε πλευρά και εμπρός και πίσω, οι δυνάμεις ήταν πέρα από την σχεδιασμένη αντοχή της πλάκας σύζευξης (παλάμη) στην κορυφή που συνέδεε το πηδάλιο με τον συμπαγή άξονα (κοντάρι) που συνδεόταν με τον εσωτερικό μηχανισμό διεύθυνσης. Οι ρωγμές κόπωσης αυξήθηκαν μέχρι που το πηδάλιο τελικά έπεσε.

Το πλοίο επισκευάστηκε και επέστρεψε σε λειτουργία. Η TAIC εκδίδει τώρα προειδοποίηση και ζητά αυστηρές διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας στο ναυπηγείο για την εγκατάσταση του πείρου του πηδαλίου.

Επίσης, ενημέρωσε τη Διοίκηση Ναυτιλιακής Ασφάλειας της Κίνας και αναφέρει ότι θα συνεργαστεί με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για την προώθηση βελτιωμένων παγκόσμιων προτύπων για τη διασφάλιση της ποιότητας των συστημάτων πηδαλίου κατά την εγκατάσταση, τη συντήρηση και τις επισκευές.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C