Πειραιάς
34°C

Πλοίαρχος δεξαμενόπλοιου: «Ήταν ατύχημα η ζημιά στα καλώδια από την άγκυρα»

Δημοσιεύθηκε στις

22/08/2025

από

Πλοίαρχος δεξαμενόπλοιου: Ήταν ατύχημα η ζημιά στα καλώδια. Μια εβδομάδα πριν από τη δίκη στο Ελσίνκι, ο καπετάνιος του Eagle S υπερασπίζεται τις ενέργειες του πληρώματος, αποδίδοντας το περιστατικό στην άγκυρα και στις δύσκολες συνθήκες, χωρίς πρόθεση δολιοφθοράς.

Μια εβδομάδα πριν από την έναρξη της δίκης στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, σχετικά με τη ζημιά σε πέντε υποθαλάσσια καλώδια ενέργειας και επικοινωνίας, ο σουηδικός δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας Yle δημοσίευσε μια συνέντευξη με τον καπετάνιο του δεξαμενόπλοιου Eagle S.

Στα αποσπάσματα που δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο, ο καπετάνιος υπερασπίζεται τις ενέργειες του πλοίου και χαρακτήρισε το περιστατικό ως «θαλάσσιο ατύχημα».

Βαριές ποινές αντιμετωπίζουν ο Πλοίαρχος και 2 αξιωματικοί για ζημιά σε καλώδια στην Φινλανδία

Ο Γεωργιανός πλοίαρχος Davit Vadatchkoria, μαζί με τον υποπλοίαρχο και τον ανθυποπλοίαρχο (ινδικής υπηκοότητας) του δεξαμενόπλοιου Eagle S, πρόκειται να δικαστούν στο Περιφερειακό Δικαστήριο του Ελσίνκι τη Δευτέρα 25 Αυγούστου, αφού τους απαγορεύτηκε η έξοδος από την Φινλανδία μετά το περιστατικό που έλαβε χώρα στις 25 Δεκεμβρίου 2024.

Οι δύο πιο σοβαρές κατηγορίες που αντιμετωπίζουν είναι η δολιοφθορά και η παρεμβολή στις επικοινωνίες για τα καλώδια ρεύματος και επικοινωνιών, ενώ αντιμετωπίζουν και κάποιες λιγότερο σοβαρές κατηγορίες όπως ο βανδαλισμός και ο κίνδυνος της δημόσιας ασφάλειας.

Πλοίαρχος δεξαμενόπλοιου

Ο καπετάνιος είπε στον δημοσιογράφο ότι οι Φινλανδοί παρακολουθούσαν το πλοίο του και είχαν πληροφορίες ότι πιθανώς ξεσέρνει την άγκυρά του. Λέει ότι θα μπορούσαν να είχαν ειδοποιήσει το πλοίο, λέγοντας ότι ξεσέρνει η άγκυρα. Τονίζει ότι θα χρειάζονταν 5 έως 7 λεπτά για να σταματήσει να ξεσέρνει το φορτωμένο δεξαμενόπλοιο των 74.000 dwt.

Ερωτηθείς γιατί το πλήρωμα δεν κατάλαβε ότι η άγκυρα ξέσυρε, είπε ότι δεν ενεργοποιήθηκαν οι σχετικοί συναγερμοί στη γέφυρα. Επίσης, δεν κατάλαβαν τις αυξανόμενες δονήσεις, τις κρούσεις ή τις αναπηδήσεις και δεν άκουσαν ασυνήθιστους θορύβους. Υποστηρίζει ότι η εξέταση του βαρούλκου της άγκυρας δεν δείχνει βαθουλώματα ή παραμορφώσεις, κάτι που κανονικά θα συνέβαινε εάν είχε υπάρξει ανεξέλεγκτη απελευθέρωση της άγκυρας. Δεν εξηγεί πότε ή πώς κατέβηκε η άγκυρα.

Ο καπετάνιος επιβεβαιώνει ότι το σκάφος έχασε ταχύτητα, αλλά αναφέρει ισχυρούς ανέμους και αυξημένα κύματα εκείνο το απόγευμα. Λέει επίσης ότι ο πρώτος μηχανικός ανέφερε προβλήματα με τη μηχανή.

