Καθώς οι χώροι αποθήκευσης στην ξηρά παγκοσμίως δεν επαρκούν πλέον εξαιτίας της υπερπροσφοράς, δεκάδες εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται σε τάνκερ ψάχνοντας για σπίτια – απειλώντας με υλικοτεχνική παράλυση.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δήλωσε την Παρασκευή ότι η ποσότητα του αποθηκευμένου πετρελαίου έχει φτάσει τα 3 δις βαρέλια. Οι έμποροι λένε ότι η περίσσεια ποσότητα αργού δημιουργεί ουρές αναμονής από τάνκερ στα μεγάλα λιμάνια σε όλο τον κόσμο, την επιμηκύνοντας το χρόνο αναμονής σε ημέρες, εβδομάδες ή ακόμη και μήνες. Η έλλειψη χώρου για να ξεφορτώσουν πετρέλαιο δεσμεύει τα δεξαμενόπλοια που θέλουν το πετρέλαιο να κινείται και τις πηγές να τρέχουν. Τα σημεία συμφόρησης θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους προμηθευτές πετρελαίου σε γρήγορες πωλήσεις σε ασύμφορες τιμές μόνο και μόνο για ελεύθερο χώρο, προσθέτοντας μεγαλύτερη πίεση στις τιμές του πετρελαίου που είναι ήδη κοντά σε χαμηλά έξι ετών.
Το κόστος ενοικίασης τάνκερ – το κάθε ένα από αυτά μπορεί να μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου – άγγιξε πρόσφατα το υψηλότερο επίπεδο από το 2008 με πάνω από 100.000 δολάρια την ημέρα τον περασμένο μήνα, ενώ σήμερα παραμένει σε πάνω από 70.000 την ημέρα. “Είμαστε ανήσυχοι” δήλωσε ο Eugene Lindell, αναλυτής της αγοράς πετρελαίου για την JBC Energy. “Υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι είναι όλο και πιο δύσκολο να αφομοιωθεί αυτό το πετρέλαιο”.
Εμπορικές πηγές αναφέρουν ότι υπήρχαν επτά Aframax τάνκερ – κάθε ένα ικανό να μεταφέρει μέχρι και 700.000 βαρέλια πετρελαίου – που κάθονται έξω από το Ρότερνταμ περιμένοντας να ξεφορτώσουν. Υπήρχαν, επίσης, σχεδόν 15 εκατομμύρια βαρέλια απούλητου αργού πετρελαίου από τη Δυτική Αφρική που είναι φορτωμένο σε δεξαμενόπλοια ή περιμένει να φορτωθεί στις επόμενες δύο εβδομάδες.
Ναυτιλιακές και λιμενικές πηγές, δήλωσαν ότι πάνω από 20 supertankers κρατήθηκαν σε τερματικό στη Βασόρα του Ιράκ, με τα πλοία να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις φόρτωσης έως και 12 ημέρες, εξαιτίας αυτής της κατάστασης. Μια άλλη πηγή ανέφερε ότι στο λιμάνι λιμάνι Qingdao της Κίνας, ένα τάνκερ είχε κολλήσει στο αγκυροβόλιο από τον Αύγουστο και ένα άλλο από τον περασμένο μήνα.
[adsanity id=33496 align=alignnone /]
Ναυτιλιακοί σύμβουλοι της MSI δήλωσαν ότι η βραχυπρόθεσμη προοπτική για τα δεξαμενόπλοια αργού ήταν θετική. Ο αποθηκευτικός χώρος στην Κίνα και την Ευρώπη όλο και μειώνεται, κάτι που σε συνδυασμό με τους μεγάλους χρόνους αναμονής για φόρτωση στο Ιράκ και στα Στενά του Βοσπόρου έχει ως αποτέλεσμα να επεκτείνεται ο χρόνος εκφόρτωσης, αναφέρουν.
Ένα πρόβλημα για τους επενδυτές στην αγορά πετρελαίου είναι ότι τα δεξαμενόπλοια δεν έχουν κάνει κρατήσεις για μακροχρόνιες ναυλώσεις. Πηγές αναφέρουν ότι η τρέχουσα συσσώρευση εμφανίζεται σε πλοία ναυλωμένα για σύντομες διαδρομές, που σημαίνει ότι οι προμηθευτές πετρελαίου θα πρέπει να ξεφορτώσουν σύντομα ή να αυξήσουν τα μεταφορικά τους έξοδα. “Οι κάτοχοι αποθεμάτων θα πρέπει είτε να ξεφορτωθούν το φορτίο τους σε φθηνότερες τιμές ή να πληρώσουν υψηλότερα έξοδα μεταφοράς” είπε μια εμπορική πηγή. “Κάθε λεπτό που περνά, χάνουν χρήματα”, ένας άλλος πρόσθεσε.
Την Παρασκευή, τα ασφάλιστρα για την αποθήκευση αμερικάνικου αργού πετρελαίου έναντι του αργού για άμεση παράδοση έχουν φτάσει στο υψηλότερο σημείο τους από τα μέσα Αυγούστου. Η σύμβαση του Δεκεμβρίου του 2016 για την αμερικάνικη West Texas Intermediate (WTI) έφτανε σχεδόν τα 7,50 δολάρια το βαρέλι παραπάνω από τον Δεκέμβριο του 2015. Οι έμποροι απέδωσαν την απότομη άνοδο σε μια βιασύνη για αποθήκευση πετρελαίου καθώς τα βραχυπρόθεσμα οικονομικά μεγέθη της αμερικάνικης αγοράς πετρελαίου επιδεινώνονται από την αύξηση των αποθεμάτων.