Η Ρωσία περνάει στην αντεπίθεση και μηνύει τις πλοιοκτήτριες εταιρείες των δεξαμενόπλοιων που διαλύθηκαν στη Μαύρη Θάλασσα, έχοντας σαν αποτέλεσμα την διαρροή 2.400 τόνων πετρελαίου
Αντιμέτωπη με το ρωσικό κράτος είναι οι πλοιοκτήτες των δύο γηρασμένων δεξαμενόπλοιων που διαλύθηκαν και βυθίστηκαν στη Μαύρη Θάλασσα τον Δεκέμβριο, οι οποίοι πλέον αντιμετωπίζουν πολλαπλές αγωγές.
Μετά το περιστατικό ξεκίνησε μια τεράστια προσπάθεια καθαρισμού και οι ρωσικές αρχές επιδιώκουν τώρα να αποζημιωθούν για το κόστος του καθαρισμού της πετρελαιοκηλίδας.
Τα πλοία Volgoneft-212 και Volgoneft-239, που κατασκευάστηκαν κατά τη εποχή της σοβιετικής ένωσης δεν σχεδιάστηκαν για να αντέχουν σε σκληρές συνθήκες ανοιχτής θάλασσας. Η βύθισή τους έχει περιγραφεί ως μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές της Ρωσίας εδώ και δεκαετίες.
Το δεξαμενόπλοιο Volgoneft-212 έσπασε στα δύο και βυθίστηκε περίπου πέντε ναυτικά μίλια από το στενό του Κερτς κατά τη διάρκεια μιας σφοδρής καταιγίδας στις 15 Δεκεμβρίου 2024.
Οι ρωσικές μετεωρολογικές υπηρεσίες είχαν προειδοποιήσει για κύματα που ξεπερνούσαν τα 6 μέτρα, με το πλοίο ηλικίας 50 ετών να μην μπορεί να αντέξει σε τέτοιες συνθήκες.
Μετέφερε 4.300 τόνους πετρελαίου fuel. Λίγο αργότερα, το Volgoneft-239 επίσης διαλύθηκε και προσάραξε κοντά στο λιμάνι του Taman, έχοντας σαν αποτέλεσμα την διαρροή ενός παρόμοιου φορτίου στη θάλασσα.
Η πετρελαιοκηλίδα εξαπλώθηκε γρήγορα, μολύνοντας τις παραλίες κατά μήκος της περιοχής του Κρασνοντάρ και της Κριμαίας. Οι περιβαλλοντολόγοι εκτιμούν ότι 2.400 τόνοι πετρελαϊκών προϊόντων διέρρευσαν στη Μαύρη Θάλασσα, οδηγώντας κατάσταση έκτακτης ανάγκης στις 26 Δεκεμβρίου.
Η καταστροφή σκότωσε ψάρια και πτηνά, με 150.000 μετρικούς τόνους μολυσμένης άμμου να αφαιρούνται από τις πληγείσες παραλίες.
Ως απάντηση στην περιβαλλοντική ζημιά, έχουν υποβληθεί πολλαπλές αγωγές κατά των πλοιοκτητών του Volgatransneft CJSC και του Kama Shipping LLC.
Η ρωσική υπηρεσία διάσωσης Morspasluzhba (Morspas) μηνύει τη Volgatransneft για να μπορέσει να αποζημιωθεί για το πλήρες κόστος του καθαρισμού. Η υπόθεση εκδικάζεται στο διαιτητικό δικαστήριο του Κρασνοντάρ, με τις ακροάσεις να ξεκινούν στις αρχές Απριλίου.
Η Volgatransneft είχε ζητήσει να παραπεμφθεί η υπόθεση σε δικαστήριο της Μόσχας, αλλά το αίτημα απορρίφθηκε. Εν τω μεταξύ, η πόλη της Anapa έχει επίσης καταθέσει αγωγή κατά της Volgatransneft και της Kama Shipping, απαιτώντας 2,4 εκατομμύρια δολάρια για την κάλυψη των εξόδων καθαρισμού της παραλίας.
Οι αξιωματούχοι της πόλης δήλωσαν ότι περισσότερα απόβλητα αναμένεται να ξεβραστούν στην ξηρά τα επόμενα χρόνια και σχεδιάζουν να αυξήσουν την απαίτησή τους ανάλογα.
Οι Ρώσοι εισαγγελείς έχουν καταθέσει χωριστές αγωγές εναντίον και των δύο εταιρειών και η Ρωσική Υπηρεσία Διάσωσης στη θάλασσα έχει επίσης ξεκινήσει νομικές διαδικασίες, με τις ακροάσεις να είναι προγραμματισμένες για τις 7 Απριλίου στο διαιτητικό δικαστήριο του Κρασνοντάρ.
Οι πλοιοκτήτες υπέβαλαν αίτηση στο δικαστήριο για τη σύσταση κεφαλαίων αποζημίωσης άνω των 6,03 εκατομμύριων δολαρίων ο καθένας. Αυτά τα κεφάλαια προορίζονται για την κάλυψη πιθανών αξιώσεων από τη Morspasluzhba και άλλα επηρεαζόμενα μέρη.
Ένας εκπρόσωπος της Volgatransneft CJSC εξήγησε ότι η ρωσική ναυτική νομοθεσία επιτρέπει στους ιδιοκτήτες πλοίων να περιορίζουν την ευθύνη, ορίζοντας το συνολικό κεφάλαιο σε 4,51 εκατομμύρια συμβατικές μονάδες, ποσό που είναι πολύ υψηλότερο από τις αρχικές απαιτήσεις.
Αυτή η εγγύηση θα παραμείνει σε ισχύ έως τις 16 Δεκεμβρίου 2030, καλύπτοντας πιθανές αγωγές που ενδέχεται να προκύψουν μέσα στα επόμενα έξι χρόνια.
Σύμφωνα με τον βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Alexei Kurinny, τα πλοία ήταν ασφαλισμένα για μέγιστο ποσό 30 εκατομμυρίων δολαρίων για περιπτώσεις που σχετίζονται με τη ρύπανση, πολύ κάτω από τις εκτιμώμενες περιβαλλοντικές απώλειες των 300 εκατομμυρίων δολαρίων που προκλήθηκαν από τη διαρροή.
Οι έρευνες αποκάλυψαν ότι τα δεξαμενόπλοια ήταν μέρος ενός στολίσκου που προμήθευε καύσιμα στον υπό κυρώσεις «σκοτεινό στόλο» της Ρωσίας κοντά στο Νοβοροσίσκ. Σύμφωνα με αναφορές από το ρωσικό ερευνητικό πρακτορείο IStories, αυτά τα πλοία μετέφεραν πετρέλαιο fuel σε τουλάχιστον τρία δεξαμενόπλοια που τους έχουν επιβληθεί κυρώσεις οι ΗΠΑ.
Το υπουργείο Μεταφορών της Ρωσίας επιβεβαίωσε ότι το πετρέλαιο στα βυθισμένα δεξαμενόπλοια ανήκε στη Rosneft, τον κρατικό πετρελαϊκό κολοσσό που σημείωσε κέρδη 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023.
Παρά το ότι έχει περάσει αρκετός καιρός και οι προσπάθειες καθαρισμού συνεχίζονται, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της διαρροής της 15ης Δεκεμβρίου δεν έχουν τελειώσει. Το υπουργείο Εκτάκτων Καταστάσεων προειδοποίησε ότι ο ζεστός καιρός έχει προκαλέσει νέες πετρελαιοκηλίδες, περιπλέκοντας περαιτέρω τον καθαρισμό.