Ο καπετάνιος υποστηρίζει ότι 60 ή 70 ένοπλοι στρατιώτες ή αστυνομικοί ανέβηκαν στο πλοίο «σαν να έπιασαν κάποιους τρομοκράτες ή κάτι τέτοιο» (Φινλανδική Συνοριακή Φρουρά).

Όταν το σκάφος Turva της Ακτοφυλακής επικοινώνησε εκείνο το βράδυ, είπε στο πλήρωμα του Eagle S ότι η αλυσίδα της αριστερής άγκυρας ήταν εκτός λειτουργίας. Ο καπετάνιος αναφέρει ένα κακό προαίσθημα όταν τράβηξαν την αλυσίδα και ανακάλυψαν ότι η άγκυρα έλειπε.

Λέει ότι συμμορφώθηκε με τις απαιτήσεις της Turva να κατευθυνθεί προς τα φινλανδικά ύδατα, αν και γνώριζε ότι δεν είχαν εξουσία, καθώς το πλοίο βρισκόταν σε διεθνή ύδατα. Λέει ότι η ανησυχία του αφορούσε την ασφάλεια του πληρώματος, του πλοίου και του φορτίου.

Ο Vadatchkoria λέει ότι πίστευε ότι θα υπήρχε μια ομαλή επιβίβαση των αρχών, αλλά αντ’ αυτού ισχυρίζεται ότι η επιβίβαση με ελικόπτερο ήταν «παραβίαση της ασφάλειας στη θάλασσα».

Λέει ότι τα στρατεύματα που επιβιβάστηκαν από το ελικόπτερο δεν ήταν έμπειρα και σημειώνει ότι συνήθως υπάρχουν αυστηροί κανόνες για την αποτροπή του στατικού ηλεκτρισμού που θα μπορούσε να προκαλέσει σπινθήρες στο κατάστρωμα ενός δεξαμενόπλοιου, ειδικά του δικού του, το οποίο ήταν φορτωμένο με βενζίνη και ντίζελ. Λέει ότι 60 ή 70 ένοπλοι στρατιώτες ή αστυνομικοί ανέβηκαν στο πλοίο «σαν να έπιαναν κάποιους τρομοκράτες ή κάτι τέτοιο».

Ο καπετάνιος ισχυρίζεται επίσης ότι οι Φινλανδοί αργότερα τον απείλησαν με όπλο να μετακινήσει το δεξαμενόπλοιο σε ένα πιο κοντινό αγκυροβόλιο για επιθεώρηση από το κράτος του λιμένα. Λέει ότι το πλήρωμα κοιμόταν στο πάτωμα της τραπεζαρίας. Ηλεκτρονικές συσκευές, υπολογιστές, κάμερες και τηλέφωνα κατασχέθηκαν από το Eagle S.

Οι αναφορές ότι υπήρχε «ρωσικός εξοπλισμός κατασκοπείας» στο πλοίο διαψεύδονται κατηγορηματικά. Το Yle αναφέρει ότι οι εισαγγελείς δεν βρήκαν στοιχεία που να δείχνουν συνωμοσία, αλλά συνεχίζουν να ισχυρίζονται πρόθεση και να λένε ότι το ότι ξεσυρε η άγκυρα ήταν μια σκόπιμη ενέργεια.

Οι δικηγόροι του καπετάνιου και των δύο αξιωματικών υποστήριξαν ότι η Φινλανδία δεν έχει νομική εξουσία να ασκήσει δίωξη, καθώς το περιστατικό έλαβε χώρα σε διεθνή ύδατα. Αυτό θα είναι το πρώτο ζήτημα που θα εξετάσει το δικαστήριο όταν συνεδριάσει την επόμενη εβδομάδα. Ο καπετάνιος είπε στον Yle ότι είναι αθώοι και ότι έχει εμπιστοσύνη στο φινλανδικό δικαστήριο.

Το e-nautilia.gr στο Google NEWS

Ακολουθήστε το e-nautilia στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ναυτιλιακές ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο.

Διαβάστε επίσης

Πειραιάς
34°C