Πειραιάς
34°C

Καταιγίδες, πυρκαγιές και λάθη: Πλοία κοντέινερ χάνουν φορτία σε κρίσιμα σημεία του πλανήτη

Δημοσιεύθηκε στις

01/07/2025

από

Τα τελευταία χρόνια, πλοία κοντέινερ χάνουν φορτία σε αυξανόμενο βαθμό, με τρανταχτά παραδείγματα σε κομβικά σημεία όπως το Βόρειο Ειρηνικό, τη Βόρεια Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό. Καταιγίδες, πυρκαγιές και επιχειρησιακά λάθη έχουν αναδειχθεί σε βασικούς παράγοντες που προκαλούν απώλειες χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων ετησίως, επηρεάζοντας την εφοδιαστική αλυσίδα και την ασφάλεια στη θάλασσα.

Στο κάδρο βρίσκεται για ακόμη μια φορά η βιομηχανία των κοντέινερ και τα πλοία μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία απασχολούν πολύ συχνά με τα ατυχήματα που προκαλούν. Απώλειες κοντέινερ, προσαράξεις και κυρίως πυρκαγιές είναι προβλήματα τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα.

Advertisement

Ενώ η συνολική τάση συνεχίζει να δείχνει μια βελτίωση όσον αφορά τον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων που πέφτουν στη θάλασσα, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας αναφέρει ότι το 2024, η αλλαγή πορείας των πλοίων για την αποφυγή των εχθροπραξιών στην Ερυθρά Θάλασσα συνέβαλε άμεσα στην αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων που έπεσαν στη θάλασσα.

Η εμπορική ομάδα επισημαίνει τις συνεχιζόμενες προσπάθειες του κλάδου, τονίζοντας ότι, ελλείψει μεγάλου ατυχήματος, ο ρυθμός των απωλειών συνεχίζει να βελτιώνεται.

Το 2024, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας εκτιμά ότι 576 εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν στη θάλασσα από περίπου 250 εκατομμύρια που μεταφέρθηκαν.

Ο αριθμός αυξήθηκε κατά 221 εμπορευματοκιβώτια από το προηγούμενο έτος, αλλά το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης αποδίδεται άμεσα σε μια σειρά περιστατικών στα ανοικτά του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, καθώς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων απέφυγαν την Ερυθρά Θάλασσα αλλά ήρθαν αντιμέτωπα με τις πολύ κακές χειμερινές καιρικές συνθήκες.

Η WSC επισημαίνει ότι ακόμη και με αυτή την αύξηση, ο αριθμός αυτός ήταν σημαντικά μειωμένος σε σχέση με τον 10ετή μέσο όρο των 1.274 εμπορευματοκιβωτίων που έπεσαν στη θάλασσα.

«Παρά τις συνεχείς προσπάθειες πρόληψης απωλειών από τον κλάδο, η αναδρομολόγηση των διαμετακομίσεων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να διατηρηθεί το παγκόσμιο εμπόριο σε κίνηση, έχει οδηγήσει τους θαλάσσιους μεταφορείς να πλοηγούνται σε μία από τις πιο δύσκολες διαδρομές στον κόσμο, όπως επισημαίνεται σε αυτήν την έκθεση», δήλωσε ο Joe Kramek, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ναυτιλίας.

Η Αρχή Ναυτιλιακής Ασφάλειας της Νότιας Αφρικής (SMSA) ανέφερε τρία μεγάλα περιστατικά μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου 2024. Το CMA CGM Benjamin Franklin έχασε 44 εμπορευματοκιβώτια, το CMA CGM Belem έχασε 99 εμπορευματοκιβώτια και το MSC Antonia έχασε 46 εμπορευματοκιβώτια, εν μέσω σφοδρής κακοκαιρίας στα ανοικτά της Νότιας Αφρικής. Το MSC Taranto έχασε επίσης πέντε άδεια εμπορευματοκιβώτια τον Οκτώβριο στην ίδια περιοχή.

Η WSC επισημαίνει την περιοχή ως «γνωστή για τις επικίνδυνες θαλάσσιες καιρικές συνθήκες», ενώ αναφέρει ότι ο αριθμός των πλοίων που ακολουθούν τη διαδρομή αυξήθηκε κατά 191% σε σύγκριση με το 2023. Υπολογίζει ότι το 35% των απωλειών στη θάλασσα το 2024 οφειλόταν σε δρομολόγια γύρω από τη Νότια Αφρική.

