Τα ιστία στα εμπορικά πλοία είναι πλέον μια πραγματικότητα. Η υποβοήθηση πρόωσης μέσω αιολικής ενέργειας μειώνει την κατανάλωση καυσίμων, βελτιώνει την άνεση του πληρώματος και ενισχύει την περιβαλλοντική αποδοτικότητα.
Η πρόωση με την υποβοήθηση της αιολικής ενέργειας γνωρίζει μια δυναμική στην εμπορική ναυτιλία. Κατά μέσο όρο, τα περισσότερα συστήματα στην αγορά μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου κατά περίπου 10% για ένα δεξαμενόπλοιο ή ένα φορτηγό πλοίο, ή και περισσότερο, εάν οι συνθήκες στη θαλάσσια διαδρομή που θα ακολουθήσει το πλοίο είναι κατάλληλες.
Η ωριμότητα στον σχεδιασμό αυξάνεται, μαζί με την επίτευξη της οικονομικότερης κατασκευής, μειώνοντας έτσι τις δαπάνες και συντομεύοντας τους χρόνους αποπληρωμής για τον πλοιοκτήτη.
Δεν είναι μόνο θέμα του αν είναι το σωστό. Φτάνει στο σημείο όπου έχει οικονομικό νόημα, ειδικά όταν λαμβάνονται υπόψη οι μηχανισμοί τιμολόγησης άνθρακα όπως το FuelEU Maritime και η δομή τελών MEPC 83 του IMO.
Το τελευταίο παράδειγμα είναι το Brands Hatch, ένα νέο Aframax που κατασκευάστηκε από την CSSC Shanghai Waigaoqiao, ένα από τα κορυφαία κρατικά ναυπηγεία της Κίνας.
Το Brands Hatch, που κατασκευάστηκε για την Union Maritime με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, διαθέτει τρία πανιά 40 μέτρων από fiberglass της BAR Technologies στο κατάστρωμα.
Αυτά τα γιγάντια “WindWings” είναι ικανά να παράγουν αρκετή προωθητική δύναμη για να εξοικονομήσουν περίπου 14 τόνους καυσίμων την ημέρα, δήλωσε στο CGTN ο ειδικός ναυπηγικής Huang Yiming της Shanghai Waigaoqiao.
Η Union Maritime δεν είναι η μοναδική πλοιοκτήτρια εταιρεία που πειραματίζεται με την αιολική ενέργεια. Η Odfjell εγκατέστησε πρόσφατα τέσσερα αυτορυθμιζόμενα πανιά αναρρόφησης από την Bound4Blue στο δεξαμενόπλοιο Bow Olympus.
Η εγκατάσταση ήταν εύκολη, δήλωσε το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Odfjell, Jan Kjaervik. Τα στηρίγματα του βάθρου για το σύστημα συγκολλήθηκαν σε ναυπηγείο στην Κίνα κατά τη διάρκεια του δεξαμενισμού και τα ίδια τα πανιά τοποθετήθηκαν σε λίγες μέρες στο ναυπηγείο EDR Antwerp.
Δεν απαιτήθηκαν αλλαγές για την κάλυψη των απαιτήσεων ευστάθειας μετά την προσθήκη της πρόσθετης μάζας και της πλευρικής δύναμης στο επίπεδο του καταστρώματος.
Μέχρι στιγμής, η εμπειρία από το Bow Olympus δείχνει ότι το σύστημα δεσμεύει κάποια ποσότητα αιολικής ενέργειας περίπου στο 70% του χρόνου.
Ο CTO και συνιδρυτής της Bound4Blue, David Ferrer, τονίζει ότι τα πανιά είναι συμπαγή και σχετικά απλά, διατηρώντας την απόδοση ενός ρότορα Flettner σε ένα λιγότερο περίπλοκο πακέτο.
«Το μικρό μέγεθος σημαίνει ότι μπορεί να κατασκευαστεί από χάλυβα, χωρίς να υπάρχει τεράστιο κόστος ή αύξηση βάρους. Έχει μεγαλύτερη απλότητα, επειδή δεν υπάρχουν μεγάλα κινούμενα μέρη, επομένως η συντήρηση μειώνεται», δήλωσε στο TME.
Τα σχόλια του πληρώματος ήταν θετικά, εν μέρει επειδή ένα πλοίο με πανιά αντιμετωπίζει λιγότερους διατοιχισμούς (rolling) στις περισσότερες συνθήκες ανέμου. «Είναι πιο άνετο να βρίσκεσαι στο πλοίο τώρα. Έχει σταθεροποιητικό αποτέλεσμα», δήλωσε ο Kjaervik. «Το πλοίο κουνάει λιγότερο από ό,τι παλιά».
Για τους πλοιοκτήτες που θέλουν να ακολουθήσουν αυτήν την πορεία, η πιστοποίηση και τα δεδομένα είναι απαραίτητα, και αυτό εμπίπτει απόλυτα στον ρόλο των νηογνωμόνων.
Σε μια πρόσφατη μελέτη για τον κατασκευαστή πανιών ρότορα Anemoi, η Lloyds Register, η οποία νηολογεί ιστιοφόρα πλοία από το 1760, επικύρωσε τη διαδικασία μέτρησης της απόδοσης της εταιρείας, παρέχοντας τη διαβεβαίωση ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να καθορίσουν πόσο καλά λειτουργεί το σύστημα στην πράξη.
«Οι πλοιοκτήτες κατανοούν ότι αυτή είναι στην πραγματικότητα μια βιώσιμη επιλογή για να μειώσουν τις εκπομπές και το κόστος, καθώς και τις κυρώσεις. Πιστεύω λοιπόν ότι οι υψηλότερες τιμές καυσίμων και οι φόροι [άνθρακα] αρχίζουν πραγματικά να μας φέρνουν πιο κοντά στο σημείο όπου οι πλοιοκτήτες το αποδέχονται σε ευρύτερη βάση», λέει ο Claes Horndahl, Εμπορικός Διευθυντής της Anemoi.
Τα δεξαμενόπλοια αποτελούν μια εύκολη περίπτωση για την χρήση των ιστίων, επειδή πραγματοποιούν ελάχιστες εργασίες φορτίου στο κύριο κατάστρωμα.
Τα μεγάλα φορτηγά που πραγματοποιούν μεγάλα ταξίδια έχουν καλή απόδοση επένδυσης και για αυτά τα πλοία, οι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) συστημάτων ιστίων έχουν αναπτύξει μια ποικιλία μεθόδων για την αναδίπλωση ή την μετακίνηση του εξοπλισμού στην άκρη, ώστε να επιτρέπουν τις λειτουργίες φορτίου με γερανούς ή χούφτες.
Στο βιομηχανικό περιβάλλον ενός φορτηγού στο λιμάνι, ο εξοπλισμός ιστίων πρέπει να αντέχει τα συνηθισμένα χτυπήματα και τραντάγματα, όπως κάθε άλλο μηχάνημα στο κατάστρωμα.