Ανεβαίνοντας στο καράβι πρώτη φορά για να αναλάβεις ανθυποπλοίαρχος σιγουρα θα σκέπτεσαι πολλά και θα είσαι αγχωμένος. Όλοι το περνάνε αυτό και δεν θα είσαι ούτε ο πρώτος ούτε και ο τελευταίος.
Πολλές εταιρείες (ίσως οι περισσότερες) βάζουν τους καινούριους ανθυποπλοιάρχους σαν εκπαιδευόμενους (training) μαζί με έναν πιο παλιό ανθυποπλοίαρχο, μέχρι να αναλάβουν τα καθήκοντα τους. Αν είστε λοιπόν σε εταιρεία που ακολουθεί αυτήν την πολιτική –πιστέψτε με – είσαστε αρκετά τυχεροί. Το λέω αυτό γιατί θα έχετε χρόνο να ετοιμαστείτε μέχρι να αναλάβετε τα καθήκοντα σας. Αν η εταιρεία σας δεν ακολουθεί αυτήν την πολιτική (πράγμα δύσκολο έως απίθανο) τότε θα πέσετε κατευθείαν στα βαθιά. Όπως και να έχει όμως ας πούμε μερικά πράγματα – μεταξύ άλλων – που θα πρέπει να προσέξετε.
Εξοικείωση με το Πλοίο: Μόλις ανεβείτε στο καράβι, το πρώτο που θα πρέπει να κάνετε είναι να εξοικειωθείτε με το πλοίο. Πρωτίστως θα πρέπει να μάθετε τους χώρους αλλά και τον εξοπλισμό ασφάλειας (safety) του καραβιού (καθαίρεση λέμβων, βαρελάκια, πυροσβεστήρες, μόνιμα συστήματα κατάσβεσης, σωσίβια). Όσο βέβαια περνάει ο καιρός θα το μαθαίνετε και καλύτερα αλλά είναι πολύ βασικό πρώτα να εξοικειωθείτε με αυτά που σας ανέφερα.
Προσπάθεια και δουλειά: Τα αγαθά κόποις κτώνται έλεγαν και οι αρχαίοι, που σημαίνει ότι πρέπει να κουραστείτε για να αποκτήσετε τα απαραίτητα εφόδια. Προσπαθήστε να μην αφήσετε καμία μέρα να περάσει χωρίς να την εκμεταλλευτείτε και χωρίς να προσπαθήσετε να μάθετε κάτι. Ωραία είναι και η καμπίνα και η λούφα, αλλά όχι για την συγκεκριμένη περίοδο της καριέρας σας. Στο overtime (δηλαδή στις υπερωρίες) σας κάντε τα πάντα. Να είσαστε μαζί με κάποιον ανθυποπλοίαρχο ή με τον υποπλοίαρχο (γραμματικό). Σε αυτή την φάση που βρίσκεστε θα πρέπει να κουραστείτε ΠΟΛΥ!
Διάβασμα: Είναι πολύ σημαντικό να διαβάζετε και να ψάχνετε συνέχεια. Ακόμα και τις ώρες στις οποίες κάθεστε και δεν έχετε δουλεία, καλό θα ήταν να ανοίγετε και κάνα βιβλίο.
Ερωτήσεις: Κάντε συνέχεια ερωτήσεις και μην ντρεπόσαστε. Ρωτήστε οτιδήποτε δεν ξέρετε ή έχετε αμφιβολία. Να ξέρετε ότι στην φάση αυτή κανείς δεν πρόκειται να σας παρεξηγήσει, αλλά εάν πάτε στο δεύτερο ταξίδι σας με απορίες, απλές και που σας αφορούν άμεσα τότε δεν θα είναι και τόσο απλά τα πράγματα. Επειδή ίσως πολλοί πείτε ότι «και ερωτήσεις να κάνουμε θα μας παρεξηγήσουν», εν μέρει έχετε δίκιο, δεν είναι όμως όλοι μέσα στα καράβια έτσι. Οι περισσότεροι θα σας βοηθήσουν. Όπως και να έχει, εγώ σας μιλάω για το ότι είναι το σωστό.
Υπομονή και πείσμα: Ανάλογα με τις συνθήκες και καταστάσεις που έχετε να αντιμετωπίσετε στο καράβι, πολλές φορές θα απογοητευτείτε και θα νευριάσετε για πολλά και διάφορα. Σε όλους συμβαίνει αυτό και θα πρέπει να έχετε υπομονή και πείσμα. Ίσως κάποια στιγμή σας προσβάλλουν ή ίσως κάνετε κάτι λάθος και σας βρίσουν, κρατήστε την υπομονή σας και τα θετικά από αυτές τις καταστάσεις, πεισμώστε και γίνετε καλύτεροι!