Τα τελευταία 17 χρόνια, έχουν σημειωθεί τρεις σημαντικές αυξήσεις στις πτώσεις εμπορευματοκιβωτίων, συμπεριλαμβανομένου αυτού του 2013, όταν χάθηκε το MOL Comfort με πάνω από 7.000 TEU.

Οι αριθμοί αυξήθηκαν ξανά το 2020 και το 2021, καθώς πλοία όπως τα ONE Apus, ONE Aquila, APL England, Maersk Eindhoven και Maersk Essen έχασαν ή υπέστησαν ζημιές σε εμπορευματοκιβώτια λόγω σφοδρής κακοκαιρίας.

Η καταστροφή στο ONE Apus μέσα από τον φακό ενός drone (video)

Η βιομηχανία συνέδεσε πολλά από τα προβλήματα με το φαινόμενο γνωστό ως παραμετρική κύλιση και εντείνει τις προσπάθειές της για την προειδοποίηση των ναυτικών και τη διαχείριση της ανεξέλεγκτης και ξαφνικής βίαιης κύλισης.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ναυτιλίας υποστηρίζει νέες προσπάθειες που περιλαμβάνουν την υποχρεωτική αναφορά για τα χαμένα εμπορευματοκιβώτια, η οποία θα τεθεί σε ισχύ το 2026 από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, καθώς και ενισχυμένο έλεγχο ασφάλειας φορτίου και περαιτέρω επιστημονική έρευνα για την πρόληψη απωλειών.

Συμμετέχοντας στο MARIN, το WSC αναφέρει ότι μια έκθεση θα σταλεί στον ΙΜΟ τον Σεπτέμβριο σχετικά με τις σημαντικές εξελίξεις στη βελτίωση της ασφάλειας των εμπορευματοκιβωτίων.

Προσδιορίζει τους λόγους για τις απώλειες, αναπτύσσει εργαλεία για την πρόληψη συμβάντων και παρέχει συστάσεις για τον αναθεωρημένο κανονισμό του ΙΜΟ.

Η φετινή χρονιά ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον κλάδο, με το SM Portland να χάνει 115 εμπορευματοκιβώτια στη θάλασσα κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας στον Ειρηνικό τον Μάρτιο.

Ωστόσο, η πυρκαγιά αναδεικνύεται ως το βασικό ζήτημα, καθώς η πυρκαγιά στο Maersk Frankfurt το 2024 είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο ναυτικών, ενώ αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η πυρκαγιά που καίει εδώ και τρεις εβδομάδες στο Wan Hai 503, και η οποία στοίχισε επίσης τη ζωή σε ναυτικούς.

Το MSC Elsa 3 χάθηκε επίσης στα ανοικτά της Ινδίας τον περασμένο μήνα και το MSC Baltic III προσάραξε στα ανοικτά του Καναδά εν μέσω μιας χειμερινής καταιγίδας.

Η εμπορική ομάδα τονίζει ότι η ασφάλεια αποτελεί κοινή ευθύνη, επισημαίνοντας νέες προσπάθειες για την αντιμετώπιση των λανθασμένων ή αδήλωτων επικίνδυνων εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου συστήματος ελέγχου σε ολόκληρο τον κλάδο.

Επαναλαμβάνει βασικά ζητήματα όπως η ευσυνείδητη και σωστή συσκευασία, δήλωση και ζύγιση των εμπορευματοκιβωτίων και του περιεχομένου τους.

Η WSC, σε συνεργασία με το Εθνικό Γραφείο Φορτίου, έχει αναπτύξει ένα νέο πρόγραμμα ασφάλειας με τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή φέτος.

Επισημαίνει επίσης αλλαγές στους κανονισμούς ασφάλειας, συμπεριλαμβανομένης της δήλωσης των αποστολών ξυλάνθρακα ως επικίνδυνων εμπορευμάτων και νέες απαιτήσεις επεξεργασίας, συσκευασίας και αποθήκευσης.

Το σίγουρο είναι ότι τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ μεγαλώνουν, καθώς ο απαιτήσεις για τους χρόνους και για τους όγκους των φορτίων αυξάνονται, και κάπου θα πρέπει να μπει ένα στοπ σε όλο αυτό.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C