Η επίλυση του «σιωπηλού δολοφόνου» των μηχανών πλοίων απασχολεί πλέον ενεργά τη γερμανική CM Technologies, που αναζητά πλοιοκτήτες για να συμμετάσχουν σε δοκιμές ενός νέου αισθητήρα, με στόχο την πρόληψη ζημιών από γρατζουνιές στους κυλίνδρους δίχρονων κινητήρων.
Η γερμανική εταιρεία CM Technologies (CMT), που ειδικεύεται στη παρακολούθηση της κατάστασης, αναζητά πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες για να τη βοηθήσουν σε δοκιμές για τη συλλογή δεδομένων σχετικά με ένα από τα πιο δαπανηρά και ανεπαρκώς αναφερόμενα προβλήματα της ναυτιλιακής βιομηχανίας: τις γρατζουνιές στο χιτώνιο των κυλίνδρων σε δίχρονους κινητήρες.
Οι γρατζουνιές είναι μια σοβαρή φθορά, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφική ζημιά στον κινητήρα και στην διακοπή λειτουργίας του πλοίου.
Και ενώ είναι ένα γνωστό πρόβλημα, που συνήθως επηρεάζει μεγάλους δίχρονους κινητήρες που βρίσκονται σε φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι βασικές αιτίες είναι δύσκολο να εντοπιστούν.
Οι φορείς εκμετάλλευσης, οι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) και οι πάροχοι υπηρεσιών δυσκολεύονται εδώ και καιρό να προβλέψουν ή να αποτρέψουν αυτό το φαινόμενο.
Η CMT έχει αναπτύξει ένα σύστημα που μπορεί να ειδοποιεί για την έγκαιρη εμφάνιση ζημιών στους κυλίνδρους, αλλά τώρα αναζητά συνεργάτες για τη συλλογή κρίσιμων δεδομένων με στόχο την επικύρωση των προγνωστικών δυνατοτήτων του αισθητήρα και την πρόληψη ζημιών στον κινητήρα πριν συμβούν.
«Οι γρατζουνιές είναι ένας σιωπηλός δολοφόνος. Μπορεί να συμβούν ξαφνικά και η ζημιά μπορεί να είναι εκτεταμένη», δήλωσε ο Uwe Krüger, διευθύνων σύμβουλος της CM Technologies.
«Παρά την επικράτηση αυτού του προβλήματος, ακόμη και οι κατασκευαστές κινητήρων δεν κατανοούν πλήρως γιατί συμβαίνει. Αυτό που γνωρίζουμε είναι είναι ένας συνδυασμός παραγόντων, όπως η αστοχία λίπανσης, οι δραστικές αλλαγές φορτίου και οι πρόσφατες επισκευές, μεταξύ άλλων. Στόχος μας είναι να κατανοήσουμε καλύτερα το ακουστικό αποτύπωμα των γρατζουνιών, ώστε να μπορέσουμε να αποτρέψουμε τις βλάβες πριν συμβούν».
Το πρόσφατα αναπτυγμένο σύστημα αισθητήρων γρατζουνιών της CMT – που περιγράφεται σε μια ανακοίνωση ως «στηθοσκόπιο για χιτώνια κυλίνδρων» – χρησιμοποιεί τεχνολογία ακουστικής εκπομπής υψηλής συχνότητας για την ανίχνευση των πρώτων σημαδιών τριβής και φθοράς από το εξωτερικό του κυλίνδρου.
Οι συνεργάτες που θα βοηθήσουν στην έρευνα καλούνται να αναπτύξουν το σύστημα σε πλοία εξοπλισμένα με δίχρονους κινητήρες. Ιδανικά, αυτά τα πλοία θα προσεγγίζουν λιμάνια στη Βόρεια Ευρώπη, τη Γερμανία, την Ολλανδία, το Βέλγιο ή τη Γαλλία, όπου οι μηχανικοί της CMT μπορούν εύκολα να έχουν πρόσβαση σε αυτά για να εγκαταστήσουν και να ανακτήσουν εξοπλισμό καταγραφής δεδομένων.
Το ίδιο το σύστημα είναι διακριτικό, δεν απαιτεί τροποποιήσεις στα εσωτερικά μέρη του κινητήρα και είναι μη επεμβατικό. Τοποθετημένοι εξωτερικά με μαγνητικές βάσεις, οι αισθητήρες δεν απαιτούν αποσυναρμολόγηση, καμία επίσκεψη σε ναυπηγείο και καμία διακοπή του ταξιδιού του πλοίου.
«Δεν χρειάζεται να ανοίξετε τον κινητήρα ή να σταματήσετε την λειτουργία του. Το σύστημα αισθητήρων είναι μαγνητικό, βρίσκεται εξωτερικά στον κύλινδρο και καταγράφει δεδομένα αθόρυβα στο παρασκήνιο», δήλωσε ο Krüger. «Αναζητούμε χειριστές που θα μας επιτρέψουν να εγκαταστήσουμε αυτήν την τεχνολογία στο πλοίο για έναν έως τρεις μήνες. Η διαδικασία είναι απλή και τα οφέλη θα μπορούσαν να είναι σημαντικά».