Τα πρώτα ηλεκτρικά καταμαράν στον κόσμο που θα συνδέουν δύο ηπείρους είναι πλέον πραγματικότητα. Η νέα εποχή της ναυτιλίας ξεκινά με την ισπανική εταιρεία Baleària, που ετοιμάζει τα πρώτα πλήρως ηλεκτρικά πλοία μηδενικών εκπομπών.
Ετοιμάζονται τα πρώτα ηλεκτρικά καταμαράν στον κόσμο που θα ενώνουν δύο ηπείρους, αποδεικνύοντας ότι η εποχή των ήσυχων και αποδοτικών ταξιδιών δεν είναι πια όνειρο, αλλά μια πραγματικότητα που είναι ήδη προ των πυλών.
Η κατασκευάστρια εταιρεία μπαταριών θαλάσσης AYK Energy εξασφάλισε ένα συμβόλαιο-ορόσημο για την προμήθεια μπαταριών που θα προορίζονται για τα πρώτα στον κόσμο πλήρως ηλεκτρικά ταχύπλοα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που θα συνδέουν δύο ηπείρους.
Η ισπανική εταιρεία επιβατηγών πλοίων Baleària θα λειτουργήσει δύο υπερσύγχρονα καταμαράν που θα κινούνται εξ ολοκλήρου με ηλεκτρική ενέργεια για το δρομολόγιο των 18 μιλίων μεταξύ της Ταρίφα στην Ισπανία και του Ταγγέρη στο Μαρόκο, με ταχύτητες που θα φτάνουν έως και 26 κόμβους.
Τα πλοία, που κατασκευάζονται στο ναυπηγείο Armon στη Χιχόν, θα μπορούν να μεταφέρουν 225 οχήματα και 804 επιβάτες το καθένα. Θα είναι εξοπλισμένα με 13,8 MWh ισχύος μπαταριών, κατανεμημένη σε τέσσερις μονάδες ηλεκτρικής πρόωσης, εξασφαλίζοντας έτσι ταξίδια χωρίς καθόλου ρυπογόνες εκπομπές.
Ο ιδρυτής της AYK Energy, Chris Kruger, εξέφρασε την «τιμή» της εταιρείας που επιλέχθηκε για αυτό το έργο, τονίζοντας τον ρόλο του ισπανικού αντιπροσώπου της AYK, Vulkan Española S.A., και της ομάδας της, με επικεφαλής τον José Ignacio Cuenca, στην επίτευξη της συμφωνίας.
Σύμφωνα με τον Kruger, οι λύσεις των μπαταριών της AYK δεν είναι μόνο ασφαλείς και οικονομικά αποδοτικές, αλλά βοηθούν επίσης στην προσπάθεια της ισπανικής κυβέρνησης να απαλλάξει τις μεταφορές από τον άνθρακα.
Οι μπαταρίες χρησιμοποιούν τεχνολογία λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού (LFP), η οποία, σύμφωνα με την AYK Energy, προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια, αξιοπιστία και διάρκεια ζωής σε σύγκριση με τις παραδοσιακές μπαταρίες νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου (NMC).
Αυτό φέρνει την AYK μεταξύ μιας μικρής ομάδας κατασκευαστών που είναι σε θέση να παρέχουν λύσεις μπαταριών θαλάσσης υψηλής απόδοσης για απαιτητικές λειτουργίες.
Ο Pablo García Anduiza, Διευθυντής Νέων Έργων της Baleària, περιέγραψε το έργο ως «πρωτοποριακό, καινοτόμο και τεχνολογικά προηγμένο» και είπε ότι θα καταστήσει την Baleària ηγέτη στις βιώσιμες μεταφορές.
Πρόσθεσε ότι τα ηλεκτρικά φέριμποτ όχι μόνο θα εξαλείψουν τις εκπομπές άνθρακα, αλλά θα μειώσουν επίσης τον θόρυβο και τους κραδασμούς, βελτιώνοντας την άνεση των επιβατών.
Όσοι, άλλωστε, έχουμε ταξιδέψει με πλοία της ακτοπλοΐας, καταλαβαίνουμε πόσο ενοχλητικός είναι ο συνεχής κραδασμός και ο χαρακτηριστικός θόρυβος των μηχανών. Στα ηλεκτρικά πλοία, όμως, αυτή η εμπειρία αλλάζει εντελώς.
Η απουσία κινητήρων εσωτερικής καύσης σημαίνει σχεδόν μηδενικούς κραδασμούς και αθόρυβη λειτουργία, προσφέροντας μια πρωτόγνωρη αίσθηση ηρεμίας και άνεσης.
Οι επιβάτες δεν θα χρειάζεται πλέον να φωνάζουν για να ακουστούν στο σαλόνι, ούτε να νιώθουν το κατάστρωμα να τρέμει κάτω από τα πόδια τους.
Το πιο εντυπωσιακό απ’ όλα είναι το προηγμένο σύστημα φόρτισης, το οποίο θα επιτρέπει στα φέριμποτ να επαναφορτίζουν τις μπαταρίες τους σε μόλις 40 λεπτά. Αυτό το σύστημα θα χρησιμοποιεί αυτόνομους ρομποτικούς βραχίονες τόσο στο Ταγγέρη όσο και στην Ταρίφα, οι οποίοι θα συνδέονται απευθείας με τις χερσαίες παροχές ηλεκτρικής ενέργειας.
Το ερώτημα τώρα που πλανάται μεταξύ όλων μας είναι πως μια ναυτική χώρα με δεκάδες νησιά όπως η Ελλάδα δεν έχει προχωρήσει ακόμη σε τέτοιου είδους καινοτόμες λύσεις.
Είναι απίστευτο το πόσο αντιφατική είναι η ποντοπόρος ναυτιλία και οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι διαπρέπουν και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των καινοτομιών παγκοσμίως, με την ακτοπλοΐα στην οποία δεν βλέπουμε να υπάρχει ούτε ένα ηλεκτρικό πλοίο, τη στιγμή που άλλες χώρες καινοτομούν και διαπρέπουν.
Ας ελπίσουμε ότι έστω και καθυστερημένα θα μπει και η Ελλάδα στο παιχνίδι των ηλεκτρικών πλοίων όσον αφορά την ακτοπλοΐα.