Σε συναγερμό η ναυτιλία από την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν, που σημειώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής. Αν και δεν έχουν αναφερθεί άμεσες επιπτώσεις στις θαλάσσιες μετακινήσεις, το παγκόσμιο ενδιαφέρον στρέφεται στο κρίσιμο πέρασμα του Ορμούζ και στο πώς επηρεάζονται οι διελεύσεις των δεξαμενόπλοιων.
Σε ανησυχία βρίσκεται για ακόμη μια φορά η ναυτιλιακή βιομηχανία, αυτή την φορά, από την εκτεταμένη επίθεση του Ισραήλ εναντίον του Ιράν νωρίς το πρωί της Παρασκευής, σε μια σημαντική κλιμάκωση των περιφερειακών εντάσεων. Η ενέργεια αυτή αναμένεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις στη παγκόσμια ναυτιλία και στο εμπόριο.
Σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακής ασφάλειας Ambrey, οι επιθέσεις οδήγησαν στον αναφερόμενο θάνατο βασικών ιρανών στρατιωτικών προσωπικοτήτων, συμπεριλαμβανομένου του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου των Ιρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, Mohammad Bagheri, και του Αρχηγού του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης, Salami. Δύο υψηλόβαθμοι πυρηνικοί επιστήμονες φέρονται επίσης να σκοτώθηκαν στις επιθέσεις.
Το Ιράν απάντησε εκτοξεύοντας μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) προς το Ισραήλ μέσω Ιράκ και Συρίας, αν και όλα φέρεται να αναχαιτίστηκαν πριν φτάσουν στους στόχους τους.

Ενώ ο άμεσος αντίκτυπος της επίθεσης στις θαλάσσιες επιχειρήσεις φαίνεται περιορισμένος, χωρίς να έχουν αναφερθεί άμεσες επιπτώσεις στη ναυτιλία, ο Ambrey προειδοποιεί για πιθανούς κινδύνους για τα πλοία στην περιοχή.
«Η επίθεση του Ισραήλ ήταν σε πρωτοφανή κλίμακα και εύρος», σημείωσε η εταιρεία ασφαλείας, προσθέτοντας ότι «είναι πιθανές περαιτέρω ισραηλινές στρατιωτικές επιθέσεις», καθώς η έκταση της ζημιάς στις πυρηνικές δυνατότητες του Ιράν παραμένει ασαφής.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί ο αυξημένος κίνδυνος για τη ναυτιλία που συνδέεται με το Ισραήλ στην Αραβική Θάλασσα, τον Κόλπο του Ομάν και τον Αραβικό/Περσικό Κόλπο.
Συστήνεται στις ναυτιλιακές εταιρείες να είναι ιδιαίτερα προσεχτικές και να εφαρμόσουν μια σειρά από προκριματικά μέτρα.
Θα πρέπει να γίνονται διεξοδικοί έλεγχοι για τα πλοία που σχεδιάζουν να διέλθουν από τις πληγείσες περιοχές. Συνιστάται στα πλοία με ισχυρούς δεσμούς με το Ισραήλ να αποφεύγουν αυτές τις περιοχές όπου είναι δυνατόν.
Η εταιρεία ασφαλείας τόνισε επίσης τη σημασία της προετοιμασίας εναλλακτικών διαδρομών, ιδίως για τις διελεύσεις υψηλού κινδύνου. «Τα εμπορικά πλοία συνιστάται να επανεξετάσουν τη διέλευσή τους από το Στενό του Ορμούζ και κοντά σε ιρανικά ύδατα, καθώς και να αναζητήσουν τοποθεσίες κοντά σε φιλικά και προστατευμένα χωρικά ύδατα» σε περίπτωση κλιμάκωσης.
Η διέλευση των δεξαμενόπλοιων από το στενό του Ορμούζ
Τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν να διέρχονται προς το παρόν από το Στενό του Ορμούζ παρά, δήλωσε η πολυεθνική, υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, Συνδυασμένη Ναυτική Δύναμη, αν και αρκετές πλοιοκτήτριες εταιρείες προσπαθούσαν να αποφύγουν την περιοχή.