«Πολιτική» και σεβασμός: Η «πολιτική» επάνω σε ένα καράβι πιστεύω ότι είναι απαραίτητη για όλους! Θα πρέπει και εσείς λοιπόν να βρείτε τα «κουμπιά» και τους τρόπους ώστε να μπορείτε να τους αντιμετωπίζετε όλους. ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν λέω να «γλύφετε». Να ξέρετε ότι σε κανέναν δεν αρέσει αυτό και θα σας γυρίσει μπούμερανγκ. Μέσα από την δουλειά σας, το ήθος σας και τις γνώσεις σας θα τα καταφέρετε και χωρίς να «γλύφετε». Ο σεβασμός θα πρέπει να είναι ένα ακόμη όπλο που θα πρέπει να έχετε στο οπλοστάσιο σας. Εκτός από το αυτονόητο – δηλαδή να σέβεστε τον Καπετάνιο, τον Υποπλοίαρχο, τον Α’ και Β’ μηχανικό – Θα πρέπει να σέβεστε και του υπόλοιπους μέσα στο καράβι. Σκεφτείτε ότι θα υπάρχουν μέλη του πληρώματος όπως ο λοστρόμος και οι ναύτες, οι οποίοι θα έχουν 10-20 χρόνια μέσα στα καράβια! Ο σεβασμός προς το πρόσωπο σας δεν θα έρθει με φωνές, αλλά μέσα από την δουλεία και τις γνώσεις σας.
Μάτια-Αυτιά ανοικτά: Μάτια-Αυτιά ανοικτά και στόμα…. κλειστό. Εντάξει δεν είπα να μην μιλάτε και καθόλου, απλά να μιλάτε όταν υπάρχει πραγματικά λόγος. Τα αυτιά σας και τα μάτια σας πάντως πρέπει συνεχώς να είναι ανοικτά. Να προσπαθείτε να «αρπάξετε» ότι ακούτε και βλέπετε γύρω από την δουλειά. Μην αφήνετε τίποτα ανεκμετάλλευτο.
Καθήκοντα: Τα καθήκοντα που θα αναλάβετε θα είναι μεταξύ Safety, Navigation, GMDSS. Σε εταιρείες με δύο ανθυποπλοιάρχους θα παίρνετε δύο εξ αυτών ενώ σε εταιρείες με τρεις ανθυποπλοιάρχους ένα. Αυτό που θα αναλάβετε άμεσα θα πρέπει να το μάθετε όσο καλύτερα μπορείτε ώστε να μπορείτε να αντεπεξέλθετε άμεσα στις υποχρεώσεις σας. Εν συνεχεία όμως θα πρέπει να ασχοληθείτε και με τα άλλα γιατί, εκτός ότι σαν ανθυποπλοίαρχος θα πρέπει να τα γνωρίζετε, μπορεί ανά πάσα στιγμή να τα αναλάβετε κιόλας!
ΒΑΡΔΙΑ: Την βάρδια την άφησα για τελευταία γιατί είναι το σημαντικότερο κομμάτι της δουλειά σας. Ότι χαρτί και να συμπληρώσετε λάθος στο καράβι είναι πταίσμα μπροστά σε αυτό που θα πάθετε αν κάνετε ένα σοβαρό λάθος κατά την στιγμή της βάρδια σας! Πριν αναλάβετε βάρδια θα πρέπει να ξέρετε το κάθε τι επάνω στην γέφυρα. Από το μικρότερη βίδα μέχρι την μεγαλύτερη, από το πιο σημαντικό όργανο μέχρι το πιο ασήμαντο (αν και δεν υπάρχει ασήμαντο..). Θα πρέπει να ξέρετε τους κανονισμούς και τι πρέπει να κάνετε σε κάθε περίπτωση. Να έχετε στο μυαλό σας ότι σε στιγμή αμφιβολίας – είτε μεγάλης είτε μικρής – θα πρέπει να φωνάζετε ΑΜΕΣΑ τον καπετάνιο! Μη σκεφτείτε ποτέ ότι ο καπετάνιος θα σας βρίσει η θα πει ότι δεν είστε καλός. Ένας λογικός καπετάνιος δεν θα το πει ποτέ αυτό, αλλά και να μην είναι λογικός σκεφτείτε ένα πράγμα. Ότι και να σας πει θα έχει τελειώσει σε 5 η 30 λεπτά ή ακόμα σε 1 η 2 ημέρες. Αν όμως συγκρουστείτε με ένα καράβι, το γεγονός αυτό θα σας κυνηγάει για όλη σας την ζωή. Θα πρέπει πάντα να είσαστε σε ετοιμότητα και να ξέρετε τι γίνετε γύρω σας. Βάλτε καλά στο μυαλό σας ότι στο πλοίο υπάρχουν ανθρώπινες ζωές που οι οικογένειες τους περιμένουν να γυρίσουν πίσω. ΠΡΟΣΟΧΗ λοιπόν. Βέβαια εκτός τις ανθρώπινες ζωές υπάρχει και η καταστροφή του περιβάλλοντος και του καραβιού.
Αυτές ήταν μερικές χρήσιμες συμβουλές και ελπίζω να πήρατε μία ιδέα για το που και πώς πρέπει να κινηθείτε. Σίγουρα υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορούμε να αναφέρουμε αλλά νομίζω ότι είπαμε τα σημαντικότερα.
Για παρατηρήσεις που έχετε να κάνετε για το παραπάνω θέμα ή για προτάσεις, περιμένουμε τα σχόλια σας στο e.nautilia@gmail.com ή στα σχόλια του άρθρου.