Το Ιράν έχει απειλήσει στο παρελθόν να κλείσει το κρίσιμο Στενό του Ορμούζ σε αντίποινα για τις πιέσεις της Δύσης. Οποιοδήποτε κλείσιμο του Στενού θα μπορούσε να περιορίσει το εμπόριο και να επηρεάσει τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου.
«Το Στενό του Ορμούζ παραμένει ανοιχτό και η εμπορική κυκλοφορία συνεχίζει να ρέει αδιάλειπτα», ανέφερε η Συνδυασμένη Ναυτική Δύναμη σε συμβουλευτική ανακοίνωση, προσθέτοντας ότι τα γεγονότα της περασμένης ημέρας έχουν αυξήσει την πιθανότητα περιφερειακής σύγκρουσης σε «σημαντική».
Η Ελλάδα και η Βρετανία έχουν συμβουλεύσει τους πλοιοκτήτες και τις διαχειρίστριες εταιρείες να αποφεύγουν τα πλοία τους να διασχίζουν τον Κόλπο του Άντεν και να καταγράφουν όλα τα ταξίδια τους μέσω του Στενού του Ορμούζ μετά τις επιθέσεις του Ισραήλ στο Ιράν, σύμφωνα με έγγραφα που είδε το Reuters.
«Έχουμε αναφορές ότι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιδεικνύουν πλέον ιδιαίτερη προσοχή και επιλέγουν να μείνουν μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Περσικό Κόλπο», δήλωσε ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφάλειας και προστασίας της ναυτιλιακής ένωσης BIMCO.
«Το Ορμούζ είναι μια κρίσιμη θαλάσσια οδός, χωρίς εναλλακτική λύση, για το εμπόριο δεξαμενόπλοιων και οποιοδήποτε εμπόδιο ή απειλή για την ελεύθερη κυκλοφορία της ναυτιλίας θα είχε σημαντική επίδραση στην παγκόσμια οικονομία», δήλωσε η ναυτιλιακή ένωση δεξαμενόπλοιων INTERTANKO.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες κλήθηκαν να στείλουν στο υπουργείο Ναυτιλίας της Ελλάδας τα στοιχεία των πλοίων τους που πλέουν μέσω του στενού του Ορμούζ, σύμφωνα με έγγραφο που εξέδωσε η ελληνική ναυτιλιακή ένωση, το οποίο στάλθηκε την Παρασκευή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων στον κόσμο.
«Λόγω των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή και της κλιμάκωσης των στρατιωτικών ενεργειών στην ευρύτερη περιοχή, το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας… καλεί επειγόντως τις ναυτιλιακές εταιρείες να στείλουν… τα στοιχεία των πλοίων ελληνικής ιδιοκτησίας που πλέουν στη θαλάσσια περιοχή του στενού του Ορμούζ», ανέφερε το έγγραφο.
Εάν πλέουν μέσω αυτών των περιοχών, τα πλοία πρέπει να τηρούν το υψηλότερο επίπεδο μέτρων ασφαλείας και να περιορίζουν τον αριθμό των μελών του πληρώματος στο κατάστρωμα κατά τη διάρκεια των ταξιδιών, ανέφερε η ανακοίνωση, την οποία είδε το Reuters.
Η ναυτική αποστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ερυθρά Θάλασσα, Aspides, συνεχίζει τις δραστηριότητές της κανονικά, αλλά παρακολουθεί τις εξελίξεις στην περιοχή, δήλωσε στο Reuters αξιωματούχος της Aspides.
Ο κίνδυνος για τη ναυτιλία μέσω του Στενού του Ορμούζ περιγράφεται επί του παρόντος ως διακριτός, χωρίς να έχει οριστεί περιοχή μάχης που θα μπορούσε να διαταράξει τη
ναυτιλία γενικότερα.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να διεξάγουν διεξοδικές Αξιολογήσεις Ασφάλειας Πλοίων και να εφαρμόζουν κατάλληλα μέτρα προστασίας πριν από τον απόπλου στις πληγείσες περιοχές.